Caută
Close this search box.

Regizorul Michele Modesto Casarin, în exclusivitate de la FITeD 2018 !

În seara zilei de 29 octombrie a fost deschiderea oficială, la Giurgiu, a Festivalul Internaţional al Teatrelor Dunărene FITeD 2018 cu piesa Asediul Veneţiei, o premieră după Camus, tragicomedie artistică în trei acte, în viziunea scenică a  regizorului veneţian, Michele Modesto Casarin, cunoscut lumii teatrate ca un expert în Commedia dell’arte care a dorit, de data aceasta, să facă primul experiment Tragicommedia dell’ Arte.

Michele Modesto Casarin este un faimos om de teatru care, aşa cum a declarat, în dialogul pe care l-am purtat în foaierul teatrului Tudor Vianu, din Giurgiu, gazda celei de-a XXl-a ediţii a FITeD 2018, cunoaşte fenomenul teatral de la noi de peste un deceniu, a lucrat cu actorii Teatrului Masca, invitat fiind de Mihai Mălaimare, a montat şi la Teatrul Tony Bulandra din Târgovişte, o versiune modernă a piesei lui William Shakespeare, “Titus Andronicus” pe care l-a transformat  în  spectacolului „Vănătoarea sălbatică” iar anul acesta, cu ocazia Festivalului Internaţional al Teatrelor Dunărene, a scos premiera ”Asediul Veneţiei”.– Am văzut împreună cu o sală „ plină ochi” spectacolul montat de dumneavoastră, pe scena şi cu trupa de actori a teatrului Tudor Vianu. Ropote de apauze, o relaţie apropiată actori-spectatori, un succes de public incontestabil !Aţi „ citit” cu multă acurateţe psihologia tinerei generaţii şi aţi adaptat textul lui Camus (gândit să fie o satiră a perioadei Franchiste), mutându-l în Veneţia Dogilor secolului XVll, demonstrându-i actualitatatea, pentru că, ne place sau nu, istoria se repetă…dar nu se învaţă! Mi-aţi spus, înainte să vă adresez prima întrebare, că activitatea didactică nu vă este străină…

Si, a zâmbit Michele Casarin, sunt şi profesor şi mă bucur să transmit studenţilor  o parte din experienţa mea artistică, din experienţa mea de viaţă!

– Cum vi se pare un spectacol Commedia dell’arte 100 % „made in Italy”, transferat pe o scenă românească ?

– O experienţă inedită, necesară pentru toţi iubitorii artei teatrale, cu o dedicaţie specială  pentru tânăra generaţie! Care a umplut astă seară, până la refuz, sala de spectacol! Am spus şi pe scenă, la finalul reprezentaţiei că a fost seara lor, a tinerilor actori, ei merită toate aplauzele! Şi aprecierile !S-au mişcat cu energie, au dat naştere unui spectacol vibrant, dramatic, poetic şi romantic şi nu de puţine ori, amuzant şi comic. Mă aflu din nou, în România şi de data aceasta, sunt recunoscător organizatorilor festivalului pentru că mi-au oferit posibilitatea să aduc aici, pe malul Dunării, o parte din cultura italiană. Mi-aş dori, să repet experienţa !Revin la spectacolul Asediul Veneţiei, piesă  al cărui subiect  aduce  în atenţia spectatorilor momentul istoric „ ciuma neagră” care a făcut, numai printre cetăţeni veneţieni, 47.000 de victime. Situaţia limită când, lupta se dă între viaţă şi moarte, a permis autorilor ( textul  scris în 1946 de Albert Camus, inspirat transpus de regizor în Veneţia anului 1600) să creioneze o largă galerie de personaje, ascunse sub măştile „groteşti şi primitive” creaţia excepţională a lui Stefano Perocco di Meduna.

Personaje oneste, pline de iubire, gata de sacrificiul suprem pentru semenii lor, în antiteză cu răii, laşii, lacomii, care guvernau destinele popoarelor, atunci, dar, din păcate şi astăzi. Cine poate salva omenirea ? Iubirea este soluţia propusă.

În spectacolul care începe cu un fundal sonor care aminteşte veselia din pieţele italiene, tinerii actori  giurgiuveni conduşi cu atenţie şi măiestrie de regizor, se mişcă cu agilitate în decorul minimalist,funcţional (câteva schele din lemn, separate de o cortină transparentă), spaţiu scenic gândit de scenografa (care este şi autoarea inspirată a costumelor), Olimpia Damian, îşi pun pe feţe măştile veneţiene, Zanni, Capitano, Strenga, Dogele sau măştile Ciumei şi ale Morţii şi defilează în faţa publiculului în toată spendoarea lor.  Măştile, ca recuzită au fost şi ajutor dar şi provocare pentru actori, în spatele lor, obrazul interpretului se ascunde şi arată publicului o unică expresie iar vocea trebuie să preia o parte din „greul exprimării”.

Spectacolul gândit de Michele Modesto Casarin are ritm, permite  actorilor libertate de mişcare şi impostaţie.Dănţuiala frenetică nu ascunde ci, dimpotrivă, nuanţează mesajul piesei. Care râmâne, unul,  actual.

Voi nota, apreciind efortul şi talentul lor, numele actorilor teatrului giurgiuvean, Cosmin Creţu, Vlad Bînzoiu, Anca Pascu, Dana Stîngă, Vlad Teodorov, Lavinia Cosma, Ana Sivu-Daponte, Robert Poiană cei care, aşa cum spune regizorul Michele Modesto Casarin, intrând „în pielea” unor „ comici dell’arte”  au avut sarcina ( de care s-au achitat cu brio n.red.) de a aduce pe scenă nenorocirile din lume, punând în evidență viciile omului, cu speranța de a crea o conștiință, pentru a nu lăsa să se întâmple ceea ce spune Țiganca în Asediul Veneției: “voi nu sunteți un popor, voi sunteți o turmă”. 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri