Sculptura din Piața Revoluției nu poate ascunde memorialul distrus
Sculptura din Piața Revoluției nu poate ascunde memorialul distrus

Gusturile pentru artă ale Gabrielei Firea sunt de necomentat. De comentat sunt gesturile ei de primar. Ca să scape de o controversă, care de altfel nu ținea de conceptual ci de apartenență, primărița Capitalei, așa cum e ea mereu atentă, a găsit soluția: afară din spatial public cu sculptura! Sculptura încriminată aparține sculptorului Marius Leonte, cel care în urmă cu doar câteva zile remarca într-un interviu că ”Arta nu e pentru toată lumea”. 

Gabriela Firea a înlăturat monumental (de altfel, o instalație sculpturală, nicidecum un monument) controversat din Piața Revoluției, pe motiv că are un caracter ofensator. Primăria Capitalei a înlăturat monumentul, după ce mai mulți cetățeni au sesizat autoritățile, pe motiv că lucrarea de artă ar avea un caracter ofensator, informează News.ro.

Astfel, reprezentanții primăriei au anunțat că vor cere ca tema fiecărui eveniment cultural-artistic desfăşurat în spaţiul public să fie insoţită de ilustraţii, pentru a se evita crearea de controverse. Adică funcționarii unei primării se vor erija în critici de artă?! Ce poate fi mai ofensator pentru București decât sculptura cunoscută drept ”Țeapa” lui Ghilduș, din aceeași piață, sau zidul neîngrijit și spart al Monumentului dedicat celor uciși la Revoluția din 1989?!

Funcționarii e spală pe mâini și acuză

Kartell Media a amplasat, în Piața Revoluției, o lucrare de artă care face parte din proiectul Kulturama. Spaţiul expoziţional temporar din zona Pieţei Revoluţiei (cuprins între strada Academiei – Calea Victoriei şi strada Dem I. Dobrescu) a fost reglementat printr-un parteneriat încheiat, pe 7 martie 2016, între Kartell Media & Events SRL Bucureşti şi Instituţia Prefectului Municipiului Bucureşti.

Scopul acestui parteneriat îl constituia „susţinerea proiectului Kulturama”, care sprijină, promovează şi ajută la dezvoltarea tinerilor artişti din Bucureşti, aşa cum se specifică în protocolul de parteneriat. Primăria Capitalei precizează că organizatorul era obligat să furnizeze Prefecturii Municipiului Bucureşti, în calitatea sa de partener, toate informaţiile necesare organizării şi desfăşurării acestui proiect.

În baza acestui parteneriat, comisia pentru organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice a aprobat în martie 2016, prelungit ulterior, evenimentul de artă vizuală Kulturama, din Piaţa Revoluţiei, în cadrul căruia „se vor prezenta lucrări personale ale tinerilor artişti”. Având în vedere că în actualul regulament al comisiei nu este prevăzută obligaţia solicitantului de a prezenta, la momentul cererii autorizaţiei, ilustrări de tema, evenimentul a fost aprobat de membrii comisiei, care s-au bazat pe bună credinţa a expozanţilor.

„Subliniem că, dacă ar fi existat cea mai mică suspiciune că această lucrare poate ofensă cetăţenii, nu se punea problema acordării autorizaţiei”, au transmis reprezentanţii primăriei.

În noul regulament, la care se lucrează în prezent, se va solicita, în mod expres, ca temă fiecărui eveniment cultural-artistic desfăşurat în spaţiul public să fie însoţită de ilustraţii, evitându-se situaţii similare, a anunţat municipalitatea.

Lucrarea a ”primit” o altă identitate și un alt autor

Opera controversată din Piaţa Revoluţiei este denumită „Închisoarea vieţii”, iar Ministerul Culturii susţine că sculptura ar aparţine artistei Raluca Ghideanu. La scurt timp, a apărut şi declaraţia artistei care susţine că nu are nicio legătură cu această lucrare, dezincându-se de operă printr-un comunicat de presă, susţinând că s-a adresat deja poliţiei şi altor organe competente ca să rezolve de urgenţă această situaţie.

„Vreau să clarific această situaţie: nu este vorba despre o lucrare a mea, ci este vorba despre o lucrare cu autor necunoscut la care a fost adăugată o plăcuţă de la o lucrare a mea anterioară. Mă dezic complet şi total de lucrarea care se află în prezent în Piaţă Revoluţiei şi de orice mesaj artistic sau de altă natură ar putea să trasmită această. M-am îndreptat către Poliţie şi alte organe competenţe că să rezolve de urgenţă această problemă”, trans

mite Raluca Ghideanu într-un comunicat de presă publicat pe site-ul său.

Marius Leonte se simte fabulos

Și sculptorul Marius Leonte crede că este vorba despre o greșală, dar ”se simte fabulos” de toată tevatura, cum remarca pe facebook. Artistul a explicat pentru adevărul.ro că a montat această lucrare (care-i parte din „fiinţa“ sa) în luna iulie, la invitaţia asociaţiei Kulturama, în locul care i-a fost indicat (de curatorul Carmen Popa). Kulturama are un agreement, un contract cu Primăria Capitalei pentru o expoziţie temporară în acel loc, în perioada iulie-noiembrie. Nu-şi explică însă cum a apărut, recent după spusele sale, plăcuţa care i-o atribuia Ralucăi Ghideanu. „Eu nu sunt gardianul lucrării. Probabil cineva a găsit pe jos plăcuţa rămasă de-acum doi ani şi a lipit-o pe lucrare“, este explicaţia neconvingătoare dată de artist. Leonte, aflat la Timişoara (pentru vernisajul InstalArt), se declară însă furios la gândul că lucrarea i-ar fi putut fi afectată la operaţiunea de îndepărtare a plăcuţei.

Iată că Gabriela Firea a rezolvat tot și a dat ordin ca lucrarea să fie coasă din peisajul citadin.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

5 + 5 =