Caută
Close this search box.

Succesorul lui SR-71 Blackbird, avionul hipersonic!

Boeing a dezvăluit un potențial succesor al legendarului avion Blackbird SR-71 despre care afirmă că ar putea depăşi de 5 ori viteza sunetului. Companiile din industria aerospațială concurează pentru a crea un avion hipersonic care să-l înlocuiască pe SR-71 Blackbird. Deși a fost retras din exploatare în anul 1998, SR-71 deține încă recordul pentru cel mai rapid avion construit vreodată. Astfel, SR-71 a atins o viteză maximă de 3.540 km/h, adică Mach 3, iar altitudinea maximă la care putea zbura un asemenea avion era de aproape 26.000 de metri.

SR 71, Credit: NASA

Intenţia producătorilor este de a construi o aeronavă capabilă să atingă viteze mai mari de Mach 5 (6.171 km/h), iar Boeing crede că a găsit soluţia constructivă potrivită pentru un astfel de avion. În cadrul forumului SciTech al American Institute of Aeronautics and Astronautics, care a fost organizat în Orlando, Florida, Boeing a prezentat conceptul unui avion hipersonic considerat succesorul lui Blackbird SR-71. Conceptul de aripă trapezoidală cu coadă dublă nu a fost încă aprobat pentru a fi utilizat pe avioanele hipersonice, însă cercetătorii de la Boeing cred că această soluţie constructivă este fezabilă.

Conceptul propus de Boeing (foto) se bazează pe unele avioane hipersonice de succes, inclusiv pe X-51, o aeronavă hipersonică experimentală fără pilot, construită tot de Boeing, care în timpul unui zbor de test din anul 2013 a atins o viteză record de Mach 5.1 (6.200 km/h) utilizând motoare ”scramjet”. După epuizarea combustibilului, aeronava s-a prăbuşit în ocean.

Boeing X-51. Credit: Boeing

Marea provocare o reprezintă construirea unui avion hipersonic care să atingă o viteză de zbor de Mach 5, dar care, de asemenea, să poată încetini pentru a reveni la sol.

În acest scop, atât Boeing, cât și Lockheed Martin, cercetează diferite soluţii constructive care utilizează motoare turboreactoare, un tip de motor care a fost folosit de mult timp în construcţia aeronavelor comerciale, pentru a atinge viteze Mach 3 şi motoare ramjet/scramjet pentru a atinge viteze Mach 5. Ramjet şi scramjet (supersonic combustion ramjet) sunt motoare în care aerul este comprimat înainte de combustie, fără a utiliza componente rotative, ceea ce asigură puterea de propulsie necesară aeronavei pentru a atinge viteze Mach 5 și chiar mai mari.

Conceptul avionul hipersonic SR-72.

Modelul SR-72 al companiei Lockheed Martin (Foto Credit: Lockheed Martin),  care este dezvoltat împreună cu Forțele Aeriene ale SUA și cu Agenţia pentru Proiecte de Cercetare Avansată în domeniul Apărării (DARPA – Defense Advanced Research Projects Agency), este similar cu aeronava hipersonică concepută de Boeing. Se estimează că modelul SR-72 va intra în dotarea Forțelor Aeriene ale SUA în anul 2030.

În China se desfăşoară, de asemenea, o serie de programe de cercetare în domeniul aviaţiei hipersonice,  inclusiv pentru dezvoltarea unei aeronave hipersonice, propulsată de motoare scramjet, care a fost deja testată la o viteză de Mach 7 (8.642 km/h).

Sursă: Futurism

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri