Ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, a declarat la Brăila, unde s-a aflat într-o scurtă vizită pe şantierul podului peste Dunăre, că nu vor fi suficiente foarfeci pentru câţi vor dori să taie panglica acestui obiectiv când va fi gata, deşi puţini sunt cei care l-au sprijinit şi au crezut cu adevărat în el.

„Veţi auzi multe voci care vor spune că au făcut, că au semnat… Eu vă pot spune, ca om care a lucrat tehnic şi am şi documentele, faţă de alţii care vorbesc, pentru că aşa îmi este felul, că veţi vedea, când vom tăia panglica acestui pod, că nu vor fi suficiente foarfeci, pentru câţi vor dori să o taie. Eu vă spun din experienţă proprie, din anii trecuţi, când mă ocupam de fonduri europene, când aveai probleme şi te blocai, aveai nevoie de autorizaţii, permise, finanţări, blocaje cu firmele, nu mai aveai sprijin. Când era să inaugurezi un obiectiv, să tai panglica, nu aveai loc, nu aveai foarfeci suficiente pentru câte persoane şi oficialităţi erau la eveniment”, a declarat Teodorovici.

Ministrul Teodorovici a menţionat că vineri va fi transmisă la Comisia Europeană cererea de finanţare din fonduri europene a podului suspendat peste Dunăre din zona Tulcea – Brăila şi că acum „mingea este în curtea Comisiei Europene”.

„Astăzi colegii mei de la Fonduri Europene au închis partea tehnică, iar informaţia se duce efectiv în sistemul informatic al nostru şi al Comisiei Europene, fiind un sistem comun. Pe 24 mai se închide ultima etapă şi cererea de finanţare intră oficial la Comisia Europeană. Ca să spunem aşa, acum mingea este în curtea Comisiei Europene. Să sperăm că şi colega noastră, doamna comisar Creţu, va sta mai mult pe la Bruxelles, până când va pleca din funcţia de comisar şi cu sprijinul echipei de la Comisie vom avea un accept cât mai repede pe acest foarte important obiectiv, astfel încât ce cheltuim din bugetul de stat, că deja s-au făcut plăţi, să putem cere rambursări la Comisie în timpul acestui an. Ţin minte că în 2014 am aprobat această finanţare şi mă bucur foarte mult că acum, ca ministru interimar al Fondurilor Europene, pot să vă spun că vom trimite mâine la Bruxelles cererea de finanţare pentru acest obiectiv”, a spus Teodorovici.

El a precizat că lucrările realizate până în prezent la podul peste Dunăre au fost de peste 100 milioane de lei şi că avansul prevăzut în buget pe 2019 pentru acest obiectiv este în jur de 300 de milioane de lei.

„S-au cheltuit 100 şi ceva milioane de lei, s-au făcut deja plăţi, iar avansul pe care noi l-am prevăzut în bugetul pe anul acesta este de 300 şi ceva de milioane de lei. La final de iunie, când dânşii prezintă garanţia, dovada lucrărilor făcute deja, noi plătim deja avansul prevăzut în buget pe 2019. Proiectul european prevede o finanţare totală de 550 de milioane de euro, din care fonduri europene 340 de milioane de euro. Dacă lucrurile se vor face aşa cum anticipăm noi, această zonă a ţării, cu Brăila, Galaţi, Tulcea, Constanţa, va fi un concurent serios pentru restul ţării. Avem aici proiecte de miliarde de euro. Acest pod este pentru jumătate de miliard de euro. De asta am şi insistat cu finanţări pe această zonă. Partea bună este că finanţăm proiecte aici, partea mai puţin bună, care poate crea anumite probleme, este lipsa forţei de muncă”, a subliniat Teodorovici.

Având în vedere că a primit asigurări de la constructor că podul peste Dunăre va fi gata mai devreme decât termenul stabilit, august 2022, ministrul Teodorovici a declarat că în contractele mari viitoare va fi introdus un stimul financiar pentru companiile care termină lucrările cu cel puţin şase luni înainte de termen.

„O să includem şi în contractele mari viitoare şi acest stimul financiar, pentru ca toţi constructorii să fie determinaţi să facă lucrările mai repede. Acelaşi calcul, atunci când penalizăm pentru întârziere, să plece şi în sens invers. Dacă un contract se termină mai repede, dar cu minimum şase luni mai repede, se poate primi acel bonus. Este o abordare corectă”, a afirmat Teodorovici.

Contractul pentru execuţia podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila a fost semnat în martie 2018, iar antreprenorul lucrării este Asocierea Astaldi SpA (Italia) – IHI Infrastructure Systems Co.Ltd (Japonia).

Durata de realizare a podului peste Dunăre este de 48 de luni, din care 12 luni – proiectarea şi 36 de luni – execuţia, iar termenul de garanţie este de 10 ani.

Podul suspendat este poziţionat între km 4+596,10 şi km 6+570,52, pe drumul principal Brăila-Jijila, la km 165+800 pe fluviul Dunărea (kilometraj pe Dunăre, măsurat de la Sulina).

Obiectivul va avea o lungime totală de 1.974,30 metri, din care 489,65 metri reprezintă deschiderea laterală, pe malul dinspre Brăila şi 364,65 metri cea de pe malul dinspre Tulcea. De o parte şi de alta vor fi construite două viaducte de acces, în lungime de câte 110 metri, care se vor adăuga lungimii podului suspendat.

Proiectul care ca scop crearea unei căi de comunicaţie modernă, cu implicaţii în dezvoltarea regională a zonei, fluidizarea traficului între localităţile Brăila, Galaţi, Tulcea, Constanţa, creşterea siguranţei utilizatorilor, micşorarea timpilor de parcurs şi scăderea poluării la toate nivelele în prezent tranzitate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

8 + 2 =