Putini dintre noi cunosc cele trei explicatii pentru aceasta data de 1 Septembrie care marcheaza inceputul anului bisericesc in traditia crestina:
Aceasta data a fost preluata de la evrei, care incepeau atunci anul civil = INDICTIONUL, cunoscut inca de pe vremea romanilor. Cultul crestin, avand un caracter mixt, iudeo-crestin, a insusit in randuiala sa cadrele exterioare ale Legii Vechi.
Al doilea motiv este traditia potrivit careia, in aceasta zi Mantuitorul si-a inceput activitatea Sa publica, intrand in sinagoga si citind cuvintele prorocului Isaia: „Duhul Domnului este peste Mine, pentru ca m-a uns ca sa binevestesc saracilor; M-a trimis sa vindec pe cei zdrobiti cu inima; sa propovaduiesc robilor dezrobirea si celor orbi vederea; sa slobozesc pe cei aasati si sa vestesc anul placut Domnului”
A treia motivare este faptul ca in traditia mostenita din Legea Veche, pe 1 Septembrie a inceput creatia lumii.
In ziua de 1 Septembrie, pe langa inceputul noului an liturgic se pomenesc si Sfantul Simeon Stalpnicul – cel care s-a calugarit, s-a suit intr-un stalp timp de 47 de ani si a facut multe minuni – ,mama sa, Marta si Sfantul Dionisie Exiguul, cel care a alcatuit cronologia crestina, numarand pentru intaia oara anii incepand de la Hristos.
Primele sarbatori din anul bisericesc sunt doua praznice imparatesti: Nasterea Maicii Domnului – la 8 Septembrie – si Inaltarea Sfintei Cruci – la 14 Septembrie, sarbatori care arata inceputul si finalitatea lucrarii de mantuire a omului si a lumii pe care a realizat-o Mantuitorul Iisus Hristos.