evaluare nationala 2015

Luni, absolvenții claselor a VIII-a vor susține proba scrisă la limba și literatura română, examen care evaluează competențele pe care le-au dobândit în învățământul gimnazial, potrivit edu.ro.

Calendar Evaluarea Nationala 2015

22 iunie 2015 Limba si literatura romana – proba scrisa
23 iunie 2015 Limba si literatura materna – proba scrisa
24 iunie 2015 Matematica – proba scrisa
26 iunie 2015 Afisarea rezultatelor (pana la ora 16:00)
26 iunie 2015 Depunerea contestatiilor (orele 16:00 – 20:00)
27 – 29 iunie 2015 Rezolvarea contestatiilor
30 iunie 2015 Afisarea rezultatelor finale dupa contestatii

Examenele incep la ora 9:00 si dureaza 2 ore, iar accesul elevilor in sali este permis pana cel tarziu la ora 8:30. Elevii se aseaza cate unul in banca, in ordine alfabetica, potrivit metodologiei de examen.
Fiecare elev primeste o coala de hartie tipizata, pe care trebuie sa isi scrie cu majuscule numele, prenumele tatalui, toate prenumele personale, in ordinea in care sunt trecute in actul de identitate, si apoi sa completeze celelalte date de pe coltul care va fi lipit dupa ce profesorii distribuie subiectele in sala si dupa ce asistentii din sali verifica toate datele si semneaza in interiorul portiunii care urmeaza a fi sigilata.
Fiecare elev va primi, in timpul examenului, atatea coli tipizate si ciorne marcate cu stampila scolii cate le sunt necesare. La fiecare coala primita, elevii trebuie sa completeze datele personale, in coltul care urmeaza sa fie lipit. Metodologia prevede ca „pentru lipirea coltului lucrarii se foloseste lipici sau acelasi tip de etichete autocolante, pentru toti elevii din unitatea de invatamant”.

Elevii sunt supravegheati de cate doi asistenti in fiecare sala de examen. Acestia sunt profesori care predau alta materie decat cea la care sunt examinati absolventii de gimnaziu. Un asistent sta in fata clasei, iar celalalt in spatele clasei. Ei sunt responsabili cu asigurarea ordinii si a linistii in sala, iar daca observa incalcari ale regulilor trebuie sa-l sesizeze pe presedintele comisiei de examen.

Din momentul in care subiectele sunt distribuite, niciun elev nu mai poate sa intre in sala de examen si niciun elev nu poate parasi sala, decat daca preda lucrarea scrisa si semneaza de predarea acesteia, stipuleaza metodologia. Elevii care nu se afla in sala in momentul distribuirii subiectelor pierd dreptul de a mai sustine Evaluarea Nationala in aceasta sesiune.

Metodologia precizeaza ca, in cazuri exceptionale, daca un elev se simte rau si solicita parasirea temporara a salii, este insotit de unul dintre asistenti, pana la intoarcerea in sala de clasa. Insa timpul alocat rezolvarii subiectelor nu se modifica si nu se prelungeste.

Elevii trebuie sa foloseasca numai cerneala sau pasta de culoare albastra, pentru scrierea raspunsurilor la subiecte, iar pentru trasarea schemelor si a desenelor – numai creion negru. La examenul de Matematica, absolventii de gimnaziu pot sa utilizeze instrumente de desen.

Elevii care vor sa corecteze o greseala taie fiecare rand din pasajul gresit cu o linie orizontala. Metodologia prevede ca „in cazul in care unii elevi, din diferite motive – corectari numeroase, greseli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoastere – doresc sa-si transcrie lucrarea, fara sa depaseasca timpul stabilit, primesc alte coli tipizate”, iar colile folosite initial se anuleaza pe loc.

La expirarea celor 2 ore de examen, elevii predau lucrarile in faza in care se afla, fiind interzisa depasirea timpului stabilit.

Elevii numeroteaza foile, sub indrumarea asistentilor, numai cu cifre arabe, in partea de jos a paginii, in coltul din dreapta, indicand pagina curenta si numarul total de pagini (de exemplu sub forma 3/5, pentru pagina a treia, daca elevul a scris in total cinci pagini). Le predau apoi asistentilor lucrarile si semneaza pentru confirmarea predarii lucrarii si a numarului de pagini. Trei elevi raman in sala, pana la predarea ultimei lucrari.

Daca un candidat refuza sa predea lucrarea scrisa, atunci el este eliminat din examen si nu va mai putea participa la probele urmatoare.

Evaluarea si notarea lucrarilor se realizeaza de catre doi profesori, care lucreaza obligatoriu in sali separate. In cazul in care diferenta dintre notele date de catre cei doi evaluatori este de cel mult 1 punct, nota finala este media aritmetica a acestora, cu doua zecimale, fara rotunjire. Daca diferenta de note este mai mare de 1 punct, lucrarea este recorectata de alti doi profesori evaluatori, stabiliti de presedintele comisiei, iar nota acordata de acestia este nota finala.

Anul acesta, in clasele in care elevii dau examen, in salile in care se descarca si se multiplica subiectele, precum si in salile in care se evalueaza si depoziteaza lucrarile scrise ale elevilor – vor fi camere functionale de supraveghere video si audio.

Comisiile de examen sunt obligate sa verifice aceste inregistrari audio-video, prin sondaj, dupa fiecare proba scrisa. In cazul in care la aceasta verificare sunt sesizate nereguli, fraude sau tentative de frauda, dar si in cazul in care exista sesizari privitoare la nereguli, comisia trebuie sa verifice inregistrarile audio-video din toate salile de examen din acea scoala. In cazul in care un elev este prins astfel ca a copiat, el primeste nota 1.
Lista lucrurilor interzise pentru elevi si profesori

„Se interzice cu desavarsire colectarea sau favorizarea actiunii de colectare a unor fonduri materiale sau banesti de la elevi, de la parintii acestora sau de la orice persoana care are rude in randul elevilor, fonduri care au ca destinatie asigurarea meselor sau a altor beneficii pentru membrii comisiilor din unitatile de invatamant sau din centrele zonale de evaluare”, se arata in metodologie.

Elevii NU au voie sa:

• intre in sala de examen cu niciun fel de lucrari: manuale, dictionare, notite, insemnari
• intre in sala de examen cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare, cu telefoane mobile sau casti
• intre in examen cu ghiozdane, rucsacuri, sacose, posete
• sa aiba asupra lor, „in obiectele de imbracaminte sau incaltaminte, in penare si altele asemenea sau in bancile in care sunt asezati in salile de examen, orice fel de lucrari: manuale, carti, dictionare, culegeri, formulare, memoratoare, notite, insemnari, rezumate, ciorne sau lucrari ale altor candidati”.
• sa vorbeasca intre ei sau cu exteriorul, sa copieze, sa transmita materiale care permit copiatul sau sa schimbe intre ei foi din lucrare, ciorne, notite sau alte materiale