Valdis Dombrovskis , vicepreședinte al Comisiei Europene și Pierre Moscovici, comisarul însărcinat cu Afaceri economice și financiare, impozitare și vamă l-au avertizat pe ministrul Teodorovici printr-o scrisoare transmisă acum două zile despre necesitatea modificării OUG 114/2018, avertizând că fondurile de pensii ar putea pleca din România, iar taxele pentru bănci sunt prea mari.
Am dori să subliniem că sustenabilitatea economiei României, creșterea și convergența ei către cele mai dezvoltate state membre ale UE necesită o atenție concentrată pe investiții și pe reformele structurale. Acest lucru necesită o stabilitate și predictibilitate legislativă și de business, instituții puternice, dar și o cooperare constructivă între Guvern, Banca Centrală și autoritățile de supraveghere. O evaluare aprofundată a propunerilor și politicilor implicarea tuturor părților interesate relevante constituie, în opinia noastră, o condiție importantă pentru creșterea și prosperitatea pe termen lung a României.
Aceasta este, de asemenea, o preocupare comună a Consiliului Uniunii Europene, care a sfătuit România-ca parte a Recomandărilor specifice fiecărei țări – să „… sporească transparența procesului de luare a deciziilor prin aplicarea sistematică și utilizarea eficientă a evaluării impactului și a consultării și implicării părților interesate în elaborarea și implementarea reformelor. ..“.
Cu privire la măsurile specifice, impozitul pe bănci, activele pot afecta negativ prudenţialitatea băncilor, în special capitalizarea acestora, punând o presiune suplimentară pe cele mai slab capitalizate instituții de credit. Consecințele acestui impozit asupra sectorului bancar din România pare să fie să fie substanțial mai mare decât în alte țări ale UE care au introdus taxele bancare în trecut. Acest lucru poate avea efecte nu numai pentru sectorul bancar însuși, dar poate, de asemenea împiedică activitatea de creditare și intermedierea financiară, dăunând investițiilor și creșterii economice pe termen lung.
Indexarea taxei la ROBOR ne îngrijorează foarte mult, întrucât limitează capacitatea Băncii Centrale de a-și îndeplini obiectivele- stabilitatea prețurilor și stabilitatea financiară.
Deși admitem că este important ca fondurile de pensii să dețină un tampon de capital sufficient pentru a proteja creditorii, OUG 114 introduce o creștere semnificativă a cerințelor minime de capital care nu se bazează pe o creștere a riscurilor. Aceasta și alte caracteristici ale OUG 114 măresc probabilitatea ca acești investitori pe termen lung în economie să plece. Acest lucru ar încetini dezvoltarea pieței de capital, investițiile pe termen lung, dar și diversitatea și predictibilitatea pensionarilor.
În al treilea rând, Parlamentul României a adoptat, recent legi care plafonează ratele dobânzilor la credite, limitează vânzarea creanțelor cesionate și elimină caracterului de titlu executoriu pentru contractele de credit. Împărtășim dorința legiuitorului român de a proteja consumatorii și pentru a-i ajuta pe debitorii vulnerabili. În același timp, obiectivul unor astfel de legi trebuie echilibrat cu necesitatea de a nu încuraja disciplina la plată a debitorilor solvenți care ar pune în pericol stabilitatea sectorului bancar.