“Fetiţe dulci/ ca-n Bucureşti” sau „Fetiţele vesele de la cabaret”, melodii care se împletesc cu atmosfera Bucureştiului, micul Paris de altă dată, cântate pe scena Teatrului Cărăbuş rebotezat Teatrul de Revistă „Constantin Tănase”. Melodii care răsună şi astăzi la Sala Savoy, situată din 1919, vis-a-vis de restaurantul Capşa, loc plin de amintiri, acolo unde savurau odinioară „un şvarţ” bărbaţi de seamă ai scriitorimii române. Din lumea filmului, artă care începea să-şi ceară dreptul la celebritate, se remarca regizorul Jean Georgescu, cu neuitata lui capodoperă, O Noapte Furtunoasă. Maestrul Jean care îmi povestea, într-o toamnă cenuşie a epocii de aur, cum a fost întâlnirea lui cu Ion Cantacuzino, feciorul Mariei Filotti, întâlnire petrecută tot la Capşa, unde se serveau printre alte delicatese icre caviar cu şampanie Mum . Amintiri legate de artiştii de la Tănase dar şi de soţia lui, o franţuzoaică, prim balerină la Moulin Rouge.
De ce acest prolog, la o cronică la una din premierele actualei stagiuni de la Teatrul de Revistă „Constantin Tănase?” Pentru că, deşi, mărturisesc, nu mă aşteptam, am regăsit în spectacolul regizat de Vasile Muraru un „cocktail” compus din trecut şi prezent, plăcut aromatizat, pe lângă alcoolul tare al prezenţelor feminine, cu stilul bun al tradiţiei teatrului de revistă românesc. Populaţia masculină a Capitalei întreabă, invariabil, după spectacol dacă fetele balerine au fost drăguţe iar femeile mai tinere sau mai bunici răspund, tot invariabil, cu o invidie inabil mascată… se putea şi mai bine ! Valentina Fătu și Vasile Muraru în E spectacol în oraș
În revista E spectacol în oraș, publicul are aşteptări confirmate, adică scheciuri, qui pro quo-uri savuroase, interpreţi tineri, mult balet şi pene de struţ, costume bine realizate şi dresuri lycra generos expuse, la vedere, pe pulpele junelor dansatoare. Apoi, tot pe lista aşteptărilor prezenţa cuplului actoricesc în stilul binecunoscuţilor Stela Popescu şi Bănică senior, Stela şi Arşinel, apariţii care au rămas în istoria programelor cu ştaif dar şi cu „şopârle” bine plasate. Reţete de succes, înveseleau publicul … la un preţ mai mult decât rezonabil. Un fel de infuzie de tinereţe contra câţiva lei-tramvai cât costa şi încă mai este preţul unui bilet, pentru două sau trei ore de spectacol. În secolul XXl sunt multe noutăţi „un plus de valoare adăugată” calităţii revistei. În 2018 vorbim despre un light design modern realizat, despre play back şi fundalul sonor care contrapunctează exact mişcările trupei de balet care mi l-au adus în minte pe actorul Dumitru Rucăreanu când, coordonând un spectacol cu june aspirante la gloria dansului le îndemna, pocnind uşor din degete, :” Cu nerv fata, cu nerv!” Miruna Birău, Eugen Cristea, Ortansa Stănescu în E spectacol în oraș.
Revista E spectacol în oraș are nerv, tânăra generaţie dialoghează fără asperităţi cu seniorii, trei actori binecunoscuţi în lumea teatrului, Ortansa Stănescu, Miruna Birău şi Eugen Cristea au preluat postura de „rezoneuri” ai acţiunii şi o fac cu talent şi farmec discret, trimiţând cu bonomie „săgeţi” spre foştii conducători de la Cotroceni dar şi spre actualul Preşedinte. Trioul lor, o apariţie plăcută şi aplaudată la scenă deschisă.
La urmă dar nu cei din urmă, cuplul Valentina Fătu şi Vasile Muraru punctul „forte” de pe afişul revistei. Ei doi au partituri consistente, cântă, dansează, schimbă rolurile şi costumaţia în viteză, acaparează atenţia şi încântă spectatorii de-a lungul a trei ore de spectacol. E uşor să faci comedie? E greu să faci comedie, e extrem de greu mi-au sunat în urechi, din nou vorbele lui Jean Georgescu. Îi dau dreptate. Să interpretezi textul cu naturaleţe şi firesc, să nu aluneci în vulgar deşi textul e plin de aluzii transparente… E greu. Dar cei doi fac un cuplu agreabil şi reuşesc să-şi atingă scopul declarat în preambulul reprezentaţiei. Trei ore de bună dispozitie, hohote de râs, ropot de apauze în final. Vasile Muraru devine precum marii comici cuceritor prin talent, prin ştiinţa de a împrumuta rolului inconfundabila tuşă personală. Actriţa Valentina Fătu este o parteneră talentată care îi dă replica prompt, cu decenţă. Cuvânt potrivit pentru întreaga reprezentaţie E spectacol în oraș. Picanterii plasate cu atenţie, veselie, prestaţia bună a balerinelor înveşmântate cu moulin rouge-istele pene de struţ dar şi în costume ţărăneşti stilizate, baletul masculin foarte sprinţar, E spectacol în oraș îndemnă publicul spectator să vină fără ezitare la cel mai celebru teatru de revistă din România la Teatrul de Revistă „Constantin Tănase”.