Septuagenari, dansând cu ludicul şi melancolicul

Patru legende ale dansului contemporan

Emoţie, fior şi admiraţie, astea au fost sentimentele pe care le-au stârnit publicului cele patru legende ale dansului contemporan, invitaţii celei de-a 17-a ediţie a Întâlnirilor JTI!

Mats Ek, Ana Laguna, Susanne Linke și Dominique Mercy au prezentat Quartet Gala, în două spectacole consecutive, la Teatrul Național București. Cei patru artisti consacrați, selectați de coregraful Daniele Cipriani, au demonstat într-un spectacol original că, în pofida trecerii anilor, dansatorii maturi sunt izvor nesecat de experiență, emoții, înțelepciune, profunzime.

Ştiind că va întâlni dansatori cu o medie de vârstă septuagenară, aşteptarea publicului era evidentă. Dominique Mercy (65 ani) a deschis seara cu solo-ul “Băiatul acela cu ziarele”, în coregrafia lui Paschal Merighi, un teatru-dans melancolic. A apărut, practic, în lipsa luminii, pierdut fluturând în fundal două hârtii. Două fascicule, precum două lanterne reci, departe sau aproape de el, îi erau singurele partenere, iar un microfon parcă urla singur… solitudinea “băiatului”. Diafan, Mercy a fost agil şi tânăr în mişcare, împăcat şi sigur pe el. Îşi plângea izolarea adulând-o în acelaşi timp, fugea de ea căutând-o. La final, emoţia profundă şi durereoasă plutea spre public.

Francezul Dominique Mercy, celebru interpret al Pinei Bausch, chiar a adus atmosfera specifică Teatrului Bausch. În plus, a demonstrat că, într-o artă atât de solicitantă fizic cum e dansul, intensitatea datorată experienței prevalează asupra agilității oferite de tinerețe.

Cele două dansuri interpretate în duet de magnificul Mats Ek (71 ani), alături de partenera şi soţia sa, jucăuşa şi împăciuitoarea Ana Laguna (62 ani), au fost extreme de intense. Quartet Gala nu numai că a adus imposibilul la Bucureşti, şi anume să dăruiască publicul prilejul unic de a admira un cuplu celebru dansându-și „autobiografia” și rara șansă de a-l vedea pe coregraful Ek dansând în “Cartoful” şi “Amintirea”. Măiestria şi eleganţa, graţia şi elocvenţa mişcării acestui bărbat înalt, alături de doamna sa agilă şi ludică au fost la un loc epice, relevatoare.

Două piese poetice și intense, după cum le caracterizează critica de specialitate. „Cartof este un dialog al unui cuplu cu vechime. O privire ludică și morocănoasă către „chinul” de a conviețui, plin de contraste, bine conceput în drama sa puternică și presărat cu accese de umor pătrunzător. Amintire (…) prezintă fragmente din viața de zi cu zi a echipei formate din soț și soție, lăsând pe seama dansului puterea de a sugera amplitudinea cuvintelor nerostite, care leagă două ființe umane, pășind pe aceeași cărare a călătoriei lor existențiale” (Leonetta Bentivoglio, jurnalist și critic).

Legendele dansului

Suedezul Mats Ek este dansator şi coregraf, a condus  Culgberg Ballet şi a lucrat cu cele mai mari nume ale dansului contemporan. Ana Laguna este supranumită “Fiica Saragossei”, oraşul său natal. A colaborat şi a dansat cu Rudolf Noureev, Mikhail Baryshnikov sau Pina Bausch

Dansatoarea și coregrafa de origine germană recunoscută la nivel internațional,

(72 ani) a interpreta “Un Solo pierdut… cu salutări către Dore”, realizată în 2014 și bazată pe versiunea explozivă a fascinantei creații Sărbătoarea Primăverii, de Igor Stravinsky.

„Dansul se întinde peste generații. Lumea începe să celebreze din ce în ce mai mult meritele și înțelepciunea seniorilor, iar arta trupului și vigoarea fizică revalorifică, de asemenea, expresivitatea dansatorilor maturi, recunoscându-i ca mine de aur în ceea ce privește experiența scenică și sensibilitatea teatrală”, scrie Leonetta Bentivoglio, jurnalist și critic de specialitate.

 

161 Vizualizări

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here