Caută
Close this search box.

Banca Mondială: Școlile de la sate, un nivel scăzut de performanță

Potrivit unui raport al Băncii Mondiale realizat pentru România, școlile din mediul rural au un nivel scăzut de performanță.

Aproximativ 83% dintre şcolile din România cu performanţe scăzute se află în mediul rural, în timp ce rata de absolvire a studiilor la nivel terţiar depăşeşte cu puţin un sfert (25,6%), fiind cea mai mică din Uniunea Europeană (UE), relevă Raportul pentru Dezvoltare Globală 2018, întocmit de Banca Mondială (BM).
Conform documentului, prezentat de economistul principal al Băncii Mondiale şi co-autor al Raportului Dezvoltării Globale pentru 2018, Halsey Rogers, diferenţele dintre ratele de părăsire timpurie a şcolii sunt contrastante între mediul rural (26,6%) şi mediul urban (6,2%).

„Pentru România, devine imperativă nevoia de a investi mai mult şi mai inteligent în educaţie”, se menţionează în concluziile Raportului.

„A merge la şcoală nu este acelaşi lucru cu a învăţa, acesta este mesajul central al Raportului”, a punctat Rogers, în debutul prezentării documentului. În acest context, Banca Mondială recomandă României, în primul rând, măsurarea competenţelor. Astfel, este nevoie de utilizarea unei evaluări bine concepute pentru măsurarea rezultatelor învăţării şi identificarea situaţiilor de excluziune, luarea unor decizii informate şi evaluarea progresului.

La acest capitol, documentul Băncii Mondiale arată că procentul elevilor cu performanţe ridicate din România – cei care sunt capabili să rezolve probleme complexe – este cel mai scăzut din UE, respectiv: 2% la citire, 3,3% la matematică şi 0,7% la ştiinţe.

„De asemenea, angajatorii români cred că actualii angajaţi, elevi şi absolvenţi care intră pe piaţa forţei de muncă, nu deţin competenţe socio-emoţionale cheie (motivaţie, lucru în echipă, responsabilitate etc.). Absolvenţii de studii superioare sunt percepuţi în general de angajatorii români ca având competenţe academice excesiv de teoretice, în timp ce elevii şi absolvenţii învăţământului profesional şi tehnic au competenţe învechite”, se notează în raportul de specialitate.

O altă recomandare a Băncii Mondiale pentru România se referă la atragerea şi menţinerea celor mai buni în cariera didactică, o asemenea măsură asigurând dobândirea cunoştinţelor, atitudinilor şi competenţelor pentru toţi elevii, inclusiv pentru cei marginalizaţi şi vulnerabili.

Cât priveşte investiţia în educaţie, specialiştii Băncii Mondiale recomandă o mai mare concentrare pe grupurile vulnerabile. Potrivit sursei citate, nivelurile de finanţare ale educaţiei în România sunt printre cele mai scăzute din Europa, la 3,1% din PIB în 2017, în timp ce recomandarea UNESCO este cuprinsă între 4% şi 6% din PIB pentru a realiza sisteme de educaţie mai performante.

În raportul oficial se mai arată că, în România, este nevoie de luarea unor decizii informate, monitorizarea şi evaluarea rezultatelor de bază pe consens privind direcţiile viitoare, asigurarea continuităţii în implementarea politicilor şi creşterea gradului de responsabilitate la toate nivelurile (ministere, şcoli, autorităţi locale, părinţi) indiferent de schimbările politice.

Nu în ultimul rând, mobilizarea şi alinierea tuturor celor interesaţi de educaţie este crucială pentru funcţionarea sistemului ca întreg, se arată în Raportul Băncii Mondiale.

În prezent, Banca Mondială finanţează un proiect dedicat învăţământului secundar din România (ROSE), în care liceele şi universităţile au început să implementeze proiecte pentru a îmbunătăţi tranziţia elevilor în învăţământul terţiar şi menţinerea studenţilor în primul an universitar. Proiectul se implementează în 263 de licee, iar la ora actuală 521 de licee aşteaptă să semneze astfel de granturi.

Banca Mondială, în parteneriat cu Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA), organizează, la Bucureşti, sub Înaltul Patronaj al preşedintelui României, lansarea raportului „World Development Report 2018: Learning to Realize Education’s Promise’.

Raportul Dezvoltării Globale (WDR), o publicaţie de prestigiu a Băncii Mondiale, este un ghid foarte valoros pentru analiza stării economice şi sociale la nivel mondial, iar tematica ediţiei din acest an este educaţia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri