Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va participa luni, 28.08.2017, alături de celelalte federaţii din învăţământ, la o întâlnire cu Premierul Mihai Tudose, unde va prezenta, sub formă de avertisment, cele opt probleme majore din Educație. 

  1. Necesitatea adoptării unei noi legi a educației. Conform Programului de Guvernare PSD – ALDE, cea mai aşteptată lege de către elevi, cadre didactice și părinți, este Legea Educației Naționale. Un act normativ realizat cu responsabilitate şi supus dezbaterii publice va rezolva cea mai mare parte a problemelor cu care se confruntă de mai bine de 20 de ani sistemul de educaţie din România. Care este graficul elaborării, dezbaterii publice și adoptării acestei legi?
  2. Programele şcolare sunt învechite şi neadaptate cerinţelor de pe piaţa muncii. Elevii nu sunt pregătiţi să facă faţă provocărilor din plan profesional şi nici măcar pentru a-şi gestiona singuri viaţa. Din cauza programelor, sistemul de educaţie este axat pe partea teoretică, mai puţin practică, iar programul elevilor este sufocant, încetinind dezvoltarea acestora. În opinia noastră, programele şcolare trebuie să fie regândite din temelii; ele trebuie adaptate la cerinţele reale ale pieţei muncii. Când va lua Guvernul României o asemenea decizie, aşteptată cu interes de milioane de elevi, de părinţii acestora, de cadrele didactice dar şi de mediul economic, care se plânge de slaba pregătire a absolvenţilor de învăţământ?
  3. Subfinanţarea educaţiei plasează şcolile din România într-un alt secol. Lipsa dotărilor în cele mai multe dintre unităţile de învăţământ accentuează şi mai mult starea precară a sistemului de educaţie. Nu este admisibil să existe şcoli care nu au fost reabilitate sau care reprezintă un pericol pentru elevi, pentru că nu au, de exemplu, autorizaţie de funcţionare din partea ISU. Este de neacceptat, de asemenea, ca în multe dintre şcoli să nu existe laboratoare dotate corespunzător, ca grupurile sanitare să fie aceleaşi de zeci de ani sau banala cretă să fie cumpărată din banii părinţilor!
  4. Banii câştigaţi în instanţă ajung în buzunarele cadrelor didactice, după lungi amânări. Ni se cere respectarea legilor şi a deciziilor din instanţă, dar statul cum tratează această problemă? Conform prevederilor legale, în anul 2017, o parte a salariaţilor din învăţământ ar trebui să primească sumele restante la drepturi salariale, stabilite prin sentinţe judecătoreşti, sume care nu se regăsesc în legea bugetului de stat pentru anul 2017. De asemenea, tot ca urmare a sentinţelor judecătoreşti, personalul didactic trebuie să primească sume care reprezintă dobânzi penalizatoare. Până în acest moment, Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Educaţiei Naţionale nu au stabilit care este sursa de finanţare a acestor cheltuieli şi cine trebuie să facă aceste plăţi. În medie, fiecare angajat din educaţie ar trebui să recupereze aproximativ 5.000 de lei. În aceste condiţii, solicităm Guvernului României să rezolve în perioada imediat următoare această problemă.
  5. Creșterea salariilor nete în educație va fi de 25% în anul 2018, chiar dacă salariile brute ar urma să fie majorate cu 50%.Începând cu data de 1 ianuarie 2018, urmează să se aplice prevederile Legii nr 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Conform datelor Ministerului Finanţelor Publice, începând cu aceeaşi dată, se va schimba modul în care vor fi achitate dările către stat ale angajatului. Ceea ce înseamnă, că majorarea cu 50% a salariului brut anunţată pentru anul viitor, la nivelul salariului net nu reprezintă mai mult de 25%.
  6. Modificarea Legii pensiilor. În sistemul de educaţie pensia medie este de sub 1.000 de lei, comparativ cu alte sisteme, unde pensia medie este de peste 3.000 de lei. În unele cazuri aceste pensii “speciale” au ajuns să fie mai mari decât veniturile încasate de angajaţi. Constatăm că există persoane care ies la pensie la 43 de ani, cu o pensie de peste 10.000 de lei, în timp ce pe un profesor, după 43 de ani de muncă, statul român îl “recompensează” cu o pensie de 1.500 de lei, întrucât principiul de calcul este diferit faţă de cel aplicat în cazul altor bugetari. Considerăm că singurul principiu care trebuie să stea la baza calculului  pensiilor din România trebuie să fie cel al contributivității la fondul de pensii! Dacă nu, atunci cerem pensii speciale şi pentru profesori!
  7. Calculul incorect al sporurilor. Deși conform G. nr/. 38/2017 salariile de bază s-au majorat, de la data de 1 ianuarie 2017, în medie, cu 15%, calcularea sporurilor, indemnizațiilor  prevăzute de art.  3 3 alin. (4) din O.U.G. nr. 57/2015, cu modificările și completările ulterioare, nu se face la salariile de bază  majorate de la 1 ianuarie 2017, ci aceste sporuri și indemnizații sunt calculate prin raportare la salariul de bază din luna decembrie 2016, ceea ce conduce la o diminuare a drepturilor salariale care se cuvin personalului didactic.
  8. Renunțarea la costul standard per elev. Atâta timp cât determinarea costului standard se face prin hotărâre de guvern, la propunerea Ministerului Educației, în funcție de cuantumul cheltuielilor de personal stabilit de Ministerul Finanțelor Publice pentru salariații din învățământ și aprobat de Parlamentul României, prin Legea bugetului de stat, existența acestui cost standard nu se justifică. Dacă există o lege de salarizare după care sunt plătiți toți angajații dintr-o unitate, indiferent de numărul copiilor/elevilor din acea unitate, ce relevanță mai are acest cost standard pentru stabilirea cheltuielilor necesare cu salariile?

”În situaţia în care Guvernul României nu va face efortul de a găsi soluţii la problemele expuse mai sus, Executivul trebuie să ia în calcul faptul că există riscul major să se declașeze un  conflict de amploare, în sistemul de învăţământ, în toamna acestui an”, spune Simion Hancescu, preşedinte FSLI.               

42 Vizualizări

1 COMENTARIU

  1. Nu este nimic altceva-ca si efect- decat cea ce va rezulta si in urma actualelor proteste…Pierdere de timp calculata…calculata de putere, probabil ca -prin infiltrati- chiar ei initiaza aceste proteste, cu doua scopuri: primul este faptul ca oamenil de buna credinta participanti , au sansa cautata si dorita, de a se docompresa, de a-si sustine f. zgomotos( si linistitor) revendicarile, dupa care -satisfacuti- se intorc acasa si la treburile lor, iar daca puterea merge inainte si-si face de cap, ei zic -de acum fara prea multa nervozitate- , deci ei zic” noi ne-am facut datoria, am protestat, etc.”, „ce mai putem face?”…Iar doi, aceste proteste periodice arata mapamondului ca Romania este o tara democratica, in care populatia protesteaza iar puterea e ascultatoare , in loc sa se puna cu furtunurile de apa si pulanele de cauciuc, pe demonstranti… Si astfel, din protest in protest, populatia devine si mai docila, iar tara se goleste treptat de cei mai tineri si mai ‘cu nabadai”, care ar mai putea face ceva, iar intr-un final , daca puterea nu va reusi sa momeasca alti sclavi , din alte tari (vezi ca si refugiatii de razboi, ne ocolesc), vor pleca si ei, prin locurile pe unde si-au depus milioane de dolari, au cumparat afaceri la cheie, real estate f. scumpe(castele, etc.), pamanturi , s.a.m.d.Si atunci, fara alta optiune- va veni sfarsitul Romaniei…Desi nu mai cred, zic totusi, ca adevaratii -chiar putinii-patrioti(plus cu IQ inalt si onesti) din Armata, Politie, SS, si Justitie, inca se mai pot uni si schimba cursul dezastruos al tarii, prin initierea si condurera unei adevarate revolutii populare, care sa nu se tranforme in anarhie devastatoare ci , odata intreprinsa, „golul de putere’, sa nu fie iarasi ocupat de talhari ci de persoane deja cunoscute de ani pentru viziunea lor , persoane care-acum- s-au unit si au condus revolutia..Este doar o ipoteza, repet , nici eu nu mai cred in ea…Iar atunci , mai raman doua optiuni, prima -cea mai la indemana- revolta in masa a poporului, macar se moare cu dusmanul de gat(siriarizarea Romaniei), sau -cel mai rational si mai efectiv, chiar elegant- cererea interventiei UE, NATO si ONU, pentru a face curatenia necesara unui nou start, pentru Romania…E vorba de cel mult 6-7 MII de indivizi total declasati( incepand cu pres-edintii, pm-ii,parlamentarii, etc., etc.) care trebuie inlaturati din societate, iar acest lucru nici macar nu este un „sacrificiu”, este doar o curatenie pentru NORMALIZAREA situatiei… Probabil ca aceasta optiune este si in mintea a cativa fruntasi din tara, dar -speram- mai ales a catorva europarlamentari si atasati militari la NATO, ei ar fi complet credibili, iar -ulterior sau chiar simultan- milioane de romani li se vor alatura….
    Nume:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

1 + 7 =