Caută
Close this search box.

Modelul nostru: Legea Lobby-ului din Austria, cu avantaje și dezavantaje

Austria a adoptat Legea privind transparenţa în activităţile de lobby şi reprezentare a intereselor de grup (intrată în vigoare în 2012). Iată care sunt principalele prevederi ale ”modelului austriac”, cu avantaje și dezavantaje, preluat în totalitate de proiectul de Lege a Lobby-ului din România, proiect avansat de PSD.

Definiții
Activitatea de lobby se referă la orice contact organizat şi structurat cu persoane care deţin o funcţie publică, ce are loc în scopul exercitării unei influenţe asupra deciziei publice în interesul unui beneficiar.
Reprezentarea intereselor de grup semnifică orice contact organizat şi structurat cu persoane care deţin o funcţie publică, ce are loc în scopul exercitării unei influenţe în interesul colectiv al membrilor unor entități autonome sau uniuni de grupuri de interese.

Excepții
Legea nu se aplică:
• partenerilor sociali şi entităţilor care au dreptul de a fi parte în contracte colective;
• grupurilor de interese care nu au reprezentanţi interni de interese;
• avocaților, dacă nu efectuează acțiuni lobby;
• partidelor politice, bisericilor şi asociaţiilor religioase recunoscute prin lege, precum și
• altor organizații de comunități.

Înregistrare
Ministrul federal de Justiţie administrează un Registru computerizat de lobby şi reprezentare a intereselor de grup în care se vor înregistra:
• societăţile de lobby (Secţia A1) şi domeniile de activitate ale acestora (Secţia A2),
• societăţile care au agenţi de lobby (Secţia B), precum şi
• organismele autonome (Secţia C) şi
• grupurile de interese (Secţia D)

Raportare
În termen de nouă luni de la încheierea exerciţiului fiscal trebuie realizate următoarele tipuri de rapoarte:
• pentru societățile de lobby: cifra de afaceri totală înregistrată pentru activităţile de lobby din exerciţiul fiscal precedent împreună cu numărul de contracte de lobby. Imediat după încheierea unui contract de lobby, societăţile de lobby vor înainta spre înregistrarea în Secţia A2 a Registrului datele de identificare ale beneficiarului unui contract de lobby, precum şi sarcinile și obiectivele convenite;
• pentru societățile care au agenţi de lobby: o declaraţie în care să indică cheltuielile cu activităţile de lobby care au depăşit suma de 100 000 Euro în decursul exerciţiului fiscal încheiat;
• pentru organismele autonome și grupurile de interese: costurile estimate cu reprezentarea intereselor pentru exerciţiul fiscal încheiat, confirmate de auditor.

Registrul online (www.lobbyreg.justiz.gv.at/) a fost implementat la 1 ianuarie 2013. În decembrie 2014 erau înregistrate aproximativ 250 de companii, agenții și organizații (în jur de 750 de persoane).

Avantaje :
• legea se aplică unei palete relativ largi de actori din zona influențării politicilor publice;
• deși discriminatoriu prin raportare la societățile de lobby, nivelul de raportare pentru cei înregistrați nu este împovărător și nici nu îngreunează activitățile de lobby.
Dezavantaje:
• impune niveluri diferite de transparență celor patru categorii de înregistrări prevăzute;
• creează dificultăți de înregistrare pentru companiile și societățile de lobby care nu sunt localizate în Austria;
• exceptează asociațiile care nu angajează lobbyişti, dar efectuează activități de lobby.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri