De la 1 ianuarie, va fi dificil să-ți iei un carnet auto sau să-ți schimbi carnetul vechi, scrie dcnews.ro. România nu este pregătită pentru un nou test medical obligatoriu în UE, pe care ar trebui să-l facă toți șoferii. O directivă din 2014 prevede ca șoferii să obțină un aviz care să ateste dacă suferă, sau nu, de apnee moderată în somn, de tip obstructiv.
Autoritățile trebuie să schimbe legislația, astfel încât, pe lângă testarea psihologică sau examenul oftalmologic, șoferii să fie verificați dacă nu au un risc crescut de a adormi la volan, din ianuarie 2016.
Pentru testare, subiectul trebuie să doarmă o noapte într-un laborator de somn, unde este monitorizat cu aparatură specială. În toată țara au competențe pentru a efectua testele de somnologie doar 70 de medici. Cele 40 de laboratoare de somnologie din țară pot verifica circa 20.000 de persoane pe an, dacă funcționează la capacitate maximă și nu depistează foarte mulți bolnavi. În cazul în care este descoperit un caz de apnee și se recomandă folosirea unui aparat de respirat cu presiune pozitivă, pacientul mai petrece o noapte în laborator, pentru ca medicii să poată supraveghea reacțiile la tratament. Anual, circa 200.000 de români își iau sau își schimbă carnetul auto și au nevoie de examen medical. Laboratoarele vor fi luate cu asalt, iar eventuala înființare de laboratoare private, care să profite de schimbarea de legislație, va fi dificilă, în absența unor medici cu competențe în somnologie.
Simulatoare auto pentru șoferi, la fel ca simulatoarele de zbor pentru piloți
Totul depinde de legislația care va fi adoptată. O soluție la această criză ar fi selectarea persoanelor care sunt trimise la un laborator de somnologie, după un test care simulează condusul pe un drum monoton, timp de o oră sau două. Doar cei care ațipesc în simulator ar urma să fie trimiși o noapte la spital. Simulatoarele trebuie achiziționate, autorizate și dotate cu personal calificat. Costurile vor fi, probabil, transferate șoferilor. Autoritățile refuză să acorde atenție apneei în somn, deși experții au avertizat, încă din anii 90, că este o boală cu prevalență ridicată (4-6% din populația generală). Dispozitivul care combate boala (un aparat de respirat cu presiune pozitivă) nu este compensat de Casa de Asigurări. Finanțarea laboratoarelor de către sistemul public a fost neglijată.
Sforăitul și somnolența, semnale de alarmă

Sindromul de apnee în somn reprezintă oprirea respiraţiei în timpul somnului, urmată de trezire din lipsa oxigenului. Aceste treziri episodice nu sunt conștientizate, dar perturbă calitatea somnului, astfel încât pacientul se simte obosit toată ziua. Sforăitul persistent şi zgomotos este un simptom la marea majoritate a celor care suferă de apnee obstructivă. Alte simptome sunt senzaţia de sufocare, mersul frecvent la toaletă în timpul nopții, adormirea în timpul unor activităţi de rutină, capacitatea redusă de concentrare, iritabilitatea şi somnolenţa în timpul zilei. Din cauza acestor probleme, riscul ca un șofer să adoarmă la volan sau să facă accidente este crescut.
Cât costă tratamentul

Sindromul de apnee în somn este mai frecvent la bărbaţi, după 40 de ani şi la persoanele obeze, sau cele care consumă alcool. Terapia constă în intervenții chirurgicale prin care se mențin deschise căile respiratorii, sau în folosirea unui aparat de respirat în timpul somnului. Prețul unui astfel de dispozitiv este între 800-2000 de euro. Există firme care închiriază cu circa 100 de lei/lună un dispozitiv, dar masca individuală, care se menține pe parcursul nopții, trebuie cumpărată, la prețuri între 80-100 de euro.