Niște cauciucuri rezistente pot însemna totul atunci când cel mai apropiat service auto se află la distanța de 55 de milioane de kilometri, pe o altă planetă.

Pentru viitoarele vehicule care vor fi folosite pentru explorarea terenului accidentat de pe Marte, inginerii NASA au creat un tip de anvelope metalice, ce nu conțin aer, extrem de rezistente și care ar putea fi folosite și pentru vehicule speciale offroad sau pentru camioane aici pe Pământ, scrie SPACE.com.

Noua anvelopă este fabricată dintr-un aliaj metalic special care are memoria formei, compus din nichel și titan. Acest aliaj are o elasticitate ridicată, se poate deforma și apoi revine la forma inițială datorită unei structuri atomice speciale. Ideea acestui tip de anvelope s-a născut după o întâlnire dintre Santo Padula, un expert NASA în materiale la Glenn Research Center, si Colin Creager, inginer NASA la același centru de cercetare, care studia diferite variante pentru niște anvelope capabile să reziste terenului accidentat de pe Marte. Roverul Curiosity, aparținând NASA, este dotat cu roți dintr-un material rigid, dar nu suficient de rezistent, după ce una dintre roți a fost avariată în 2013 din cauza terenului accidentat, deși roverul nu se poate deplasa foarte repede. De obicei, atunci când un metal, așa cum este oțelul, este contorsionat, legăturile dintre atomi sunt întinse și peste o anumită limită pot ceda.

„Dacă depășești limita elastică a legăturilor atomice din cadrul metalului acestea se rup, iar obiectul realizat din respectivul metal se deformează” și nu mai poate reveni la forma inițială, conform lui Padula.

Acest aliaj reprezintă o soluție pentru ca dispoziția atomilor de nichel și titan care îl compun necesită cel mai scăzut nivel de energie dintre toate celelalte dispoziții atomice alternative, și astfel, atunci când un obiect realizat din respectivul aliaj este întins, îndoit etc, atomii revin in mod natural la configurația lor dinainte de a suferi respectiva deformare și astfel obiectul revine la forma inițială. Conform lui Padula, chiar și legăturile atomice ale aliajului nichel-titan se pot rupe în cele din urma, însă acest material este de 30 de ori mai rezistent decât un arc obișnuit din oțel, de tipul oțelului folosit pentru suspensiile auto sau pentru corzile de pian.

O anvelopa obișnuită oferă un nivel bun de absorbție a șocurilor pentru că este realizată dintr-un material moale si elastic – cauciucul – umplut cu aer. În cazul aliajelor metalice care au capacitatea de a reveni la forma inițială, inginerii pot construi o anvelopa formată dintr-o structură elastică pe care este întinsă o plasă metalică, fără cameră. Absorbția șocurilor este asigurată în acest caz de proprietatea aliajului metalic de a reveni la forma inițial

Atunci când Padula și Creager s-au întâlnit, cel de-al doilea încerca să obțină o anvelopă cu plasă metalică de tipul celor folosite pentru roverul selenar din epoca misiunilor Apollo. Problema cu care se confrunta Creager era că anvelopele cu plasă metalică folosite pe Lună nu sunt suficient de elastice și rezistente pentru terenul de pe Marte. Santo Padula i-a sugerat colegului său să încerce diferite aliaje metalice cu memoria formei.

Anvelopele pe care le vom folosi la misiuni pe alte planete nu pot fi umflate cu un amestec de gaze, la fel ca cele de automobil, reamintește NASA. Umflarea unei anvelope cu un amestec de gaze reprezintă o problemă pentru misiunile spațiale pentru că, dacă se produce o pană, schimbarea anvelopei sau a roții este un proces destul de complicat, care necesită intervenția astronauților si este mai bine să fie evitate astfel de situații pe alte planete.

Anvelopele din aliaj cu memorie au fost testate în cadrul Mars Life Test Facility, de la NASA’s Jet Propulsion Laboratory. Aceste anvelope, care au dimensiunile unor anvelope normale, de jeep, au fost testate si pe un vehicul de teren.

Santo Padula este de părere ca aceste anvelope ar putea fi folosite și pentru vehiculele offroad terestre. Chiar dacă o anvelopă dintr-un astfel de aliaj este mai greu de fabricat și implicit este mai scumpă decât o anvelopă obișnuită, investiția s-ar putea dovedi profitabilă pentru companiile transportatoare de marfă, fiind exclusă problema consumului crescut de combustibil în cazul în care anvelopele obișnuite, din cauciuc, nu sunt umflate la nivelul optim.

„Dacă ne gândim că problema anvelopelor insuficient umflate produce pierderi de ordinul câtorva mii de dolari pe an pentru o companie de transport, în timp, investiția în anvelopele din aliaj cu memorie ar putea să se dovedească rentabilă, chiar dacă prețul de achiziție va fi mult mai ridicat”, a explicat Padula.

Sursa: Agerpres

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

8 + 8 =