Telescopul Cheops va analiza sute de planete deja descoperite

În timp ce telescoapele NASA caută planete noi, un nou instrument spaţial creat de europeni are misiunea să obţină mai multe informaţii despre astrele identificate deja.

Cercetătorii Agenţiei Spaţiale Europene au testat cu succes în laboratoarele Universităţii din Berna un telescop – botezat Cheops – care va măsura planetele din afara sistemului nostru solar.

CHEOPS sau – pe larg – Telescopul pentru Caracterizarea Planetelor, are misiunea să strângă informaţii despre astrele din afara sistemului nostru solar, descoperite de alte instrumente spaţiale.

Willy Benz, cercetător Universitatea din Berna: “Scopul nostru nu e să descoperim planete noi. Vrem să ne întoarcem la cele descoperite deja şi să le măsurăm, fie pentru că nu au fost măsurate încă, fie pentru că au fost măsurate de la sol sau din spaţiu cu mai puţină precizie.”

Sute de planete, unele cu potenţial de a susţine viaţa, vor ajunge sub lentilele lui Cheops.

Willy Benz, cercetător Universitatea din Berna: “Vrem să ştim care este compoziţia acestor planete. Vrem să ştim cât de fierbinţi sunt, care este compoziţia lor atmosferică, structura lor. Vrem să aflăm temperatura de la suprafaţă, dacă există apă şi, eventual, viaţă.”

De pildă, CHEOPS va putea masura măsura cum se schimbă lumina atunci când o planetă trece prin dreptul unei stele. Această mişcare îl ajută să calculeze dimensiunea astrelor.

Andrea Fortier, cercetător Universitatea din Berna: “Când ai masa şi raza, ai două detalii foarte importante despre un obiect. Poţi afla, pe această cale, dacă ai de-a face cu o planetă formată din gaze sau din rocă.”

Telescopul a fost construit, asamblat şi testat în laboratoarele Universităţii din Berna. Acum a fost transportat la Madrid pentru a-i fi ataşate panourile solare şi transmiţătoarele radio. Vor urma alte teste şi, dacă totul merge conform planului, Cheops va fi lansat în spaţiu în toamna acestui an.