Caută
Close this search box.

Cum a fost pusă pe butuci industria de mașini agricole

627x0Asociația Industriei Europene pentru Mașini Agricole a avertizat faptul că acest sector înregistrează pierderi financiare grave, fiind semnalate scăderi ale vânzărilor. La momentul actual, aceste vânzări au scăzut în medie cu 5% față de anul precedent, iar categoria unde au fost sesizate cele mai mari pierderi este cea a tractoarelor cu motoare între 50 și 250 de cai putere. Aceasta este tocmai categoria de tractoare achiziționată în general de către agricultorii care au fost cei mai afectați de crizele din agricultură, respectiv de prețul scăzut al materiilor prime. În România, celebra uzină „Tractorul” din Braşov a fost închisă încă din momentul în care țara a devenit membru cu drepturi depline al Uniunii Europene. Cazul a ajuns și la urechile Comisiei Europene datorită euroalesului Daniel Buda, membru al Comisiei pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală din Parlamentul European.

73% din tractoarele României ar trebui scoase din uz

Daniel BUDA

„Am adresat Comisiei Europene o întrebare cu solicitare de răspuns scris, în baza procedurilor parlamentare de care dispun, pe tema situaţiei disperate în care se regăseşte industria de maşini agricole din Europa. Asociația Industriei Europene pentru Mașini Agricole a avertizat faptul că acest sector înregistrează pierderi financiare grave, fiind semnalate scăderi ale vânzărilor. La momentul actual, aceste vânzări au scăzut în medie cu 5% față de anul precedent, iar categoria unde au fost sesizate cele mai mari pierderi este cea a tractoarelor cu motoare între 50 și 250 de cai putere. Aceasta este tocmai categoria de tractoare achiziționată în general de către agricultorii care au fost cei mai afectați de crizele din agricultură, respectiv de prețul scăzut al materiilor prime. În ceea ce privește situația României, s-a constatat că se importă de zece ori mai multe tractoare decât se exportă, valoarea importului ajungând la 497 de milioane de euro în anul 2015. Astfel, deficitul României în domeniul industriei este de peste 444 de milioane de euro. Mai mult, parcul de utilaje agricole din România suferă atât din cauza numărului mic de utilaje, cât și din cauza faptului că acestea sunt depășite din punct de vedere tehnic și al performanței, sau chiar scoase din uz. În prezent, parcul național de tractoare este de 184.000 de unități, dar 73% dintre tractoare au durata normală de funcționare depășită, iar 30% dintre tractoare sunt mai vechi de 20 de ani. Acest fapt face ca agricultura din România să nu poată fi făcută la un nivel cu adevărat profesionist. De asemenea, din cauză că majoritatea fermelor din România sunt de dimensiuni mici sau mijlocii, acestea nu au suficiente fonduri pentru a putea achiziționa utilaje agricole performante. Am solicitat Comisiei Europene să îmi comunice care sunt instrumentele avute la îndemână în vederea sprijinirii industriei de mașini agricole dar şi măsurile care s-ar putea aplica pentru modernizarea parcului de utilaje din România. În mod cert Comisia dispune de resurse financiare astfel încât fermele mici şi mijlocii să poată să achiziţioneze utilaje agricole performante, iar industria din acest sector să poată fi salvată”, a notat Buda.

„Tractorul” Braşov a murit, dar Universal 650 a supraviețuit!

În 1946, autoritățile comuniste decideau să transforme vechea fabrică de avioane IAR Brașov în uzină de tractoare. După un an, primul tractor, IAR 22, produs sub licență nemțească, ieșea pe poarta fabricii, unde munceau 15.000 din cei 82.000 de locuitori ai Braşovului, adică jumătate din populația aptă de muncă. În 1970, Tractorul Brașov cumpără o licență de la Fiat. S-a născut astfel Universal 650, produsul premium al fabricii. Atât de mare era cererea pentru acest model în timpul „Epocii de Aur” încât, la fiecare zece minute, pe poarta uzinei de la poalele Tâmpei ieşea câte un tractor, în zilele lucrătoare. În 1990, uzina avea 22.000 de salariaţi și producea 50.000 de tractoare pe an. În 2007, după câteva încercări eșuate de privatizare, fabrica și-a închis porțile. Cât de „inspirată” a fost decizia o dovedește faptul că celebrul model Universal 650 se fabrică şi astăzi. Titus Şerban, ultimul director al fabricii, şi-a dat seama că pieţe precum cea din Egipt, unde tractoarele se vindeau ca pâinea caldă, pot fi fi recucerite. Astfel, el a creat, împreună cu omul de afaceri egiptean Atef el-Said el-Kalaini, compania Tractorul U 650, care a preluat de la defuncta Tractorul SA licenţa de fabricaţie de tractoare U 650 pentru Egipt. Tractoarele se construiesc într-o hală a Fabricii de Echipament Hidraulic şi Subansamble Băicoi, cumpărată în urmă cu câţiva ani. În 2009 – 2010, compania a vândut 110 tractoare în Egipt, dar izbucnirea revoluţiei din 2011 a făcut ca livrările să se oprească.  Acum, armata egipteană vrea să reia colaborarea. „Egiptenii vor ca tractorul să fie exact la fel şi făcut cu piese la fel ca acum 30 de ani”, a mărturisit Titus Şerban.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri