Caută
Close this search box.

Toader enumeră greşelile PSD în justiţie: OUG 13,OUG pe modificarea codurilor, recursul compensatoriu

toader

Tudorel Toader a enumerat câteva greşeli făcute de PSD în justiţie, între aceste se numără OUG 13, legea recursului compensatoriu şi OUG privind modificarea codurilor penale. În privinţa revocării de la MJ, fostul ministru a menţionat ca motiv şi refuzul de promovare a OUG pe amnistie şi graţiere.

„Dintre greşelile PSD referitoare la Justiţie!

1. Emiterea OUG nr.13 din ianuarie 2017, cu toate consecinţele acesteia;

2. Adoptarea Legii privind recursul compensatoriu. Legea a fost iniţiată în 2016, în procedura parlamentară MJ a emis aviz negativ, iar în controlul de constituţionalitate a susţinut neconstituţionalitatea acesteia;

3. Refuzul de modificare a Codului penal şi a Codului de procedură penală, în acord cu deciziile de neconstituţionalitate pronunţate în controlul a posteriori, precum şi pentru transpunerea Directivei privind confiscarea extinsă, respectiv, a Directivei privind consolidarea prezumţiei de nevinovăţie”, se arată într-o postare pe Facebook a lui Tudorel Toader.

Fostul ministru al Justiţiei a mai enumerat şi înfiinţarea Comisiei speciale comune a Camerei deputaţilor şi Senatului pentru sistematizarea, unificarea şi asigurarea stabilităţii legislative în domeniul justiţiei.

„Comisia specială s-a interpus între Guvern şi Parlament denaturând procesul legislativ, sens în care oferim doar trei exemple: În iulie 2017, Guvernul a aprobat proiectul de lege, iniţiat de către MJ, pentru modificare Codului penal, în acord cu deciziile CCR, precum şi pentru transpunerea Directivei privind confiscarea extinsă. Proiectul de lege a fost preluat de către Comisia specială, pe care l-a modificat în mod substanţial, adăugând numeroase soluţii legislative declarate neconstituţionale. Pe cale de consecinţă, deşi au trecut doi ani, Codul penal nu a fost încă modificat în acord cu deciziile CCR, iar Directiva privind confiscarea extinsă nu a fost încă transpusă în legislaţia naţională”, a punctat Toader, pe Facebook.

Potrivit acestuia, în noiembrie 2017, Guvernul a aprobat proiectul de lege, iniţiat de către Ministerul Justiţiei, pentru modificare Codului de procedură penală, în acord cu deciziile CCR, precum şi pentru transpunerea Directivei privind consolidarea prezumţiei de nevinovăţie, iniţiativă legislativă care a fost transmisă Parlamentului pentru legiferare.

„Cu titlu exemplificativ, iniţiativa înfiinţării Secţiei speciale de investigare a infracţiunilor din justiţiei, a aparţinut Comisiei speciale”, spune Toader.

„5. Insistenţele formulate pentru promovarea OUG referitoare la amnistie şi graţiere, în detrimentul proiectului de lege având acelaşi obiect de reglementare, proiect înaintat către parlament în ianuarie 2017. Trecând dincolo de competenţe şi normele de tehnică legislativă, se dorea un act de clemenţă cu puţine excepţii şi fără limite de pedeapsă!

6. Insistenţele formulate pentru promovarea OUG referitoare la modificarea Codului penal şi a Codului de procedură penală, în acord cu unele dintre soluţiile cuprinse în proiectele de lege pentru modificarea respectivelor Coduri, proiecte elaborate în „alte centre de reflecţie”, mai arată postarea.

Toader a redat şi motivele neavizării celor două proiecte de OUG:

„- lipsa urgenţei adoptării unei OUG, în sensul prevederilor din Constituţie şi a jurisprudenţei CCR. Necesitatea îndeplinirii programului de guvernare nu poate fi invocată drept urgenţă pentru adoptarea unei OUG;

– nu constituite urgenţă nici voinţa adoptării unor soluţii legislative mai favorabile, precum: reducerea termenelor de prescripţie a răspunderii penale; reducerea fracţiilor de executare a pedepselor, pentru a se putea solicita liberarea condiţionată; dezincriminarea sau modificarea unor infracţiuni etc.;

– falsitatea motivelor invocate – încercarea de a se crea o percepţie eronată. Legiuitorul sau Guvernul, după caz, trebuie ca în termen de 45 de zile să modifice legea, în acord cu deciziile de neconstituţionalitate, doar atunci când respectiva decizie se pronunţă cu privire la o lege în vigoare, în controlul a posteriori. Atunci când decizia se pronunţă cu privire la un proiect de lege, în controlul a priori, nu există obligaţia pozitivă ca în termen de 45 de zile sa fie modificată lege, în sensul transpunerii soluţiilor legislative declarate ca fiind constituţionale. În această ipoteză, legiuitorul poate să renunţe la finalizare respectivului proiect de lege, însă, în ipoteza continuării legiferării, trebuie să ţină cont de respectivele decizii şi de considerentele acestora;

– lipsa voinţei de modificare a Codului penal şi a Codului de procedură penală, în acord cu obligaţiile izvorâte de numeroasele decizii de neconstituţionalitate pronunţate în ultimii ani, în sensul celor două proiecte de lege din iulie, respectiv noiembrie 2017, proiecte iniţiate de către MJ;

– potrivit jurisprudenţei CCR, Guvernul nu poate adopta o OUG, substituindu-se legiuitorului, prin preluarea unui proiect aflat în dezbateri parlamentare/ facem referire, cu titlu exemplificativ, la decizia de neconstituţionalitate a OUG prin care era preluat, în formă modificată, proiectul Legii educaţiei naţionale”.

Tudorel Toader a mai enumerat şi motivele revocării sale de la conducerea Ministerului Justiţiei: refuzul de promovare a OUG privind amnistia şi graţierea; refuzul de promovare a OUG pentru modificarea Codului penal şi a Codului de procedură penală; refuzul de avizare favorabilă a proiectului de act normativ privind înfiinţarea Fondului Suveran; refuzul de avizare a unor proiecte de acte normative, înainte ca acestea să fi ajuns la Minister.

Tudorel Toader a demisionat din funcţia de ministru al Justiţiei la finele lunii aprilie, după ce PSD i-a retras sprijinul politic. Toader i-a predat mandatul Anei Birchall.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri