Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD) a sesizat Parchetul de pe langă Judecătoria Sectorului 4, Avocatul Poporului și Autoritatea Nationala Pentru Protectia Drepturilor Copilului cu privire la abuzurile și relele tratamente aplicate copiilor cu dizabilități din Școala Specială Gimnazială nr. 4 din București. Conform probelor video și înscrisurilor aflate în posesia CEDCD și depuse la dosarul în cauză, copiii cu dizabilități din Școala Specială Gimnazială nr. 4, sunt bătuți cu brutalitate în mod sistematic de cadrele didactice, sunt legați cu funia și transportați către diferite zone ale unității de învățământ, sunt agresați fizic, psihic și emoțional permanent.

Conform probelor video și a declarațiilor personalului școlii, copiii sunt dați cu capul de pereți, trântiți pe jos, trași de păr, lăsați nesupravegheați la ore, ținuți dezbrăcați în școală, totul desfășurându-se ”în spatele ușilor închise”, așa cum declară unul dintre profesorii școlii în cauză.

Mai mult decât atât, aceste fapte au fost sesizate de-a lungul timpului de către doi angajați ai școlii la ISMB și DGASPC Sector 4, ajunși la limita suportabilității, care au și calitatea de părinți de copii cu dizabilități. Rezultatul acestor sesizări a dus la retalierea masivă împotriva acestora, unul dintre angajați fiiind sancționat cu măsura reducerii salariului.

Părinții copiilor cu dizabilități înscriși în școală nu au acces la informații, copiii sunt incapabili să comunice tratamentele inumane la care sunt expuși, iar cei care au luat la cunoștiunță de anumite fapte sunt intimidați și timorați de conducerea școlii, îngroziți fiind de lipsa unei alternative și de faptul că nu vor mai avea unde să-și ducă copiii la școală, în timp ce ei merg la serviciu.

Situația dezvăluită și sesizată  este doar un exemplu dintr-un fenomen amplu răspândit la nivelul sistemului de educație specială din România, consideră . Organizația susține că fenomenul abuzurilor din școlile speciale, ascunsCEDCD cu grijă, de reprezentanții școlilor speciale, face zilnic victime în rândul celor mai vulnerabili copii din Romania. Doar in 2016, în 30,76% dintre județele din România, Parchetele au fost sesizate cu privire la abuzurile din școlile speciale, iar numărul incidentelor neraporate este cu mult mai mare, știind fiind faptul că părinții copiilor cu dizabilități întâmpină numeroase dificultăți în a accesa sistemul de justiție (lipsa de informare, intimidările, lipsa de resurse).

Față de cele prezentate, CEDCD solicită Guvernului României și Miniterului Educației, ca până la demararea procesului de reformă în sistemul de educație conform obligațiilor Romaniei, emiterea unui act normativ în regim de urgență, care să prevadă următoarele:

  1. Instalarea de camere video în toate cele 176 de școli speciale din Romania,
  2. Demararea unei anchete exhaustive în școlile speciale din România cu privire la situația abuzurilor împotriva elevilor,
  3. Demararea unui program național de evaluare psihologică a personalului didactic și nedidactic din școlile speciale din Romania cu experți evaluatori independenți,
  4. Elaboararea unui plan de măsuri de prevenire a abuzurilor și violențelor în școlile speciale,
  5. Acordarea accesului reprezentanților societății civile în utățile de învățămînt special din România pentru efectuarea de vizite de moinitorizare conform prevederilor Art. 33 din Convenția ONU pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, ratificată de Romania prin Legea 221/2010.

 

242 Vizualizări

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here