Autoritățile de reglementare din aviația civilă din întreaga lume nu au reușit să ia o decizie în privința problemei când avionul Boeing 737 MAX se poate întoarce în aer după ce a fost menținut la sol în urma a două accidente mortale, informează AFP.

„Singurul orar este să vă asigurați că avionul este sigur pentru zbor”, a declarat Daniel Elwell, șeful interimar al Administrației Federale a Aviației din SUA, la încheierea unei întâlniri în Texas. Nu a fost „un acord entuziast de a continua dialogul”, a spus el, dar a recunoscut că „fiecare țară trebuie să ia propria decizie”. „Dacă ei îl folosesc relativ în același timp ca și noi, atunci cred că am ajuta la încrederea publicului”, a spus Elwell, adăugând că: „Nu putem fi conduși de un anumit timp arbitrar”.

Până la prăbușirea a 737 MAX în Etiopia în martie și în Indonezia în octombrie, care a lăsat un total de 346 de victime, practica obișnuită a fost ca autoritățile de reglementare a aerului să urmeze evaluarea agenției care supraveghează modelul, în acest caz FAA.

Miercuri, Elwell a aruncat apă rece în speranța unei rezoluții rapide, după ce a dezvăluit că Boeing s-a abținut de la depunerea unei soluții software propuse pentru revizuire, după ce agenția sa a ridicat întrebări suplimentare. Anchetatorii s-au concentrat asupra sistemului MAX Maneuvering Characteristics Augmentation System în anchetele privind cele două accidente mortale. Boeing, săptămâna trecută, a declarat că actualizarea MCAS este pregătită pentru procesul de certificare, iar companiile aeriene americane speră ca avioanele să se întoarcă în aer în timp pentru o parte din sezonul de călătorii de vară. Dar Elwell a declarat joi că procesul ar putea dura o lună, două luni sau mai mult. „Totul este determinat de ceea ce găsim în analiza noastră a cererii”, a spus el pentru CNBC.

Odată ce Boeing a înaintat toată documentația, FAA va efectua un zbor de testare și o analiză detaliată pentru a evalua siguranța software-ului. Richard Aboulafia, analist de aviație la Teal Group, a declarat că Boeing dorește să evite repetarea procesului. „Sunt multe în joc în ceea ce privește prima impresie a autorităților de reglementare din lume”, a declarat el pentru AFP.

Transportatorii aerieni americani care operează 737 MAX, inclusiv American Airlines, Southwest și United, au declarat că speră să aibă avioanele disponibile pentru zbor cel mai târziu la jumătatea lunii august. Dar reputația FAA a fost pusă la îndoială de la prăbușirea din martie și s-a confruntat cu acuzații de o relație prea confortabilă cu gigantul aviatic. Alte autorități din domeniul aviației au mai puțin probabilitatea să urmeze agenția americană.

Michel Merluzeau de la „Air Insight Research”, a declarat că oficialii americani ar putea pune capăt menținerii la sol a 737 MAX spre sfârșitul verii, autoritățile din alte țări urmând exemplul „câteva luni” mai târziu. „Ne-am îndreptat spre o întoarcere la serviciu, care ar putea să-l tragă în timp”, a spus el.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

5 + 6 =