Caută
Close this search box.

I.C.R Bucureşti şi celebrarea a 142 de ani de la naşterea lui Brâncuşi

Institutul Cultural Român a organizat evenimentul „Brâncuși – Duchamp – Marthe, în intimitatea atelierului din Impasse Ronsin“, în Sala Mare din Aleea Alexandru nr. 38, București, ocazie cu care a avut loc lansarea albumelor Brancusi et Marthe – ou l’histoire d’amour entre Tantan et Tonton și Correspondance Brancusi – Duchamp, o lansare inedită , în fapt, o dezbatere între Doina Lemny, editoarea volumelor care este de decenii cercetător la Muzeul Național de Artă Modernă Centrul Pompidou din Paris și  Cristian Robert Velescu, istoric de artă.

În încheierea serii, ansamblul Imago Mundi a susținut concertul Isvor – Brancuși. Imago Mundi promovează o nouă viziune asupra muzicii vechi și tradiționale românești, un repertoriu rar abordat de către muzicieni de factura clasică. Cel mai cunoscut program al muzicienilor, seria „Isvor“, a debutat cu un proiect dedicat lui Dimitrie Cantemir, urmat de George Enescu, iar acum, Constantin Brâncuși.

Evenimentul prilejuit de celebrarea celor 142 ani de la nașterea sculptorului român Constantin Brancuși, în contextul aniversării Centenarului României moderne, dar și a Sezonului România-Franța 2019, a cărui desfășurare coincide cu Președinția României la Consiliul Uniunii Europene s-a desfăşurat în în prezenţa  ministrului Afacerilor Externe Teodor Meleşcanu, a preşedintei Institutului Cultural Român Liliana Ţuroiu şi a unui numeros public.

Sărbătorim astăzi un spirit mare, așadar, să spunem “La mulţi ani, Constantin Brâncuşi!” Îmi doresc mult ca toți oaspeţii, prezenți în numar foarte mare în această seară, să-și aducă aminte de momentul acesta.“ a spus doamna Liliana Țuroiu care, în numele Institutului Cultural Român a înmânat distincţii de onoare invitaţilor Doina Lemny și Cristian Velescu.

Doina Lemmy si Cristian Velescu

Proiecţia filmului documentar despre viaţa şi opera lui Constantin Brâncuşi a prefaţat dialogul dintre cei doi invitaţi ai serii cunoscuţí ca având o lungă şi prodigioasă activitate în domeniul artelor plastice.

Autoarea Doina Lemny reunește în volumul Brancusi et Marthe – ou l’histoire d’amour entre Tantan et Tonton corespondenţa dintre Brâncuşi și tânăra dansatoare elvețiană Marthe Lebherz, una din iubirile de maturitate ale artistului. Numeroasele epistole (aproape 100 ) trimise în anul 1926 de la New York tinerei care îl aştepta, transformată pentru „ochii lumii” în secretară, la atelierul din Paris, sunt presărate cu desene pe tema Sărutului. Brâncuşi le-a reunit și le-a numerotat cu deosebită conştiinciozitate, având intenția (neîmplinită ) să le publice sub forma unui roman de dragoste.

Cartea Correspondance Brancusi – Duchamp dezvăluie prietenia dintre Brâncuși și Marcel Duchamp.Doina Lemny a reunit integralitatea corespondenței lor, din care reiese, dincolo de relația „profesională” dintre ei – Duchamp pasionat ”negustor de artă”, din admirație profundă pentru creația artistului român, i-a deschis drumul spre piața americană – prietenia profundă care i-a legat. Adnotația reactualizată reaminteşte parcursul prin saloane de expoziţie a celor mai importante opere brâncușiene. Textul de introducere, Correspondance – Brancusi. Histoire d’une amitié relatează pe larg despre această prietenie, rămasă mult timp necunoscută.

Doina Lemny, doctor în istoria artei, este muzeograf-cercetator la Muzeul Național de Artă Modernă, Centrul Pompidou Paris, specialistă în sculptura din prima jumătate a secolului XX.

Curatoare a celor şapte expoziţii tematice la Atelierul Brancuşi în perioada 1998 – 2002, a fost și fost curatoarea expozitiei « Antoine Pevsner în colectiile Centrului Pompidou » (2001), « Datiunea Brancusi » (2003), « Henri Gaudier-Brzeska în colectiile Centrului Pompidou » (2009). A coordonat cataloagele publicate cu ocazia organizării expozițiilor.

Este autoare a mai multor volume: Brâncuşi inedit – însemnări şi corespondenţă românească(co-editor cu Cristian-Robert Velescu, Bucureşti, Humanitas, 2004 ),Brancusi, Paris, Oxus, 2005, Brancusi & Gaudier-Brzeska : points de convergence et Henri Gaudier-Brzeska : Notes sur Liabeuf et Tolstoï, Paris, L’Échoppe, 2009, Lizica Codréano, une danseuse roumaine dans l’avant-garde parisienne, Lyon, Fage, 2011, Brancusi, au-delà de toutes les frontières, Lyon, Fage, 2012, Brancusi, coll. « Monographies », Paris, éditions du Centre Pompidou, 2012, Henri Gaudier-Brzeska, un sculpteur « mort pour la France », Lyon, Fage, 2015 ; Brancusi, an Artist without Frontiers, Bucharest, NoiMediaPrint, 2016 ; Correspondance Brancusi &Duchamp, Paris, Dilecta, 2017, Brancusi & Marthe ou l’histoire d’amour entre Tanta et Tonton, Lyon, Fage, 2017.

Cristian-Robert Velescu este critic şi istoric de artă, scriitor și profesor de istoria artei la Universitatea Naţională de Arte din București. A publicat lucrări dedicate modernităţii româneşti şi europene, dar şi avangardei istorice: Brâncuşi iniţiatul (Editura Editis, Bucureşti, 1994); Concepte ale poeticii lui Constantin Brâncuşi(Edit. Univers Enciclopedic, Bucureşti, 1999), Formă şi semnificaţie în arta românească modernă – exemplul lui Brâncuşi (Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2002), Brâncuşi inedit – însemnări şi corespondenţă românească(coeditor cu Doina Lemny, Humanitas, Bucureşti, 2004 ); Victor Brauner d’après Duchamp sau drumul pictorului către un suprarealism „bine temperat”(Institutul Cultural Român, 2007), Avant-gardes et modernités – Brancusi, Duchamp, Brauner, Voronca, Tzara & comp. (Institutul Cultural Român, 2013). Este autor al unor cataloage de expoziţii, al căror curator a fost: Ion Ţuculescu (catalog al expoziţiei retrospective), Bucureşti, Muzeul Naţional de Artă / Muzeul Colecţiilor de Artă, 1999; Lili Pancu 1908-2006 – Pictură – grafică (catalog al expoziţiei retrospective), Bucureşti, Muzeul oraşului Bucureşti, 2010. Autor a numeroase studii și texte critice, publicate în albume, reviste şi cataloage, din țară și din străinătate.

Volume de felul celor pe care le lansăm astăzi sunt rezultatul unei munci desfășurate cu asiduitate. Valoroase pentru istoria și înțelegerea artei, ele au, la rândul lor, și acest merit: ni-i înfățișează pe artiști ca oameni vii, in carne și oase. “ a concluzionat Preşedinta Institutului Cultural Român doamna Liliana Ţuroiu.

Vom cita, în final o mărturisire din „atelierul de creaţie” al autoarei volumelor, doamna Doina Lemny

A fost foarte dificil să publicăm cartea, deoarece, editurile cer acordul oficial al moştenitorilor. Urmaşii Marthei erau de negăsit, iar cei ai lui Duchamp nu au acceptat. Abia anul trecut, cu ajutorul compatriotului nostru, Ionuţ Steianu, jurnalist la M6, au fost găsiţi urmaşii Marthei Lebherz, (leur tante) care au acceptat cu bucurie publicarea poveştii de dragoste dintre predecesoarea lor şi marele Brâncuşi. În ceea ce priveşte descendenţii lui Duchamp, a fost nevoie de multă muncă de convingere şi curtuazie, reuşind într-un final să obţină semnătura acestora

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri