Caută
Close this search box.

Breaking News … şi la Teatrul de Comedie

Se poartă Breaking news. E noua modă. Ecranele televizoarelor sunt inundate cu anunţuri de tip Breaking news. Pe marile ecrane a avut loc, recent, premiera unui film românesc,  Breaking news. Regizorul Mircea Cornişteanu de la Teatrului de Comedie intră în trend, preia titlul şi-l transferă unei binecunoscute piese a dramaturgului Mihai Sebastian, Ultima oră.

Piesă care a cunoscut de-a lungul timpului mai multe puneri în scenă dar şi o ecranizare, în 1955 , filmul regizorului Haralambie Boroş  aducea pe ecrane, Afacerea Protar ( scenariul, o adaptare a piesei de teatru Ultima oră, aparţínea regizoarei Sorana Coroamă).

În rolurile principale, Radu Beligan  alături de Jenica ConstantinescuIon FinteșteanuIon IancovescuIon LucianConstantin RamadanIon TalianuFlorin Vasiliu și Ioana Zlotescu. Inspirată alegere în 1955 pentru că Afacerea Protar devine foarte repede o comedie de succes  în anul următor, în 1956, participă la Festivalul de la Cannes .

Au trecut multe decenii şi iată că în stagiunea 2017-2018 se anunţă o nouă adaptare după Ultima oră, este vorba despre recenta premieră a Teatrului de Comedie, ce apare  pe afişe cu titlul Breaking news .

De la bun început, de la primele replici, publicul spectator se împarte în două grupuri distincte. Cei care vin să vadă spectacolul dorind să facă o comparaţie  cu trecutele montări şi generaţia tânără care vine să guste o  satiră veche de şapte decenii apreciind că există suficiente accente actuale cât să îi strânească interesul , râsete şi aplauze la scenă deschisă  .

Subiectul  se leagă de publicarea în ziarul  Deșteptarea,  aflat într-un moment de  criză financiară, a unui articol destinat altei reviste,una cu profil istoric. E un text  despre campania din Asia a lui  Alexandru cel Mare cu toate avatarurile ei, inclusiv detalii despre lipsa ovăzului din hrana pentru soldaţi, Autorul, nimeni altul decât un anonim conferențiar universitar de la Catedra de istorie, reclamă furios multiplele erori de tipar…

Pînă aici nimic neobişnuit doar că, Grigore Bucșan un potentat om de afaceri pregătea o “lovitură” pe piața cerealelor, respectiv a ovăzului şi, datorită greșelilor de tipar din articolul istoricului crede că i s-a descoperit intenţia, intră în alertă şi îşi pregăteşte contraloviturile în vederea unui posibil şantaj. Directorul ziarului Deșteptarea întrezărește o neaşteptată ocazie de a scăpa de datorii și intervine în forţă, iubita naivului profesor se implică şi ea cu abilitate, ca în final,  Bucșan să rezolve criza ivită, înfiinţând o societate anonimă Protar (Asociația pentru încurajarea studiilor de istorie antică  care va  finanţa  călătoria  profesorului în Asia …în scop pur ştiinţific, un voiaj pe urmele lui  Alexandru cel Mare.

Am fost să văd „ Breaking News “,în sala Radu Beligan la Teatrul de Comedie. Am intrat imediat în atmosfera unui spectacol  care se desfăşoară  într-o atmosferă liniştită, într-un decor banal (scenografia îi aparţine lui  Puiu Antemir), într-un ritm blând  care se accelerază  pe măsură ce în scenă apar  personaje noi, George Mihăiţă, afaceristul care schimbă cursul acţiunii, Marius Drogeanu,agil secretar general de redacţie Dan Tudor, un ridicol ministru al Educaţiunii, Eugen Racoţi, directorul tipografiei alături de Aurora Leonte  o vivace şi foarte simpatică menajeră în casa  profesorului, aceştia din urmă completează apariţiile  cu gesturi pline de haz, stârneşc râsete şi deşi au roluri episodice, creionează cu mult haz personajele, primind plauze la scenă deschisă.

Pompilian, redactor în varianta originală devine Pompilia ziaristă  în permanentă criză de timp, cu ticuri verbale şi câteva ieşiri  nevricoase şi, cam atât !

Andreea Samson este Magda Minu, regizorul Mircea Cornişteanu,  distribuind în acest rol o tânără actriţă care trebuia să găsească cheia  personajului plin de farmec şi de graţie  aşa cum apare, in piesa lui Sebastian, studenta îndrăgostită iremediabil …Nu a izbutit să facă un cuplu de dulce farmec cu interpretul profesorului Alexandru Andronic şi-a spus replicile cu dicţie şi atât.

În actul doi al piesei, după pauză, într-un decor schimbat, modernizat, ritmul de accelerează , tonusul interpreţilor capătă vigoare pas cu pas  iar reprezentaţia se finalizează glorios cu o parodie de emisiune multimedia, moment   foarte reuşit , antrenant.

Despre George Mihăiţă, în rolul lui Grigore Bucşan, afaceristul “ sută la sută” lichea spun că creat o partitură fără de cusur. Mă gândeam, eu făcând parte de prima categorie de spectatori, cea care i-a  vazut şi pe înaintaşi , cum va  “alunga” el din memoria noastră imagini celebre,  interpretarea lui Ion Finteşteanu  sau a lui George Constantin sau a lui Mircea Albulescu … în acelasi rol ! George MIhăiţă este un profesionist   şi-a gândit cu atenţíe rolul l-a transpuns în secolul XXl,a adaptat personajul făcându-l  modern şi flexibil. Bucşan al lui Mihăiţă  e un dandy elegant, cu siluetă lucrată la sala de fitness, credibil, cu un farmec discret iar publicul îi remarcă  munca şi talentul, apaludând generos.
În roluri importante au fost distribuiţi doi actori  de televiziune. Dragoş Huluba si Sandu Pop. Odinioară,  în rolurile lor, i-am văzut pe Marin Moraru  şi Ştefan Iordache… Dificilă provocare pentru cei doi contemporani ai noştri. S-au achitat onorabil de “ sarcina” primită .

Aş încheia, transcriind opinia actorului Dragoş Huluba despre spectatorul din România, precizând că la reprezentaţia cu piesa Breaking News nu s-a aplaudat  „efortul”. S-au aplaudat doar momentele de teatru adevărat…

:” Ce nu-mi place mie la el este că e mult prea „drăguţ”. Aplaudă şi când nu-i place, el aplaudă „efortul”. Dar nu de asta vii la teatru, unde te interesează efectul, nu efortul. Nu e normal să reacţioneze cu o atitudine de genul „lasă, au muncit şi ei”… Asta nu înseamnă că aş vrea ca spectatorul să fie dihotomic să împartă spectacolele între „bune” şi „proaste”. Prefer ceva mai nuanţat. Însă „bun” şi „prost” sunt două verdicte pe care omul sensibil, care vine la teatru să se emoţioneze, le poate da, chiar dacă nu ştie neapărat de ce un spectacol e bun sau prost. Şi spectatorul are o răspundere, ca şi actorul”
Scris de 
Ileana Perneş Dănălache

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri