Caută
Close this search box.

Ce piaţă creşte ca vântul şi ca gândul până în anul 2022

Comerţul electronic va creşte cu 8,8% pe an, până în 2022, în cele şase pieţe mari ale Europei Centrale şi de Est (ECE), până la 20 de miliarde de euro, arată un raport al unei companii de consultanţă imobiliară.

Potrivit sursei citate, există suficient spaţiu evolutiv pentru ca mai multe concepte să continue să înflorească în condiţiile unei creşteri solide a vânzărilor de retail cu 4,9% pe an sau 71,5 miliarde de euro, până în 2022.

„În comparaţie cu ţările din grupul Vişegrad, care ar putea să mai absoarbă fără probleme o creştere de 5-10% a stocului de spaţii de retail până în 2022, în România şi Bulgaria, potenţialul ar putea fi de 20-30% având în vedere gradul mai redus de dezvoltare din oraşele regionale.

În scenariul de bază, extinderea cererii prin intermediul canalelor online şi a produselor livrate va genera, potrivit calculelor Colliers, o nevoie pentru 198.000 mp de spaţii dedicate de logistică/depozitare pe an în ECE în perioada 2018 – 2022, considerând capacitatea actuală pe deplin utilizată.

Spre comparaţie, lanţul de aprovizionare pentru retailul tradiţional va necesita 865.000 mp de spaţii logistice sau de distribuţie pe an pentru a ajuta volumul mare de vânzări”, arată estimările
raportului Colliers International, intitulat Survival of the fittest.

Raportul de specialitate relevă, totodată, că suprafaţa totală de 1,06 milioane mp de spaţii logistice necesare vine ca urmare a unei creşteri de 9% a comerţului online, parte a unui avans de 4,9% pentru comerţul cu amănuntul.

Această suprafaţă reprezintă 3,3% din stocul actual de logistică / distribuţie din cele şase ţări analizate din Europa Centrală şi de Est. Mai interesant, valoarea este egală cu 62% din suprafaţa depozitelor aflate într-un stadiu avansat al construcţiei la finalul trimestrului II din 2018 şi cu 87% din cererea totală a ultimelor patru trimestre.

„În scenariile mai optimiste pe zona comerţului online va fi necesară o capacitate suplimentară de logistică/distribuţie. În cazul comerţului electronic, estimăm că raportul dintre vânzări şi suprafaţa de spaţii logistice utilizate este aproximativ la jumătate faţă de cel al retailerilor tradiţionali/omnichannel.

În scenariul mai optimist se generează o cerere suplimentară de spaţii de logistice de 107.000 mp pe an până în 2022, în condiţiile unei ponderi a comerţului online de puţin peste 10% până în 2022. În scenariul ambiţios, în care comerţul electronic ajunge la 13,2% din vânzările totale cu amănuntul din ECE, în medie, spaţiul suplimentar necesar ar fi de 263.000 mp”, notează sursa citată.

Creşterea vânzărilor online cu 6,9 miliarde de euro în scenariul celor de la Colliers reprezintă 10% din avansul total al vânzărilor cu amănuntul, de 71,5 miliarde euro în 2018 – 2022.

„Scenariul extrem, în care comerţul electronic absoarbe toată creşterea de consum de acum până în 2022, pare să aibă slabe şanse de materializare. Aceasta ar însemna ca vânzările online să crească la 19% – 29% din vânzările de retail în ECE.

Nivelul Regatului Unit este acum de 15,2%. Scenariul optimist implică vânzări online de 34 miliarde euro, absorbind până în prezent 20% din totalul vânzărilor de retail. De subliniat, însă, că 80% din vânzările progresive ar fi omnichannel/tradiţionale. Deci, chiar şi ţinând seama de inflaţie, există cerere care vine prin aceste canale”, relevă raportul Colliers International.

În acelaşi context, evaluarea spaţiului comercial tradiţional pe cap de locuitor al capitalelor ECE în primul trimestru din 2018 în raport cu PIB-ul pe cap de locuitor din anul 2015 sugerează că există cazuri în care s-au construit puţin prea multe centre comerciale sau că există spaţiu pentru absorbirea unor creşteri ulterioare ale vânzărilor.

Realizatorii raportului menţionează că, în contextul dezvoltării comerţului online, nu se aşteaptă la creşteri de chirii şi că vor fi necesare negocieri şi acorduri privind chiriile variabile şi recunoaşterea vânzărilor online.

Totodată, nu se estimează scăderi mari ale chiriilor, deoarece în scenariul optimist se poate înregistra o creştere de cel puţin 27 de miliarde euro, între 2018 şi 2022, pe pieţele din ECE.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri