Pictorul Victor Ceban reintră în actualitate cu o valoroasă expoziţie de pictură la Castelul de la Balcic.
Fundația Dignitas în parteneriat cu State Cultural Institute Cultural Center “The Palace”, Balcic, Bulgaria, Muzeul de Arte Vizuale din Galați, Clubul Rotary Mangalia și Rotary Club Balcic organizează în perioada 21 august-28 august 2017 expoziția de pictură și desen a maestrului Victor Ceban.
La vernisajul care va avea loc luni, 21 august, ora 18,00, vor participa alături de gazde, maestrul Victor Ceban, Irina Snada Marin Cajal, Subsecretar de Stat la Ministerul Culturii și Identității Naționale, Dr. Dan Basarab Nanu, directorul Muzeului de Arte Vizuale din Galați, artiști plastici, critici de artă și jurnaliști din Bulgaria și România, reprezentanții Fundatiei Dignitas și ai Clubului Rotary Mangalia .
Am reuşit să obţinem, special pentru cititorii Agenţiei de presă a societăţii civile din România – Manga News, câteva aprecieri formulate, cu competenţă de criticul şi istoricul de artă Irina Cajal – Marin, subsecretar de stat în Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale.
Opiniile sale se intitulează ” Victor Ceban, artistul stărilor sufleteşti”
La început, se arată: „Într-o profundă logică a devenirii, opera unui artist plastic se încheagă după reguli numai de Dumnezeu şi de el ştiute. Ca în muzică, temele apar şi dispar succesiv, capătă contururi ferme sau se estompează treptat, pendulează între major şi minor, luând înfăţişări ce se lasă anevoie decriptate. Nu de puţine ori, motivul de câteva note dintr-o sonată pentru pian de tinereţe poartă în el potenţialul creator al unei simfonii sau al unei mise.
Victor Ceban nu se sustrage acestor norme imuabile. După ce şi-a însuşit, cu graţie şi tenacitate, tehnicile ingenioase ale picturii, după ce s-a lăsat subtil impregnat de spiritul vechilor maeştri, după ce şi-a cultivat îndelung atât afinităţile elective, cât şi refuzurile viscerale, a devenit tot mai mult el însuşi. Căci nu poţi fi cu adevărat liber ca şi creator decât atunci când harul se îmbină cu virtuozitatea mijloacelor. Iar maestrul Ceban le are pe amândouă din plin.”
Apoi, Irina Cajal este de parere că „dintr-un artist pierdut si resemnat in propria nostalgie, avand cu totul alte preocupari, Victor Ceban a fost redescoperit şi introdus într-o nouă pardigmă de către îngeri iubitori ai artei, paradigma care i-a permis maestrului să explodeze şi să creeze dupa propria simţire. În ciuda unei tuşe personale evidentă, maestrul nu de puţine ori se dedublează şi întra în pielea altor mari artişti, căci Victor Ceban este şi histrionic.
Mărturie stau cele două superbe peisaje veneţiene făcute în maniera lui Winterberger intitulate ” Omagiu maeştrilor plecaţi”. Ca să nu mai reamintesc de splendidele replici după maeştrii flamanzi al veacului XVII.
Muzele l-au sărutat, cu drag, la naştere şi l-au ursit necondiţionat Artei învestindu-l cu visare. Spre bucuria noastră, a celor care suntem din păcate tot mai puţini.
Într-un fel, Victor Ceban vine din alte vremuri și din alte spații.
Portretele, naturile statice, peisajele venețiene sau germane își au rădăcinile în pictura flamandă târzie, prin finețea detaliului, prin echilibrul compoziției și prin cumpănirea culorilor. În același timp, patina occidentală apare filtrată prin viziunea școlii academice ruse, căreia artistul îi datorează, într-o măsură importantă, formarea sa”.
La final, criticul şi istoricul de artă observă :”Prezență foarte elegantă în peisajul plasticii românești, unde a pus o binemeritată amprentă, Victor Ceban are în față un orizont deschis.
Maestrul păşeste elegant şi acordat pe urmele marilor săi înaintaşi, pictori români care au cântat, au pictat Balcicul – oraşul mitic al frumosului litoral bulgăresc – într-o simfonie a culorilor şi a peisajelor unele insolite, pictori care au rămas în cultura şi arta noastră ca exemple demne de urmat. Căci Balcicul a fost şi este Barbizonul pictorilor români. Perfecta stăpânire a mijloacelor artistice îi conferă lui Ceban o virtuozitate care poate rafina și extinde teme deja predilecte. Acesta este și motivul pentru care am convingerea că expoziția de față, în Balcicul atat de cântat şi pictat, – această căldare miraculoasă de reflexe şi tonuri – cum frumos spunea marele Nicolae Toniza, oferă garanția unui viitor fecund.
Este darul unui artist care creează în acord cu vibraţia sufletului”.