Caută
Close this search box.

Mircea Năstase: „Să privim înclinațiile artistice ca pe o binecuvântare, nicidecum ca pe un blestem”

cc

 

Agenția de presă a societății civile Magna News a publicat la data de 2 ianuarie 2018 un interviu exploziv cu pictorul Mircea Năstase, în care era vorba despre nedreptăți suferite de unii artiști plastici din Alba Iulia, despre marile probleme legate de receptarea operelor de artă, despre viața dificilă a celor care nu doresc la adere la uniunile de creație și multe alte teme de mare actualitate culturală.

 

s2
 Grupul Antidot la Galeria Occidentului București 2017

Așteptăm, cu interes nedisimulat și alte puncte de vedere ale artiștilor din județul Alba, precum și din alte zone ale țării, dar și opinia ce individualizează uniunile de creație. Sigur și în alte județe, precum și în București sunt multe tensiuni legate de viața artiștilor vizuali și modul în care sunt ei receptați și valorificați.

 

Acum, are cuvântul din nou domnul Mircea Năstase.

 

 

ss
Mircea Năstase se gândește la efectele Grupului Antidot

Ce este grupul Antidot și ce urmărește?

cc
Grupul Antidot la Galeria Atelier Art C14 Bistrița 2017

Grupul Antidot este un grup de atitudine și exprimare liberă, nonconformistă pe tărâmul artei vizuale contemporane. El a apărut ca o reacție firească de apărare contra unor nedreptăți, la care micul nostru grup de artiști a fost supus (și este încă) pe plan local, din simplul motiv că nu dorim să ne afiliem la o uniune de creație ce nu ne reprezintă idealurile.

 

Apusenii, lucrare de Mircea Năstase

Când am comunicat primăriei (Alba Iulia) doleanța unei expoziții (galeria aparținând acesteia) ni s-a spus că nu putem expune pe motiv că nu avem ” utilitate publică” ! Numai UAPR-ul are utilitate publică, deci trebuie să ne înscriem în uniune ca să putem expune. Ar fi multe de discutat pe tema acestei aberații, mă abțin să spun ce are UAPR-ul și nu avem noi, probabil cu altă ocazie.

 

a
Natură statică, lucrare de Mircea Năstase

Dincolo de acest aspect, grupul are ca motivație și promovarea artei de calitate, deci este un antidot la kitsch-ul care ne invadează tot mai mult spațiul artistic. Pe scurt, este vorba un grup care dorește să coaguleze artiști cu verticalitate și principii corecte în fața valorii, pe considerentul că nu oricine poate deveni un mare artist, dar un mare artist poate să apară de oriunde.

 

Cine face parte din grup ?

 

s
Iarna la Cetea, lucrare de Mircea Năstase

Chiar dacă sub sigla lui am expus doar trei artiști (Mircea Popițiu, Raica Ioana și subsemnatul), grupul este deschis oricui care simte la fel. Aici nu există target de număr, grade universitare, președinți sau vicepreședinți.

 

Este vorba despre un grup supus artei și ideii de libertate în artă. Am văzut pe facebook că sunt destui care simpatizează grupul, sper să-i întâlnim la expozițiile pe care le vom avea la București în acest an. După cum observați, la București avem ” utilitate publică” numai în „Cealaltă Capitală ” NU!

 

s
Cumințenia artistului lipsit de „utilitate publică”

 Care sunt pictorii români care vă plac în mod special?

 

Noi am avut niște pictori excepționali, insuficient promovați de către instituțiile care ar fi trebuit să facă acest lucru. Se face o mare greșeală considerându-se că arta noastră interbelică este tributară școlii franceze de pictură. Nu spune nimeni că nu au fost artiști influențați de aceasta, dar odată întorși pe meleagurile noastre au știut să o filtreze și să o adapteze la realitățile și obiceiurile noastre. Balcicul, spre exemplu! Unde mai poate fi găsit acest motiv în arta universală ?! Marine da, dar colțuri de peisaj scăldate în lumina cerului și reflexia mării mai rar. Revenind la întrebare, în perioada de formare ca artist am fost atras de Luchian, dar nu neaparat de florile lui (inegalabile, fără doar și poate) cât mai ales de realismul operei sale. Mai târziu pictura mea a alunecat spre Ciucurencu, așezându-se la final, cu excepția pamfletelor, într-un spațiu pendulativ dintre figurativ și abstract, unde influențele dișcipolilor marelui artist pot fi simțite pe alocuri (V. Grigore, A. Nedel).

 

Dintre pictorii de peste hotare, numele cele mai importante pe care le apreciați sunt…

 

La început, am fost puternic legat de creațiile impresioniștilor, postimpresioniștilor, foviștilor dar și a pictorilor expresioniști (Van Dongen, Kirchner). Ulterior creația lui Nicolas de Ștael (ultima parte 1950- 1955) m-a impresionat profund, deși nu i-am putut găsi corespondent peisagistic, la noi, decât în zona Dobrogei. Am rămas puternic legat și acum de acest formidabil pictor, cu un sfârșit atât de tragic și inexplicabil.

 

Nicolas de Stael, un artist ce a marcat pictura interlocutorului nostru
dd
Lucrare semnată de Nicolas de Stael

În momentul de față ce lucrare este pe șevaletul dumneavoastră ?

 

Un autoportret simbolist, lucrare ce intră în categoria pamfletelor. Majoritatea nu le apreciază, nu pot înțelege arta decât prin ideea de frumos, nu și prin mesaj. Ei nu știu că aceste lucrări sunt și cel mai greu de realizat. Un peisaj, o natură statică, le poți face oricând, dar la un pamflet pot să treacă săptămâni, poate chiar luni până să-ți vină ideea de compoziție.

 

 Cel mai recent tablou finalizat este…

 

O natură statică.

 

În ce măsură colecțiile din muzeu sunt o sursă de inspirație, o etapă de acumulări, locul unde doriți să tezaurizați și dumneavoastră peste vreme cele mai importante lucrări? 

 

Într-o foarte mare măsură! Tehnologia de azi permite accesul vizual la aproape orice în materie de artă, dar nimic nu se compară cu o lucrare văzută pe viu.

 

Pe monitor nu se poate simții frământarea tușei de pe pânză. Legătura artistului cu predecesorii este fundamentală, de-a lungul întregii lui cariere. În ce privește tezaurizarea este o problemă care nu cred că mi-o voi pune vreodată. Mi-ar place totuși să cred că nu vor ajunge într-un seif, dar nici accidental pe pereții unor persoane insensibile la artă. Știu că visul oricărui artist este ca la final pictura lui să ajungă în muzeu. Întrebarea care se pune, este câți vor intra  s-o admire, și câți se vor duce în mall-uri?!

 

Ce sfătuiți un părinte care are în față un copil cu înclinații la desen, dar îi place să danseze, ori să pună pe hârtie povești? Să încerce alte arte, ori să insiste pe o direcție?

 

Nu știu în ce măsură un părinte ar ține cont de sfaturile mele?! Mai degrabă de cele ale unui autor de cărți motivaționale. Din câte am observat, părinții de azi nu încurajează preocupările înspre pictură, decât pe durata copilăriei, ulterior ele devenind desuete și mai important, lipsite de viitor (în viziunea lor).

 

Îmi vine în memorie stupida întrebare din  filmele americane- what are you doing for a living-?! Acești părinți refuză să înțeleagă că lipsa de viitor, adică de câștiguri materiale din breaslă, se datorează tocmai inculturii societății și a lipsei acesteia de preocupare pentru artă. Cu acordul sau fără acordul părinților sunt încă mulți tineri, care din pasiune studiază artele. Singura formă constantă de câștig a acestora rămâne însă învățământul. Învățăm să pictăm, ca să-i învățăm pe alții să picteze și tot așa la nesfârșit. Fiind și medic stau și mă întreb cum ar fi o medicină unde nici un medic să nu mai trateze pacienți, doar să-i învețe pe alții s-o facă și tot așa la infinit?! Sfatul meu, pentru o lume mai bună este să le cultive înclinațiile artistice până la maturitate și să le privească ca pe o binecuvântare, nicidecum ca pe un blestem.

 

Ce vă doriți mai mult în 2018?

 

Îmi doresc ca la sfârșitul lui să am cât mai puține amintiri neplăcute!

Acestea au fost cuvintele, restul este tăcere și admirație.

În acest ritm, sigur o să fie solicitate mai multe episoade cu răspunsuri răspicate și lămuritoare rostite de domnul Mircea Năstase. Toate vor face substanța unei cărți.

Urmează apoi interviurile cu Mircea Popițiu, cu Ioana Raica. Încă două cărți. Toate vor face Trilogia ANTIDOT. Cu siguranță, efectul terapeutic al acestui demers va avea reverberații apoi, în alte județe ale țării, în București desigur, dar și  în muzică, teatru, film, literatură, toate artele. De la arte vom trece la toată cultura, iar apoi la întreaga viață.

 

Va rezulta un Antidot pentru toată societatea!

Să vă simțiți bine în 2018 și în ceilalți ani! Pe curând!

 

 

 

CV-  Mircea Năstase

05.iunie.1970

Licențiat UMF Gr.T.Popa, Iași, Facultatea de Stomatologie

Studii libere de pictură și desen 2004-2010

Membru fondator Grupul Antidot 2015

Activitate expozițională

Expoziție personală, Muzeul Unirii, Alba Iulia 2006

Expoziție colectivă 2008, Muzeul de Artă Cluj, „Salonul de iarnă al medicilor”

Expoziție colectivă 2009, Muzeul de Arta Cluj, „Salonul de iarnă al medicilor”

Expozțtie de grup „Inger Pazitor” – Galeria de artă „Humanitas” Alba Iulia 2010

„Salonul Național de Artă” – Galeria de artă U.A.P Alba Iulia – decembrie 2010

Expoziție colectivă 2010 – Muzeul de Artă Cluj, „Salonul de iarnă al medicilor”

Expoziție de grup „Salonul Municipal de Artă” – Galeria de artă U.A.P. Alba Iulia 2011

Expoziție colectivă – Muzeul de Istorie – Blaj, 2011

Expoziție personală – Galeria de artă U.A.P. – Alba Iulia, martie 2012

Expoziție colectivă – Salonul Municipal de Artă Galeria de artă U.A.P. – Alba Iulia, 2012

Expoziție colectivă – Muzeul de artă Cluj Napoca octombrie 2012

Expoziție colectivă – Salonul National de Artă Galeria de artă U.A.P. – Alba Iulia, decembrie 2012

Expoziție colectivă – Salonul National de Artă Galeria de artă U.A.P. – Alba Iulia, decembrie 2013

Expoziție colectivă – „Colours Symphony Violet” – Galeria de artă Elit Profart, Bucuresti 2014

Expoziție colectivă – „Artă + 5” – Galeria de artă U.A.P. Alba Iulia, februarie 2015

Expoziție colectivă minigrup – „Artă + 5” – galeria Studio Alba Iulia, octombrie 2015

Salonul Național de Artă, expoziție colectivă galeria Studio Alba Iulia, decembrie 2015

Salonul de Iarnă al Medicilor, expoziție colectivă Muzeul de Artă, Cluj Napoca, decembrie 2015

Expoziție personală RETROSPECTIVĂ – Galeria STUDIO – Alba Iulia, 2016

Expoziție colectivă – Galeria de artă FORMA – Deva, 2016

Expoziție grupul Antidot (3 Points of View) – galeria Occidentului – București, 2017

Expoziție grupul Antidot (Conexiuni tematice) – galeria Atelier Art C.14 – Bistrița, 2017

Salonul de Iarnă al Medicilor, expoziție colectivă Muzeul de Artă, Cluj Napoca, decembrie 2017

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri