Caută
Close this search box.

Mii de drone sunt folosite ilegal în România

Fie că vorbim de cercetări arheologice, topometrice sau chiar de  nunți, botezuri și înmormântări mai cu ștaif, românii au prins gustul filmărilor  cu drona. Pe cerul patriei noastre sunt, conform unor estimări ale specialiștilor în aeronautică, peste 4.500 de asemenea avioane fără pilot, radiocomandate de la sol, aproape toate ilegale, neînmatriculate!

În urmă cu un deceniu drona părea pentru români parte a unui viitor îndepărtat. Aparatele de zbor fără pilot folosite mai ales în domeniul militar – în războaie duse la distanță -, puteau fi văzute doar în filme sau în publicații de gen.  Acum, însă, drona pare să-și fi câștigat locul ei în cotidianul plaiurilor mioritice și chiar să dea mari bătăi de cap celor care au în grijă securitatea și siguranța țării. Chiar dacă nimeni nu știe cu exactitate numărul avioanelor fără pilot care sunt în posesia românilor, din cauza faptului că se vând la magazin, sub formă de jucării, specialiștii în aeronautică apreciază că vorbim de cel puțin 4.500 de astfel de aparate care ”bântuie” pe cerul patriei noastre.

Problema cea mai mare este că extrem de puțini dintre proprietarii lor nu se sinchisesc să declare autorităților obiectul zburător comandat de la sol. Statisticile Autorității Aeronautice Civile Române (AACR) stau mărturie în acest sens. ”Din estimările noastre, vorbim de aproximativ 4.500 de drone profesioniste, capabile să facă aerofotografii, filmări și supravegheri. Dar nu e o cifră oficială pentru că la noi sunt înmatriculate doar 170 de asemenea astfel de aparate de zbor fără pilot! Atât! Asta este cifra oficială a dronelor din România! Restul, de peste 90%, sunt în ilegalitate. Proprietarii dronelor deținute fără a fi înregistrate legal trebuie să știe că nu dețin o jucărie, ci un aparat de zbor fără pilot care se supune regulilor aviatice. De aceea, dacă nu vin la noi pentru înmatriculare și sunt prinși că ridică drona de la sol riscă o pedeapsă cu închisoarea de la șase luni la un an”, a declarat inspector Remus Dogaru din cadrul AACR.

Surse din cadrul ”Internelor” ne-au dezvăluit că probelma dronelor este atât de serioasă și poate îmbrăca forme care aduc atingere siguranței naționale motiv pentru care specialiștii AACR lucrează la un protocol de colaborare în care vor apărea și polițiști pentru a-i putea depista în timp util, în echipe comune, pe cei care folosesc drone ilegale.

Anul 2008 a însemnat intrarea timidă a dronelor în viața românului, iar cinci ani mai târziu specialiștii în aeronatuciă au realizat că au de-a face cu un ”boom”, cu o explozie tehnologică la care ronânii au ”cuplat” – la început ca ”fiță” -, mai rapid decât și-a imaginat cinev. Prin 2012-2013, se estima că vreo 1.500 de drone sunt pe cerul patriei, toate ilegale; cifra care s-a triplat până anul acesta.

De ce a ajuns românul într-un timp atât de scurt să facă o ”pasiune” pentru aceste aparate de zbor fără pilot mânuite de la sol pentru care sunt dispuși să scoată din buzunar între câteva sute de lei și câteva zeci de mii de euro? Unii din necesitatea de a-și face meseria mai ușor, alții pentru a-și satisface un moft. De pildă, dronele profesioniste sunt folosite de arheologi și topografi pentru filmări și fotografieri performante la înălțime sau în spații greu accesibile. Cu ajutorul imaginilor obținute de avioanele fără pilot ei reconstruiesc situri, obiective istorice. Același avioane sunt folosite și pentru supravegheri – unele ilegale -, dar și pentru filmări spectaculoase la nunți, botezuri sau înmormântări așa-zis de fiță. În pachetul obișnuit al fotografiilor și filmelor făcute la petrecerile din ziua de azi intră – pentru costuri suplimentare -, și imagini captate de sus.

Conform legilor în vigoare, o dronă poate decola și ateriza doar în afara orașelor, iar aglomerările urbane pot fi survolate la înălțimi de 3.000 de metri, cu probarea MapN și, în cazuri speciale a reprezentanților ORNIS, atunci când e vorba de documente și obiective ce intră în catetoria secretelor de stat. ”Înălțimea minimă de siguranță, de survol,  este 3.000 de metri. Sub acest plafon și dacă vorbim de aerofotografii, trebuie obținute o serie de aprobări de la instituțații abilitate în apărarea, securitatea și siguranța statului”, a explicat inspectorul Remus Dogaru.

Taxa de înmatricularea este  de 90 de euro

Specialiștii Autorității Aeronautice Civile Române le recomandă tuturor celor care au o dronă în proprietate să intre în legalitate pentru a nu risca să fie închiși. Este nevoie de o declarație notarială (în cazul în care drona a fost construită în regim proriu) sau de factura care atestă cumpărarea ei, de actele de identitate ale persoanei, de plata unei taxe de 90 de euro plus TVA (care se achită o singură dată, la prima înmatriculare) și de o cerere care se completează la sediul AACR. ”Proprietarul primește apoi codul de țară (YR), un ”D”, de la dronă, și o serie din patru cifre. Toate aceste indicative formează marca de identificare a aparatului de zbor. Problema dronelor este tratată cu seriozitate în toată Europa și nu numai, și de aceea și românii trebuie să o ia foarte în serios”, a adăugat Remus Dogaru.

Drona invizibilă X47 poate plasa sateliți pe orbită

Prima dronă militară de spionaj a fost realizată de israelieni în 1980. Prin 1982, în România se foloseau aeromodele- dronă  pentru tragerile antiaeriene la poligonul de la Capul Midia. Se dădea drumul aparatului d ezbor iar artileriștii trăgeu în el. Fiind un obiect mic la înălțime mare, foarte rar se întâmpla să fie atins. Vremea a trecut, iar în acest momnet dronele se găsesc  la liber în hypermarket. Cele mai multe sunt de producție chinezească, deoarece chinezii sunt lideri mondiali, ca număr de aparate de zbor fără pilot. Sunt urmați  de americani, israelieni și ruși. Din punct de vedere calitatativ, cei mai avansați sunt americanii, care au realizat o dronă inteligentă, X47, invizibilă pe radar, capabilă să plaseze sateliți pe orbită și să aterizeze pe un portavion fără probleme. Din punct de vedre militar, dronele par a fi următoarea generație de arme de asalt: execută ordinele întocmai, fără să greșească.

 

Un răspuns

  1. Vom respecta legea cand veti ajunge sa ne respectati pasiunea si nu vom mai avea legi facute in bataie de joc fata de multicoptere si aeromodelism, cum ar fi:
    -cereri/aprobari pentru zboruri la altitudini mici(spatiu in care nimeni nu incomodeaza si nu provoaca interferente cu traficul aerian!!)
    -sume de bani nejustificate pentru inmatriculare(108 EUR cu TVA inclus!!!!)
    -interdictii de zbor pentru multicoptere de jucarie(100-500 de grame) in parcuri si alte zone urbane(este vorba de jucariile RC din supermarket, cumparate pentru copii!!)
    -autorizatie de filmare obtinuta in scris de la armata, pentru orice fel de filmare sau fotografiere(unde va credeti?? ne intoarcem in comunism?!). Urmeaza sa interziceti si teleobiectivele si aparatele foto profesionale??

    Dupa ce am studiat legislatia cu privire la multicoptere din majoritatea statelor europene si SUA, am observat ca suntem tara cu cele mai aspre si comuniste reguli pentru operarea acestor dispozitive. Incetati sa comparati in articole pe internet legile noastre cu privire la multicoptere, cu cele ale altor state membre UE, deoarece diferentele sunt uriase!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri