Caută
Close this search box.

Reporteri fără frontiere vrea etichetarea media contra fake news

reporteri fără frontiere

Reporteri fără frontiere (RSF) a prezentat marţi un dispozitiv internaţional inedit pentru lupta împotriva fake news. Acesta ar putea servi ca model de referinţă pentru platformele online.

Proiect: 5 ani de închisoare pentru răspândirea de fake news pe Internet

RsF doreşte favorizarea instituţiilor media care transmit informaţii de încredere, printr-o etichetă. Aceasta certifică respectarea normelor în materie de transparenţă şi de deontologie, relatează AFP, via Agerpres.

Journalism Trust Initiative, by RsF

În pregătire de aproape un an, sistemul este numit ‘Journalism Trust Initiative‘ (JTI),. Pe româneşte ‘Iniţiativa pentru jurnalism de încredere’. El a fost conceput de RSF împreună cu trei parteneri: Agenţia France Presse (AFP), Uniunea Europeană de Radio-Televiziune (UER, alianţa instituţiilor media europene publice) şi Reţeaua Mondială a Redactorilor-Şefi (Global Editors Network – GEN, din care fac parte 2.300 de membri).

Până acum, iniţiativele dezvoltate împotriva înmulţirii informaţiilor înşelătoare pe reţelele de socializare se bazau în principal pe verificarea faptelor (‘fact checking’) sau pe stabilirea de ‘liste negre’ cu site-uri sau conturi care distribuie informaţii false, a spus într-o conferinţă de presă Christophe Deloire, secretar general al RSF. Iniţative utile, însă insuficiente, în special pentru că ele intervin odată ce ‘ştirile false’ au fost deja răspândite, comentează AFP.

Reporteri fără Frontiere propune un sistem de autoreglare

Pentru a lupta mai în avans, Reporteri fără Frontiere propune instituţiilor media un sistem de autoreglare, care constă în stabilirea în comun a unor norme de referinţă, a căror respectare ar permite obţinerea unei etichete de fiabilitate, sub egida unui Comitet european de standardizare şi a unor organisme ca AFNOR din Franţa sau DIN (Institutul de normare din Germania).

Aceste norme, însoţite de indicatori, ar permite, de exemplu, măsurarea transparenţei media în privinţa acţionariatului sau finanţării, existenţa unor carte editoriale, aplicarea de principii jurnalistice în cadrul redacţiilor, capacitatea de a recunoaşte erorile şi de a le corecta.

Grup de lucru

Un grup de lucru însărcinat cu elaborarea acestor norme se va reuni pentru prima dată la 23 mai şi va derula o consultare amplă cu media, asociaţii şi sindicate ale jurnaliştilor, instanţe de autoreglare, platforme digitale, asociaţii ale consumatorilor. Lucrările sale ar urma să se încheie la mijlocul lui 2019, permiţând astfel lansarea procesului de certificare a instituţiilor media care respectă criteriile stabilite.

„Este o operă colectivă şi europeană”, însă „avem ca obiectiv să ne extindem” dincolo de Europa, a spus Deloire, care speră că la acest demers se vor asocia şi media americane.

Conform RSF, care nu se va ocupa nici de stabilirea normelor, nici de certificare, acest demers ar permite favorizarea acelor media care lucrează într-un mod fiabil, în special pe plan economic.

Concret, reţele de socializare ca Facebook şi Twitter şi motoarele de căutare s-ar putea folosi de această etichetă pentru a promova, prin algoritmii lor, materialele produse de media certificate. Acest lucru ar ajuta aceste media considerate de încredere să se facă remarcate în oceanul de materiale care sunt distribuite în mediul online.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri