External view of the European Parliament in StrasbourgÎn plenul Parlamentului European de la Strabsourg au fost supuse miercuri la vot o serie de rapoarte şi propuneri de rezoluţie, printre care şi propunerea privind Parchetul European și Eurojust.

„Rata crimei organizate transfrontaliere este în continuă creștere, existând diverse grupuri extrem de mobile care își desfășoară activitatea în domenii infracționale. Este important ca Uniunea Europeană și statele membre să depună eforturi continue pentru a depista și combate frauda care afectează interesele financiare ale Uniunii, în vederea protejării tuturor contribuabililor care sprijină bugetul Uniunii. Prezenta propunere de rezoluție are drept scop consolidarea rolului Parchetului European și Eurojust în vederea instituirii unor instituții capabile să răspundă eficient la problemele aferente fraudei, asigurându-se respectarea legii pentru a proteja bugetul Uniunii. Pentru aceasta, e esențial ca Parchetul European să dispună de măsuri suficiente pentru a-și derula investigațiile și totodată, ar fi oportun ca Parchetul European și Eurojust să-și desfășoare activitatea în același loc pentru a favoriza schimbul de informații și o colaborare eficace. Am votat în favoarea acestei propuneri de rezoluții deoarece consider necesară consolidarea instituțiilor în vederea diminuării fragmentării actuale a eforturilor naționale de asigurare a respectării legii şi a protejării bugetului Uniunii“, a explicat euroalesul Daniel Buda, membru supleant în Comisia pentru Afaceri Juridice a Parlamentului European.

Daniel BUDA

Comisia Europeană a propus, la 17 iulie 2013, instituirea unui Parchet European care să efectueze cercetări şi urmăriri penale, dar să aibă şi competenţa de a trimite în judecată, în instanţele din statele membre, persoanele învinuite de infracţiuni ce afectează bugetul Uniunii Europene. Potrivit Regulamentului, Parchetul European beneficiază de independenţă deplină, atât faţă de guvernele naţionale, cât şi faţă de instituţiile europene, şi trebuie să fie protejat de orice presiune politică. Iată principalele caracteristici ale Parchetului European, conform eurostiri.eu:

–      Independenţa. Instituţia va fi independentă, aflată sub control democratic şi răspunzător în faţa Parlamentului European, Consiliului şi parlamentelor naţionale.

–      Descentralizarea. Va fi conceput ca un organism descentralizat al UE şi integrat în sistemele judiciare naţionale. Va avea în componenţă un Procuror European şi procurori delegaţi puşi la dispoziţie de către Statele Membre. Aceştia din urmă vor efectua instrucţia dosarelor şi vor iniţia urmări judiciare cu ajutorul personalului naţional şi, la modul general, urmărind aplicarea legislaţiilor naţionale. Acţiunile lor vor fi supervizate, coordonate şi, dacă este necesar, conduse de Procurorul european, aceasta pentru a garanta o abordare uniformă la nivelul UE

–      Aplicarea dreptului naţional. Parchetul european de va baza pe un ansamblu limitat de reguli europene esenţiale pentru a garanta competenţe uniforme precum şi protecţia drepturilor procedurale dar, în executarea sarcinilor sale, va aplica în general dreptul naţional.

–      Drepturi procedurale întărite. Achetele şi urmăririle penale iniţiate de Parchetul European vor respecta statul de drept şi Cara Europeană a drepturilor fundamentale.

131 Vizualizări

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

8 + 8 =