Caută
Close this search box.

Aveţi grijă la standardele de calitate pentru furnizarea electricităţii!

factura la electricitate

Cu un pic de efort şi curaj orice consummator de electricitate poate pune la punct furnizorul dacă nu i se respectă drepturile. Aceste drepturi sunt reglementate de standadele de performanţă privind furnizare de curent electric – simplu şi clar.

Este vorba despre Odinul preşedintelui ANRE 118/2015, prin care sunt clarificate standardele de performanţă ale furnizării de curent electric.

Menţionăm că lanţul sistemului energetic este compus din producători, dintre care unii au energie mai ieftină, cum e cazul fotovoltaicelor sau energiei hidro, altele mai scumpe, cum este cazul termocentralelor. Urmează transportatorul, care este reţeua naţională, apoi distribuitorul, care deţine reţeua de la nivelul regiunilor şi localităţilor. Furnizorul este acea societate care cumpără energia electrică de la diverşi producători şi o vând consumatorilor finali. Liberalizare pieţei a însemnat introducerea în sistem a concurenţei între furnizori, iar de aici scăderea preţului pe kilowat. Altfel spus, în acest moment orice consuamtopr îşi poate schimba furnizorul în 21 de zile fără să plătească nimic şi îşi poate negocia preţul pe kilowat, în noul contract. Lista furnizorilor de energie electrică agreaţi se află pe site-ul Autorităţii de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE)

În fine, activitatea de furnizare presupune standarde clare a căror încălcare duce la amendarea furnizorului de către consumator.

Orice întârziere de răspuns se taxează

Astfel, dacă un client a cerut unui furnizor agreat să îi emită oferta de furnizare, iar acesta din urmă nu face acest lucur în 15 zile lucrătoare, va plăti consuamtorului 100 de lei, la care se vor adăuga 50 de lei pentru fiecare zi de întârziere.

Dacă un client a făcut o contestaţie la factură şi nu i s-a răspuns în 5 zile, consumatorul poate amenda furnizorul cu 100 de lei. Dacă vi s-a oprit curentul şi aţi comunicat incidentul furnizorului, iar acesta nu a trimis mai departe informaţia distribuitorului, în termen de 4 ore, îl puteţi amenda pe furnizor cu 100 de lei, la care se adaugă 50 de lei pentru fiecare zi de întârziere.

Furnizorul este obligat şi să intermedieze corespondenţa dintre furnizor şi distribuitor şi în alte probleme decât cele prezentate mai sus. Astfel, informaţiile trebuie transmise în 24 de ore pentru sesizările primite prin e-mail şi două zile pentru sesizările prin fax – în caz conrtat amenda este de 100 d elei.

În cazul în care solicitaţi modificarea tarifului de furnizare şi nu vi s-a răspuns în 10 zile lucrătoare, amenda pentru firma de furnizare este de 100 de lei.

În cazul în care furnizorul nu răspunde unei petiţii din partea consumatorului, alta decât cea legată de incidente de furnizare, în termen de 15 ziel lucrătoare, amenda este de 100 de lei.

Una peste alta, valoare amenzilor pe care i le poate aplica consumatorul furnizorului este de 600 de lei.

Liberalizarea electricităţii ar trebui să scadă preţurile

Pentru consuamtorii casnici, valoare unui kilowatt este determinată de valoarea impusă de ANRE, care reprezintă 50% din preţ – şi Componenta de Piaţă Concurenţială (CPC), care reprezintă restul din valoarea facturii şi care poate fi negociat cu furnizorul, ori de câte ori vrea consumatorul. Piaţa se va liberaliza complet pentru casnici, în anul 2017. Pentru consumatorii non-casnici, piaţa s-a liberalizat deja.

La bază, ideea de liberalizare trebuie să conducă la preţuri din ce în ce mai mici şi la eficienţă din ce în ce mai crescută.

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri