Caută
Close this search box.

Texte pentru insomniaci: Reţeaua naţională de autostrăzi va fi gata peste 223 de ani

Pe 4 februarie se împlinesc 49 de ani de când România a început să construiască autostrăzi. Astăzi are aproxiamtiv 700 de kilometri de şosele de viteză. Adică a făcut 14 kilometri pe an. În acest ritm, ţara noastră va avea cei 3.796 de kilometri de autostrăzi planificaţi peste 223 de ani.

foto-6

Cu doar 700 de kilometri de autostrăzi, România se numără printre ţările de la coada clasamentului european din perspectiva dezvoltării infrastructurii rutiere. Nu vorbim despre Germania sau Italia, unde construcţia de autostrăzi a început încă din perioada interbelică, ci de ţările din estul continentului, printre care şi România, unde nevoia de şosele de mare viteză a apărut mai târziu.

Nicolae Ceauşescu pornise deja, pe 4 februarie 1967, realizarea autostrăzii Bucureşti – Piteşti, cu o lungime de 109,6 kilometri, care a fost gata în 1972.

nicolea-ceusescu

Liderul comunist prevăzuse un accord de unificare a Europei la nivel de infrastructură, pentru că în 1977 România, împreună cu ţările din zonă, a semnat un acord de construire a unei reţelei de autostrăzi TEM (Trans European Motorway), în lungime totală de 25.003 kilometri, care să uşureze tranzitul occidental în zona Europei Centrale şi de Est.

Trebuie să avem 3.796 de kilometri de autostradă până în 2050

În anul 1999 România a semnat prelungirea participării la acest proiect. În fine, conform documentelor semnate, până în anul 2030 ţara noastră trebuie să construiască 2.833 de kilometri de autostradă, adică Reţeaua TEM  centrală, iar până în 2050, alţi 963 de kilometri, în Reţeaua TEM Globală. În total: 3.796 de kilometri!

Cele mai importante sunt Coridorul IV Nădlac – Constanţa, care va face legătura cu autostrada Giurgiu – Bucureşti – Focşani – Albiţa, adică porţiunea românească a autostrăzii care va înconjura Marea Neagră şi Borş – Calafat, partea românească a autostrăzii Via Carpatia, care va lega Mediterana de Marea Nodului. După cum se vede, implicaţiile intrernaţionale sunt foarte serioase, dar…

Deocamdată România are 700 de kilometri de autostradă, din care 100 construiţi de Ceauşescu. Iar pentru anii următori veştile nu sunt foarte optimiste.

UE ne bani de autostrăzi, dar noi nu îi luăm!

Toate căile rutiere din reţaua TEM sunt susţinute fianciar, cu 80% din costuri, de către Uniunea Europeană, restul trebuie asigurat de la bugetul de stat. Cu toate acestea, nu avem drumuri. De ce?

”Autostrăzile au fost lăsate la mâna găştilor politice, de aceea nu avem un program naţional asumat. Nu le facem pentru că sunt cu finanţare externă şi nu putem face ce vrem cu banii occidentalilor, pentru că ei ne controlează cu stricteţe. Nu ne interesează nici proiectele public-privat, din aceleaşi motive. Statul român este un partener de afaceri neserios, ca să nu spunem altfel, şi de aici ni se trag toate relele!”, a declarat Augustin Hagiu, fost preşedinte al Confederaţiei Naţionale Rutiere.

augustin-hagiu-liviu-adascalitei

Augustin Hagiu

Ungaria are deja 1.379 kilometri de autostradă

Ungurii au semnat acordul TEM în acelaşi timp cu noi, adică în 1977, dar au deja 1.379 de kilometric de autostradă, adică dublu faţă de noi. Asta în ciuda faptului că Ungaria este la jumătatea României, ca suprafaţă şi ca populaţie. Cum or fi reuşit?

Costurile sunt cel puţin duble faţă de standarde

Standardele de cost introduse în 2010 de catre Ministerul Transporturilor limitează preţurile unui kilometru de autostradă la câmpie la 3.8 milioane de euro/kilometru, în zona de deal la 4,98 milioane de euro/kilometru, iar în zona de munte la 6 milioane de euro/kilometru. Aceste preţuri sunt comparabile cu cele din UE. Cu toate acestea, Companiei Naţionale de Autostrrăzi este mult de generoasă cu banul public. Astfel, prima autostradă contruită după 1989, Bucureşti – Cernavodă, a costat cam 3 milioane de euro pe kilometru. La câmpie. Ulterior, s-a construit porţiunea Cernavodă – Constanţa cu… 8 milioane de euro/ kilometru – deşi Dobrogea e tot la şes!…

Văzând că merge treaba, costurile autostrăzii Bucureşti – Ploieşti, au atins, pe porţiunea Bucureşti – Moara Vlăsiei, 10 milioane de euro/ kilometru. Iar costurile planificate pentru autostrada Sibiu – Piteşti se vor ridica la 27,8 milioane de euro pe kilometru! Am putea vorbi şi despre celebrul contract Behtel: conform datelor din presă, deoarece datele oficiale sunt secretizate, România a dat 1,3 miliarde de euro pe 54 de kilometri de autostradă, care leagă un câmp de lângă Câmpia Turzii de alt câmp de lângă Cluj. Adică 24 de milioane de dolari pe kilometru!

 

 

 

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri