Mai multe decenii petrecute în expoziții, galerii, ateliere, colecții de stat, ori particulare, conduc la concluzii despre viața palpitană a fiecărui tablou în parte.

Foto: Magnanews

Dincolo de istoria în sine a lucrării, de zbuciumul trecerii de la o proprietate la alta, ori de somnul fără sfârșit într-un depozit fără aer, lumină și perspectivă, specialiștii și amatorii artelor vizuale din toate timpurile și de pe cele mai diverse meridiane atrag atenția asupra unui aspect foarte important pentru un tablou și anume înrămarea.

Sigur, se poate și fără ramă. Se poate și cu rama invadată de culorile tabloului, am văzut și 4 tablouri într-o ramă, sau chiar o ramă simplă doar cu un semn de întrebare, ori exclamare în interior.

Am avut șansa, ca în ultimele luni să pot urmării expozițiile unui pictorului special, domnul Victor Ceban, care au fost deschise în România, dar și peste hotare.

Mereu îmi puneam întrebarea legitimă, de fapt ce ne încântă la picturile acestui om, dincolo de calitățile deja cunoscute ale pictorului ?

Încercând să identific de fiecare dată resorturile interne ale unui tablou am descoperit de multe ori o profunzime aparte și o punere în valoare prin intermediul unor rame foarte bine găsite de fiecare dată, aproape personalizate pentru fiecare lucrare.

Foto: Magnanews

Întrebând ba în stânga, ba în dreapta care este sursa secretă a acestor opere de arătă în sine, am aflat până la urmă care este taina… Este vorba despre niște mari meșteri, făurari unici de rame care își duc viața în Brașovul vechi…

Inginerul Dragoș Filip, cel care l-a descoperit și l-a lansat pe maestrul Ceban, a fost cel care l-a introdus pe marele pictor în universul maeștrilor rămari din centrul vechi al Brașovului. Bunii lui amici. Acolo timpul parcă stă în loc și totul se reduce la arta pură. A fost ușor să constați comuniunea dintre cei doi maeștrii. Rămarul – Tiberiu Veres, maestrul care înrămează maeștrii.

Foto: Magnanews

Pictorul Ceban și-a descoperit un admirator în persoana lui Vereș care s-a depășit pe sine prin calitatea înrămărilor, oferindu-se să-i fie susținător. Asta, deoarece rama este o îndrăgostită iremediabil de opera pe care o protejează.

Iată ce ne spune Tiberiu Vereș, conducătorul societății intitulate O & K Vertram  din Brașov, cu o experiență în domeniu de două decenii:o&vert0ertram

– Un logo potrivit este ,,Maestru care înrămează maeștrii,,.  Și în domeniul înrămării sunt performanțe și scăderi. Care credeți că sunt atuurile ramelor făcute societatea pe care o conduceți? Ele încadrează bine lucrările unui pircor precum Victor Ceban. Cum caracterizați colaborarea cu Ceban ?

–  Este mare maestru, un mare portretist, școala de pictură din Basarabia a avut și are amprente puse pe artiștii neamului.

 – Unul dintre pictorii care beneficiază de înrămările dumneavoastră este și Victor Ceban. A rezultat o simbioza fericită între ramă și fiecare tablou. Pentru ce anume credeți că se potrivesc așa bine ?

–  Lucrările de o bună calitate este o mare plăcere să înrămezi, indiferent de nuanță sau culoare și cum sună și logoul – Maestru care înrămează maeștri.

Acestea sunt vorbele. Dar în urma lor rămâne arta pură…

Da, doar cuvinte. Ce putem scrie în loc de concluzii ?

      Pentru ce, la urma urmei, este atât de importantă o ramă?

     Până la ramă avem un elegant passepartout, care are menirea de a oferi tabloului, în primul rând, o profunzime spectaculoasă, iar în al doilea rând un spațiu vital pentru respirație.

    Profile cu aspect patinat, pentru acele lucrări cu vechime, alte numeroase profile aurite, ori argintate, în special pentru pictorii ce utilizează tehnica ulei pe pânză, sunt cele mai simple reguli în domeniu.

Foto: Magnanews

   Deci, am găsit argumente ce dau valoare tablourilor în sine, nu numai pentru Victor Ceban. Atuurile ramelor făcute în vechiul Brașov.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

1 + 7 =