Artiștii și managerii culturali critică modificările legislative: „O capcană” pregătită sectorului cultural independent

O scrisoare deschisă a fost depusă luni la sediul Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale. Cei 154 de semnatari ai acesteia îşi exprimă „profunda îngrijorare” faţă de forma recentă a textului proiectului care „riscă să îngroape întreg sectorul cultural independent şi cultura vie”. Printre semnatari se numără Uniunea Teatrală din România (UNITER) și Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN)

Ei văd această nouă formă legislativă ca pe „o capcană” pregătită sectorului cultural independent.

„Ne arătăm susţinerea deplină pentru actuală echipă AFCN, a directorului Irina Cios şi a Consiliului AFCN actual recent numit, care prin măsurile operate recent şi ariile de finanţare existente reuşesc să contribuie într-o mare măsură la supravieţuirea ONG-urilor culturale şi a artiştilor liber-profesionişti şi la dinamizarea sectorului cultural”, se mai arată în scrisoare.

Înainte de dezbaterea care a avut loc luni, la sediul Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale, autorul textului proiectului de modificare şi completare a Ordonanţei Guvenului 51/1998, au fost primite şase observaţii, între care de la Asociaţia  MetruCub, Teatrul Naţional Bucureşti şi UNITER (comun), AFCN şi Fundaţia Judeţeană pentru Tineret Timiş.

„Nu vrem să luăm finanţările de la ONG-uri”, a spus un reprezentant al ministerului prezent la dezbatere.

Toţi – asociaţii, uniuni şi manageri culturali – cer reformularea a anumitor termeni folosiţi în text, în special pe tema programelor multianuale, unde sumele rămase necheltuite să fie „reportate” beneficiarului pentru exerciţiul bugetar de anul următor. Fără termenul de „raportare”, toate strategiile multianuale ar rămâne pe hârtie, a punctat Ioan Onisei, directorul adjunct al Teatrului Naţional Bucureşti.

Irina Cios, directoarea Administraţiei Fondului Cultural Naţional, a precizat că ar fi fost „firesc să fim consultaţi”, având în vedere că textul face referire la AFCN. Ea a ridicat problema finanţării proiectelor editoriale, sesiune care anul acesta a primit din partea MCIN cea mai mică sumă din istoria instituţiei.

„După discuţia de anul trecut cu ministrul Romaşcanu, mă aşteptam la o creştere, dar în loc de asta, am avut o reducere drastică”, a spus Irina Cios, citată de News.ro.

Onisei a adăugat că temerea mare este „că unele dintre programele majore vor ajunge să fie finanţate de la AFCN şi nu din bugetul public”.

„Trebuie făcut un text lămuritor”, a mai spus el.

Purtătorul de cuvânt al MCIN a transmis că toate propunerile şi observaţiile vor fi preluate şi trimise ministrului George Ivaşcu şi, în funcţie şi de viziunea lui politică, textul va fi modificat. În următoarele zece zile va fi publicat rezumatul discuţiei, recomandările preluate şi stadiul proiectului, apoi parcursul interministerial, a anunţat ministerul.