Caută
Close this search box.

Castel Distribution de la investiția de 1200 de dolari la o cifră de afaceri de 6 milioane de euro în 2018.

 La concursul „Premiile Studențești pentru Inovație Tehnică” organizat în cadrul International Electric & Automation Show (IEAS), București 2018 a participat și o echipă tânără în calitate de expozant și sponsor, cunoscut distribuitor de corpuri de iluminat LED, aparataj electric, cabluri de joasă tensiune și curenți slabi.

Castel Distribution SRL (www.castel.ro) are în spate o poveste a riscului și a câștigului, alături de perseverența și dedicare. Acționarii companiei, Cristian Toma și Dionisie Turchievici ne indica profilul businessului ca fiind B2B, cu o reală preocupare către B4B, trend obligatoriu de urmat, fără de care viitorul acestui tip de afacere nu poate exista.
Începuturile companiei de astăzi aveau loc în anul 2002, pornind de la inițiativa a 4 colegi de cameră de cămin de la UPB, facultatea Energetică. O rețetă similară cu cea „tradițională” s-ar putea spune – o firmă inființată într-un garaj. Excepția o menționează cei doi dintre 4 fondatori inițiali: „La acea vreme nici măcar pentru închirierea unui garaj nu aveam bani„.

Castel Distribution la începuturi

Investiția inițială a fost de 1200 dolari, cu care cei 4 au început să achiziționeze marfa de la importatori și producători de becuri, doze și cabluri. Ideea de mai sus ăn ceea ce privește garajul se confirmă însă: toată marfa achiziționată era depozitată în apartamentele în care fondatorii locuiau la vremea respectivă în chirie.

Cu sacrificii, cu ore lucrate atât la angajatorii proprii, cât și la proiectul ce începea să prindă încet-încet contur, afacerea a început să se ridice. La un moment dat, 3 din cei 4 acționari au luat decizia de a renunța la joburi și de a se dedica în totalitate creșterii companiei Castel Distribution. Acest prim „all-in”, după cum îl numesc chiar acționarii, a avut loc în anul 2004.
Un alt „all-in” s-a produs in anul 2006, când pentru a depăși problemele cauzate de clienții rău platnici, proprietarii business-ului s-au văzut nevoiți să deschidă o linie de credit. Compania a ajuns să se dezvolte și numărul de angajați era în creștere, însă în 2009 business-ul s-a văzut afectat de criza economica.

La nivelul anului 2008, afacerea a fost evaluată de către Osprey Partners la cifra de 1 milion de euro. Problema a fost că nu s-a concretizat negocierea cu un investitor local care să cumpere maxim 50% din business, după cum menționează Cristi Toma si Dizu Turchievici. Cu banii obținuți astfel se putea investi în specializări și în achiziții de supra-stoc, însă investitorul nu a fost convins, într-o perioadă când presiunea crizei genera provocări greu de intuit și gestionat.

Timp de 4 ani cei trei asociați rămași s-au luptat cu criza, având grijă ca business-ul să supraviețuiască. În 2012-2013 un nou moment de „all in” a făcut ca din cei 4 fondatori inițiali să rămână doar doi.

Linia de credit a fost mărită, a urmat o perioadă de perfecționare a fondatorilor în China, timp în care au fost dezvoltate i câteva brand-uri proprii:

– Q5+ – cabinete metalice și cablare structurată;

– Viking Strong – material mărunt dedicat electricienilor și automatiștilor;

– KOSMO – iluminat LED pentru birouri, școli, spitale, hale industriale, iluminat stradal.

Cu o grija constantă pentru îmbunătățirea produselor proprii, business-ul a reușit să câștige încrederea unor jucători mari de pe această nișă, din piața europeana, cu care au reușit să semneze contracte de distribuție.

Astfel s-a ajuns la deschiderea punctului de lucru în complexul comercial Doraly, unde în prezent o echipă de oameni foarte bine pregătiți reușește să ofere soluții complexe pentru o varietate mare de clienți, profilul rămânând tot B2B.

Castle Distribution in prezent

Business-ul s-a dezvoltat cu ajutorul celor 2 acționari rămași – Toma si Turchievici, care au fost dispuși să riște tot și să se dedice exclusiv afacerii.

Toma ne mărturisește ca el, unul, se regăsește cel mai bine în următoarea definiție a antreprenorului: „persoana care poate face o perioada de timp ceea ce majoritatea nu este dispusă să facă, pentru a trai restul vieții așa cum majoritatea nu poate s-o facă„.
În prezent, afacerea deține un depozit de 1000 mp în Popești Leordeni, un spațiu de 200 mp de birouri și stocuri permanente cu o valoare estimată la 1 milion euro fără TVA.
Ritmul de creștere și dezvoltare al companiei se află în prezent pe o pantă ascendentă, ceea ce a dus la demararea unui nou proiect logistic, planificat a se întinde pe următorii 4 ani, debutând cu achiziția unui teren de 6.000mp tot în zona industrială a orașului Popești Leordeni, în imediata apropiere a centurii capitalei.

Turchievici este de părere că „dezvoltarea pe orizontală este imperios necesară în acest model de afacere, investiția în game noi de produse, conexe activității curente, atrăgând și necesitatea unor noi depozite„.

Numărul angajaților este în prezent de 31, însă cu siguranță echipa se va extinde, după cum menționează proprietarii business-ului.

Provocările nu lipsesc însă nici din acest context. Criza forței de muncă se pare ca este una dintre ele.

Angajații specializați pe acest domeniu sunt foarte căutați, forța de muncă este supralicitată și astfel se ajunge la plata unui cost prea mare pentru forța de muncă fără a se asigura în același timp un plus suficient de valoare. De aici va pleca o adevărată nouă criză…„, menționează Cristi Toma.

Pentru viitor, fondatorii Castel Distribution păstrează o perspectiva optimista, chiar dacă sunt conștienți că vor mai avea de înfruntat numeroase provocări. După 15 ani de business autohton, se pare însă că reușita și-a făcut totuși apariția.

Secretul? Visul unor puști, încăpățânarea de a nu ține cont de părerile altora precum că nu se poate, dedicarea, perseverența, dorința de a merge mai departe, de a construi și dezvolta afacerea.
Dizu si Cristi se implică și în altfel de proiecte, sponsorizând cauze în care cred dar despre care nu vor să vorbească mai mult, după principiul „puterea exemplului fără expunere ostentativă„, continuând astfel să se conducă, respectiv să ducă mai departe business-ul pornit dintr-o cameră de cămin, după principiul „Capul sus si ‘all in!’. Ce avem de pierdut? In fond, am plecat de la zero„.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri