Caută
Close this search box.

Înaintea gongului festiv, Festivalul Internaţional al Teatrelor Dunărene FITeD 2018

Între 29 octombrie şi 4 noiembrie se va desfăşura la Giurgiu, cea a XXII-a ediţie a Festivalul Internaţional al Teatrelor Dunărene FITeD 2018.

Lista teatrelor care au confirmat participarea e bogată: Teatrul SPIRIT din Budapesta, Teatrul MLADIH din Novi Sad, Teatrul VIROVITIKA din Croaţia, Teatrul DEBRIS din Bratislava,  Teatrul SAVA OGNJANOV din Ruse,Teatrul JEAN BART din Tulcea, alături de colectivul Teatrului  DAS PAPIERTHEATER din Nürenberg.

În deschiderea oficială a evenimentului este programată piesa Asediul Veneţiei, o premieră după Camus (tragicomedie artistică în trei acte), în viziunea scenică a inegalabilului actor şi regizor veneţian, cunoscut lumii teatrale ca un expert în Commedia dell’arte, Michele Casarin. Măştile aparţin unuia din marii maeştri ai acestei arte, Stefano Perocco di Meduna. Extrem de actuală, piesa pune în dezbatere forţa de rezistenţă a comunităţii în faţa atacurilor la care este supusă de forţele oarbe ale dictaturii. Distribuţia este asigurată de actorii teatrului giurgiuvean, „Tudor Vianu”. Spectacolul lor va fi precedat de un concert al tânărul violoncelist român Ştefan Cazacu, câştigător a numeroase premii internaţionale, printre care şi Premiul I la Concursul George Enescu. El va interpreta una dintre cele mai cunoscute compoziții pentru violoncel solo de Johann Sebastian Bach – SUITA 1 IN SOL MAJOR.

Premiera românească din deschiderea manifestării va fi însoţită şi de vernisajul expoziţiei de pictură şi colaje „SUB SEMNUL VENEŢIEI” a cunoscutei  pianiste şi artiste plastice bucureştene, Lena Vieru Conta.

Din programul trimis de organizatori aflăm că, Institutul Cultural Maghiar Balassi va prezenta în Sala Atelier a teatrului un “Concert Clasic” susţinut de doi tineri muzicieni, laureaţi ai concursului Festivalului Muzicii Maghiare 2018. Este vorba despre violoncelistul Cornelius Zirbo şi pianista Fabiola Ioniţă.

In holul teatrului, spectatorii festivalului vor putea participa la expoziţia comemorativă a unei mari personalităţi  a vieţii muzicale şi a culturii maghiare din secolul al XX-lea, Kodály Zoltán. Sărbătorind Centenarul Austriei, Forumul Cultural Austriac din Bucureşti a oferit festivalului FITeD 2018 o expoziţie aniversară de fotografii Gustav Klimt”.

Teatrul Dramatic din Ruse aduce, în aceeaşi zi în care li se joacă spectacolul, cartea “ŞI NOE NU MAI ESTE”. Volumul este bilingv, în română şi bulgară şi conţine 50 de poezii, semnate de 5 poeţi consacraţi din Ruse, în traducerea Ankăi Staneva.

Câteva cuvinte despre Asediul Veneţiei. Trecerea metaforei dure din textul lui Camus în cel plin de subtilităţi şi simboluri preluate din teatrul nomad al Commediei dell’arte face ca noua premieră a Teatrului Tudor Vianu să fie o  adevărată  provocare artistică atât pentru Michele Casarin cât şi pentru tinerii actori din Giurgiu.    Iată opinia lui Michele Modesto Casarin despre spectacolul său: « Inspirat din Starea de asediu a lui Albert Camus (1946), acest spectacol se vrea a fi primul experiment Tragicommedia dell’Arte. Am respectat partea politică, critica față de regimul totalitar, invitația de a schimba lucrurile (revolta), dragostea ca leac față de lucrurile rele din lume, care reprezintă limbajul lui Camus. Am vrut să adaug măștile Commediei dell’Arte, cu modalitățile lor grotești și primitive, pentru a-i pune într-o lumină ridicolă pe cei care ar trebui să ne conducă și dezmățul celor care își arogă puterea de a judeca. Astfel ia naștere un spectacol energic, vibrant, dramatic, dar în același timp poetic și romantic, devenind adesea amuzant și comic.A fost o adevărată provocare rescrierea acestui text, punerea în legătură a două lumi atât de diferite și îndepărtate, dar cred că rezultatul este unul inovativ, creația a ceva ce nu există în acest moment. A distra publicul într-o modalitate inteligentă, lăsându-i gustul dulce amar tipic pentru cel ce devine conștient, dar nu știe deocamdată cum să își exprime dorința de schimbare. Un alt lucru care îmi vine în minte când mă gândesc la repetiții, este că o poveste pe care eu am mutat-o în Veneția anului 1630, deşi Camus a gândit-o în Andalusia perioadei Franchiste, se dovedește a fi actuală și astăzi, fiind oglinda unei Europe neliniștite, îndurerată de mișcări politice obtuze, care prevestesc întoarcerea ciumei. Cum se spune, istoria se repetă, dar nu se învață.

Noi, bieții comici dell’arte avem sarcina de a aduce pe scenă nenorocirile din lume, punând în evidență viciile omului, cu speranța de a crea o conștiință, pentru a nu lăsa să se întâmple ceea ce spune Țiganca în Asediul Veneției: “voi nu sunteți un popor, voi sunteți o turmă”. »

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri