Caută
Close this search box.

Din categoria autogospodărirea în absolut: Primăria Capitalei pune mecanicii auto să construiască blocuri de locuințe

Primăria Capitalei vrea să aloce de la bugetul local 12 milioane lei pentru înființarea unei firme de construcții care să ridice locuințe sociale, de necesitate și pentru tinerii căsătoriți cu vârste până în 35 de ani, care se va numi Trustul de Clădiri Metropolitane București SA. Acest trust va fi controlată în proporție de 99,99% de Consiliul General al Municipiului București (CGMB), restul de 0,01% din capital urmând să se afle în posesia service-ului auto Ciclop de pe Bulevardul Magheru (SC Service Ciclop SA), firmă deținută integral tot de CGMB.

De ce face Primăria așa ceva? Pentru intenția declarată de autogospodărire! Problema este că Ciclop este firmă falimentară care nu are treabă cu construcțiile, ci cu reparatul mașinilor. Adică, Primăria bagă o societate pe care ea însăși a falimentat-o într-o afacere la care nu se pricepe. Menționăm că mașinile primăriei sunt reparate din doi în doi ani la privați, nu la Ciclop, propria firmă de service auto. Astfel, mecanicii auto, în loc să repare mașini, vor fi puși să zidească blocuri de locuințe…

Istoria Ciclop are multe decenii în spate. Până în 1989, Service-Ciclop era singura societate de service auto de elită din România și avea nouă subunităţi. Reprezentanţele tuturor mărcilor de autoturisme occidentale, de la Volvo la Mercedes, figurau la Ciclop. După 1990, firma a trecut în subordinea Consiliului General al Capitalei, iar municipalitatea încasa la bugetul local toate beneficiile, lăsând societăţii doar banii pentru investiţii.

Ciclop a strâns până în anul 2007, numai din vânzarea câtorva dintre subunitățile sale, suma de 3 milioane de euro, bani puşi de-o parte pentru viitoarele investiţii. Totodată, firma aflată în subordinea municipalității a închiriat câteva spaţii de pe urma cărora a încasat 46.000 de euro pe lună.

Cei aproximativ 250 de angajaţi aveau contracte de muncă pe cote procentuale, adică salariul minim pe economie şi restul un procent din ceea ce aduceau societăţii. Cu alte cuvinte,  totul era gândit în aşa fel încât mecanicii să-şi producă singuri salariile, ba mai mult, să acopere veniturile celor de la birouri şi, pe lângă acestea, să aducă şi un profit Primăriei. Vânzările şi închirierile de spaţii intrau la altă categorie, erau beneficiu curat.

Externalizarea serviciilor a triplat cheltuielile

În anul 2007, consilierii au hotărât să mute sediul principal al societății aflat în centrul Capitalei, din Bd. Magheru nr. 6-8, din cauză că imobilul a fost revendicat. S-a optat pentru modernizarea unui alt sediu Ciclop, în Şos. Giurgiului, la marginea orașului. Pentru asta, ”s-a intrat” în contul de 3 milioane de euro destinat investiţiilor. De asemenea, au fost externalizate serviciile de contabilitate, serviciul juridic şi cel de cadre, deși cheltuielile cu aceste servicii s-au triplat automat.

Chiar și așa, indiferent de cheltuielile mai sus menţionate, societatea ar fi trebuit să meargă totuşi pe profit, ţinând cont de chiria lunară de 46.000 de euro pe care o încasa şi de modul de salarizare al anga­jaţilor. Cu toate acestea, în noiembrie 2010, conducerea firmei a dat afară 40 de muncitori, pe motiv că trebuie reduse cheltuielile salariale. Urmează o perioadă de nervozitate și procese cu foștii angajați, după care, în 2014, se instalează o nouă conducere. După câteva luni de tatonare, începe un nou scandal.

Banii voştri sunt ai mei!

În aprilie 2015, directorul tehnic al societăţii a chemat pe rând muncitorii, să le spună că trebuie să-şi ia concedii fără plată, la cererea lor, pentru că nu mai sunt bani, iar societatea nu mai poate supravieţui dacă ei nu se sacrifică. Salariile medii din unitate, pentru muncitori, cei care realizează veniturile efective, erau de 1.550 de lei. În schimb, noua directoare generală, sosită în 2014, tocmai de la șefia Tineretului Social Democrat sectorul 6… şi-a mărit salariul de la la 6.600 lei – cât avea fostul director – la 11.122‚ apoi, dacă tot era loc, la 12.493 de lei.

De asemenea, membrii Consiliului de Administraţie şi-au rotunjit veniturile de la 1.350 de lei la 2.050 de lei pe şedinţă. Peste toate, statele de plată sunt pline de posturi inventate pe salarii de 5.000 – 6.000 de lei. Apoi, desigur, n-au mai fost bani pentru muncitori, iar aceștia au fost sfătuiți să-și ia concedii fără plată, ca să nu-și piardă locurile de muncă!

Revoltați, câțiva angajați au cerut socoteală, dar au fost dați afară de noua conducere. Au urmat procese pe care oamenii le-au câștigat. Ulterior, Direcția Națională Anticorupție a descins la Ciclop pentru a verifica de ce sunt așa multe procese și unde sunt banii firmei. Să facem un calcul…

Din august 2007 până în decembrie 2015, adică în 101 luni, Ciclop a încasat, doar din chirii, suma de 4.646.000 de euro. La aceasta, adăugăm cele 3.000.000 de euro pentru investiţii, din 2007, şi obţinem 7.646.000 de euro tocaţi în opt ani și jumătate, în condiţiile în care salariaţii se susţineau singuri. Între timp, personalul a ajuns la 80 de oameni, din care doar 30 sunt productivi. Societatea este acum în pragul falimentului.

A fost primul imobil european construit pe sistem antiseismic

Fostul sediu central, de pe bd. Magheru al Service Ciclop, pe care societatea l-a pierdut, are și el o poveste interesantă. După cutremurul din 1977, autorităţile comuniste au luat la puricat toate dosarele imobilelor din centrul Bucureştiului. Atunci s-a aflat că blocul Ciclop a fost construit în 1929 de o anume familie Mihăescu, pe un teren cumpărat de la familia Bragadiru.

A fost primul imobil din Europa construit antiseismic pe role. Chiar și în acest moment, Ciclopul şi Intercontinentalul sunt singurele clădiri din Bucureşti care au role de preluare şi diminuare a mişcărilor telurice. După anul 1990, documentele privind blocul Ciclop au dispărut din arhive, dar au apărut câţiva pretinşi urmaşi ai familiei Bragadiru care au cerut imobilul, deşi ei nu aveau nici o legătură cu clădirea.

Până în anul 2001 instanţa a respins cererile acestora de retrocedare a clădirii, prin sentinţă definitivă şi irevocabilă, pe motiv că nu au prezentat acte legale de moştenitori ai clădirii. Totuşi, Primăria Capitalei a emis Decizia nr. 112/28.09.2001, prin care se dispune restituirea în natură a imobilului Ciclop către moştenitori. Cu hârtia de la Primărie, practic aceasta ținând loc de act de proprietate, aceştia s-au dus din nou în instanţă și au câștigat imobilul.

În fine, societatea Ciclop trăiește  acum din câteva spații pe care le-a închiriat, respectiv are un venit de câteva mii de euro pe lună. Mecanică auto nu se mai face deloc. Se pare că angajații de rând nici nu își vor mai lua slariile în prag de Sărbători.

În condițiile în care mașinile primăriei sunt reparate din doi în doi ani la privați, este greu de înțeles autogospodărirea Primăriei Capitalei care vrea să pună proprii mecanici auto să construiască blocuri.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri