În războiul modern problema numărul unu o reprezintă supremația aeriană. Demonstrația a făcut-o Hiteler, în timpul celui de-al doilea război mondial. Lecția a fost bine învățată, iar în ziua de astăzi marile armate ale lumii se întrec în achiziționarea celor mai bune avioane de luptă. În general, în acest moment specialiștii pe probleme militare dau topuri oarecum asemănătoare în acest domeniu. Redăm mai jos ierarhia celor mai bune 10 aparate de luptă conform ”Military – Today”.

 

Locul 1

f-22

F-22 Raptor este un avion de vânătoare cu un singur loc, face parte din generația a cincea de avioane militare care dispun de supermanevrabilitate și tehnologie stealth. A fost proiectat în primul rând ca un avion de vânătoare cu superioriatte aeriană, dar are și alte capabilități adiționale cum ar fi atacuri la sol, tehnici de luptă folosind arme eletronice și rolul de interceptare a semnalelor inamice.

Locul 2

A U.S. Air Force F-35A Lightning II Joint Strike Fighter from the 58th Fighter Squadron, 33rd Fighter Wing, Eglin AFB, Fla., escorts a KC-135R Stratotanker from the 336th Air Refueling Squadron, March ARB, Calif., following an aerial refueling mission, May 16, 2013, off the coast of northwest Florida. The 33rd Fighter Wing is a joint graduate flying and maintenance training wing that trains Air Force, Marine, Navy and international partner operators and maintainers of the F-35 Lightning II. (U.S. Air Force photo by Master Sgt. John R. Nimmo, Sr./RELEASED)

F-35 Lightning II (evoluat din modelul X-35 Joint Strike Fighter) este un avion militar de asalt monoloc, din generația a cincea de avioan, cu un se militare cu un singur motor, multirol – atac la sol, recunoaștere aeriană și misiuni de apărare a spațiului aerian, bombardare strategică și lupte aeriene. F-35 are trei modele principale: F-35A cu decolare și aterizare convențională, F-35B cu decolare pe distanță scurtă și aterizare pe verticală și F-35C variantă având baza pe portavioane.

Avioanele F-35 sunt destinate să ofere cea mai mare parte a puterii aeriane tactice a Aviației SUA și Marinei în următoarele decenii. Livrările de F-35 pentru armata SUA sunt programate să se deruleze până în 2037.

Locul 3

f18

F-18 Hornet este un avion de vânătoare și avion de atac la sol, proiectat pentru a acționa de la bordul unui portavion. A fost conceput în anii 1970 pentru a servi în U.S. Navy (Marina Militară S.U.A.) și U.S. Marines (Pușcașii marini S.U.A.), înlocuind aparate ca F-4 Phantom, A-4 Skyhawk sau A-7 Corsair și acționând alături de F-14 Tomcat. La rândul lui, F-18 Hornet va fi înlocuit de către Lockheed F-35.

Locul 4

eurofighter

Eurofighter Typhoon este un avion multi-rol de vânătoare cu motor dublu. Acesta este proiectat și construit de un consorțiu de trei companii partenere distincte. Proiectul a pornit în 1979 și este gestionat de către   Agenția de Gestionare a Eurofighter și Tornado NATO.

Aeronava a intrat în serviciu cu Forțele Aeriene Regale-Marea Britanice,  Luftwaffe german, Forțele Aeriene Italiene și Spaniole. Austria a achiziționat 15 avioane Typhoon, iar Arabia Saudită a semnat un contract de 4,42 miliarde de lire sterline  pentru 72 avioane.

Locul 5

rafale

Dassault Rafale (”rafală de vânt”) este un avion de luptă, vânătoare/bombardament, ferancez cu aripă delta. Este echipat cu o gamă largă de arme, Rafale este destinat să efectueze supremație aeriană, interdicție, recunoaștere aeriană, de sprijin la sol, atac în profunzime, atac anti-navă și descurajare nucleară.

Locul 6

su-35

Suhoi Su-35 este un avion de luptă multirol proiectat de constructorul rus Suhoi, și introdus în 2007. Avionul este o versiune a tipului Su-30 cu fuzelaj, motoare și avionică modernizate.

Construit pentru Forțele Aeriene Ruse, avionul de vânătoare multirol Su-35 este destinat să concureze, ca viteză și manevrabilitate, cu avionul american de generația 5-a, F22-Raptor.

În următorii ani, Sukhoi intenționează să construiască 48 de aeronave Su-35 pentru Forțele Aeriene Ruse. Deși este un avion extrem de avansat tehnologic, până acum nu s-a bucurat de prea multe comenzi. Vine la prețul de 40 de milioane de dolari.

Locul 7

f 15

F-15 Eagle este un avion bimotor cu postcombustie, capabil de zbor de noapte, pe toate condițiile meteo, proiectat să penetreze spațiul aerian inamic, să obțină și să mențină superioritatea aeriană. A fost proiectat pentru Forțele Aeriene ale Statelor Unite, și a zburat pentru prima dată în iulie 1972. Este unul dintre cele mai reprezentative aeronave a erei moderne. Datorită performanțelor și a surveivabilității de neegalat, F-15 va rămâne în serviciu activ, urmând să fie retras cel mai devreme în 2020.

Locul 8

mig-31

MiG-31  este un interceptor supersonic conceput pentru a înlocui modelul MIG-25 Foxbat. Este un avion foarte performant, fiind primul avion de vânătoare rusesc dotat cu radar cu baleiaj electronic (Zaslom) și rachete aer-aer cu rază lungă de acțiune. A fost proiectat pentru a apăra spațiul sovietic de bombardierele strategice americane cu penetrație la joasă altitudine și mai ales de rachete de croazieră lansate de acestea.

Locul 9

f-16

F-16 Fighting Falcon, aflat și în dotarea forțelor armate române de săptămâna trecută, este un avion de luptă multirol. A fost conceput inițial ca avion d evânătoare cu greutate redusă. Este cel mai bine vândut avion de luptă din lume.

Dispune de comenzi de zbor electronice flye-by-flye (primul avion de luptă de serie echipat cu acest sistem), raport tracțiune-greutate supraunitar, poate efectua viraje cu accelerație de 9G. În zbor manifestă stabilitate statică relaxată (negativă), de aceea nu poate fi pilotat fără sistemul computerizat fly-by-wire. Pe de altă parte, această instabilitate naturală îi conferă o manevrabilitate deosebită.

Locul 10

jas-39-gripen

JAS 39 Gripen este un avion multirol cu greutate redusă, monomotor, fabricat de compania aeronautică SAAB din Suedia. A fost dezvoltat pentru a înlocui avioanele Saab35 Dreken și 37 Vigge în cadrul Forțelor Aeriene Suedeze. Gripen este dotat cu aripă delta, ampenaj tip rață (denumit și canard), un design care conferă stabilitate relaxată și un sistem electronic de control automat. Avionul a fost introdus în dotare în anul 1997, având inițial probleme cu avionica. Un prototip s-a prăbușit în timpul zborurilor de încercare. Saab a cooperat cu alte companii aeronautice pentru a lansa pe piață avionul, având un succes moderat în Europa Centrală, Africa și Asia de Sud-Est. Peste 264 de avioane JAS 39 Gripen au fost livrate sau comandate până în anul 2011.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

8 + 3 =