Sumatra. A fost descoperită o nouă specie de urangutan, deși… evoluează de trei milioane de ani

Oamenii de știință au descoperit că o populație izolată de urangutani care trăiește în insula indoneziană Sumatra prezintă caracteristicile unei specii noi, a declarat joi un cercetător implicat în studiu, potrivit DPA și AFP.

Până acum, urangutanii erau clasificați ca făcând parte din două specii distincte care reflectau răspândirea lor geografică: urangutanul de Borneo (Pongo pygmaeus) și urangutanul de Sumatra (Pongo abelii).

Noua specie, numită urangutanul de Tapanuli (Pongo tapanuliensis), trăiește în zona Batang Toru din Sumatra de Nord și are un număr estimat de 800 de membri.

„Această nouă specie este la fel de veche ca cea mai timpurie specie a strămoșilor noștri direcți”, a declarat Erik Meijaard, un om de știință specializat în conservare de la Universitatea națională din Australia, care a participat la studiu.

„Ea a evoluat de-a lungul a circa trei milioane de ani pentru a se adapta în liniște condițiilor specifice din această parte a tropicelor din Asia”, a declarat el pentru DPA.

Diferențele genetice și de comportament sugerate în studii anterioare nu au fost suficient de clare pentru a susține desemnarea sa ca specie nouă, au scris oamenii de știință într-un articol publicat în revista Current Biology.

Dar studiile atente, care datează din 2013, ale unui schelet aparținând unui urangutan din Batang Toru ucis într-un conflict om-animal au dezvăluit diferențe consistente la craniu și la dinți, se menționează în articol.

Noua descoperire i-a făcut pe oamenii de știință să tragă concluzia că există mai puțin de 7.000 de urangutani de Sumatra în libertate. Ca și celelalte specii de urangutan, grupul de la Tapanuli este și el amenințat de braconaj și de distrugerea habitatului.

Există planuri în curs pentru construirea unui baraj hidroelectric care va duce la inundarea unei mari părți din habitatul lor.

„Este foarte important să se facă totul pentru a proteja toți indivizii rămași și, la modul ideal, să i se permită populației să crească”, a spus Meijaard.