Caută
Close this search box.

Drumul expres de câmpie, mai scump decât autostrada de munte

În aceste zile s-au încheiat termenele limită de depunere a ofertelor pentru contractele destinate proiectării și execuției Drumului Expres Craiova – Pitești. Întregul proiect are o lungime de aproximativ 121 km, va costa 6.924.960 de euro pe kilometru, fără TVA – la paritatea de 4,5 lei pe euro și va fi gata peste 3 ani. Menționăm că o autostradă construită la munte costă 5.992.000 de euro pe kilometru, conform legilor românești actuale  – cu un million de euro mai ieftină decât viitorul drum expres de câmpie dintre Craiova și Pitești.

Luni, 23.10.2017, s-a încheiat termenul limită de depunere a ofertelor pentru contractele destinate proiectării și execuției primelor 2 tronsoane ale Drumului Expres Craiova – Pitești.

Pentru primul tronson al drumului expres Craiova – Pitești au depus oferte 6 operatori economici.

Conform datelor Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), acest tronson va avea o lungime de 17 km, o valoare estimată de 479.802.905,88 lei, fără TVA și ar urma să fie construit între varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova și limita județului Dolj.

Tot luni a avut loc și depunerea ofertelor în cadrul procedurii de atribuire a contractului: „Proiectare și execuție Drum Expres Craiova – Pitești, Tronsonul 2, Lotul 1 si 2”.

Valoarea estimată, fără TVA, este de 671,388,626.66 RON. Durata contractului este de 96 de luni, din care 12 luni perioada de proiectare, 24 luni perioada de execuție a lucrărilor și 60 de luni perioada de garanție.

Pentru Lotul 2 au depus oferte un număr de 6 operatori economici. Valoarea estimată, fără TVA, este de 804,960,957.23 RON. Durata contractului este de 96 de luni din care 12 luni perioada de proiectare, 24 luni perioada de execuție a lucrărilor și 60 de luni perioada de garanție.

Astfel, cel de al doilea tronson, format din cele două loturi, va avea o lungime de 39,85 de km, va costa 1,476,349,583.89 lei, fără TVA și urmează să fie construit  între limita  judeţelor Dolj şi Olt şi limita judeţelor Olt şi Argeş.

Marți, 24.10.2017, s-a încheiat și termenul limită de depunere a ofertelor pentru contractele destinate proiectării și execuției ultimelor două tronsoane ale aceluiași drum expres.

Va avea 2 benzi pe sens și va fi conectat la Coridorul IV Pan European

Întregul proiect, are o lungime de aproximativ 121 km  și o valoare estimată de 3.770.640.827,48 lei, fără TVA și va fi finanțat din POIM 2014-2020. Menționăm că valorile estimative sunt ale beneficiarului, nu ale constructorului. Adică statul român propune aceste cifre…

Drumul expres Craiova – Pitești va avea  4 benzi de circulație (2 benzi pe sens) și va asigura o conexiune a zonei de Sud – Vest a României la Coridorul IV Pan European.

Toate par bune și frumoase, doar că…

Conform HG 1394/2010, privind aprobarea standardelor de cost pentru obiective de investiții finanțate din fonduri publice din domeniul infrastructurii de transport, actualizată, o autostrada în zona de şes costă 3.802.000 euro/km. Același normativ spune că  o autostrada în zona de deal costă 4.980.000 euro/km, iar una în zona de munte – 5.992.000 euro/km. De asemenea, s especifică faptul că realizarea unui drum naţional costă – 1.271.800 euro/km.

Dacă reluăm calculele, observăm că pentru cei aproximativ 121 km de drum expres se cheltuiesc 3.770.640.827,48 lei, fără TVA, adică 6.924.960 de euro pe kilometru, fără TVA.

Dar, vedem mai sus că un kilometru de autostradă la munte costă 5.992.000 de euro pe kilometru, adică cu un million de euro mai puțin decât un drum expres contruit la câmpie.

Menționăm că drumul expres este o categorie inferioară de arteră rutieră față de autostradă, pentru că are benzile de 3,5 metri lățime, față de 3,7 metri la autostradă – și îi lipsește banda de siguranță, motiv pentru care viteza maxima de circulație este de 90 de kilometric la oră, ca pe orice drum în afara localității.

În fine, am trimis solicitare de lămurire asupra aspectelor financiare ale proiectului la RCNA și Ministerul Transporturilor și așteptăm cu interes explicația.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri