Iubesc comedia muzicală, o găsesc potrivită pentru orice anotimp și orice stare de spirit. Energia pozitivă pe care o degajă în sufletul privitorilor un spectacol de muzical e de neprețuit sau, greu de prețuit!. Sunt dispusă să glosez la nesfârșit pe marginea acestui subiect dar, mă abțin în a face un preambul lung la Bună seara, Domnule Wilde!, recenta premieră de la TES, (libretul Eugen Mirea, muzica Henry Mălineanu), având ca „punct de plecare”, piesa de teatru „Ce însemnă să fii onest” de Oscar Wilde subintitulată A Trivial Comedy for Serious People (O comedie fără importanță pentru oameni serioși). Libretul respectă litera și spiritul piesei originale. În muzical, surpriză! Descoperim și „personajul” Oscar Wilde, un zglobiu şi volubil comentator care vine, din timp în timp, să sublinieze cu tuşe groase, situațiile în care, „lipsurile” evidente din educaţia unor reprezentanţi ai înaltei societăți londoneze din Anglia victoriană se cer amendate. Cu umor, fireşte!
În epocă, acum aproape jumătate de secol (premiera piesei muzicale „Bună seara, Domnule Wilde!” a avut loc în noiembrie 1971, la teatrul C.I Nottara ) cronicarii de artă au fost în unanimitate de acord că, se află în faţa unui triumf al genului şi asistă la o montare literalmente „devorată” de public în nesăţioasa-i foame colectivă de bună dispoziţie. De ce să escamotăm adevărul? „Niciodată, premierele marilor spectacole nu vor exploda cu o asemenea atmosferă de triumf ! Prin muzică, Henry Mălineanu a reușit să redea nu numai o atmosferă de autenticitate londoneză, ci, prin pitorescul evocării, a asigurat și o ritmică de o deosebită sugestie acțiunii, prezentării și interpretării caricaturale a personajelor” scria muzicologul George Zbârcea. Pentru reîmprospătarea memoriei celor care s-au bucurat de spectacolul anilor ’70 dar şi pentru tânăra generaţie voi nota că regia a aparţinut lui Alexandru Bocăneţ, coregrafia balerinului Cornel Patrichi iar distribuţia – care a primit, tot în unanimitate, calificativul „excepţional”- i-a cuprins pe Ştefan Iordache, Emil Hossu /Florian Pittiş, Carmen Stănescu, Melania Cârje /Mariana Mihuţ, Anda Caropol, Ştefan Radof, Migry Avram Nicolau, Alexandru Repan.
Revin la ” Buna seara, Domnule Wilde!” de …aseară, 28 iunie 2019. Cred că i s-ar potrivi, spectacolului, ca motto, titlul numărului muzical „Se schimbă garda la Buckingham!” Pentru că acest lucru s-a întâmplat, sub ochii noştri, în realitate ! Aveam pe scenă, în faţa noastră, o trupă tânără care evoluează cu entuziasm şi talent, într-o montare nouă, proaspătă, antrenantă. Ca o mică picanterie, mai bine de jumătate din prima parte a reprezentaţiei, Directoarea teatrului, actriţa Maia Morgenstern a stat lipită de un colţ al sălii, urmărind cu un ochi vigilent evoluţia premierei, râzând şi aplaudând sonor ori de câte ori era cazul. Este distribuită la rându-i în piesă dar la premiera de vineri, 29 iunie 2019 în rolul Lady Bracknell, o lady din înalta societate, mama lui Gwendolen, a evoluat actriţa Arabela Neaţi. Cu dezinvoltură, haz bine dozat a creionat un personaj de care ne vom aduce multă vreme aminte, alături de întreaga distribuţie, Darius Daradici, Andrei Miercure, Alexandra Murăruş, Ionuţ Grama, Lorena Luchian, Geni Brenda Vexler, Viorica Bantaş, Mihai Prejban, Nicolae Botezatu! Trupa de actori foarte tineri sub coordonarea inspirată a regizorului Andrei Măjeri, în decorul foarte funcţional al Irinei Moscu, actori şi actriţe îmbrăcaţi în costume de o eleganţă fără cusur (am remarcat şi discrete elemente din costumaţia tipic evreiască masculină, combinate cu eleganţa preţioasă a costumelor de secol XIX, purtate la curtea Reginei Angliei). Reuşita şi felicitările pentru costume le merită, pe deplin, creatorul lor, Lucian Broscăţean. Coregrafia bine integrată în ansamblul montării îi aparţine lui Attila Bondas. Nu se trece cu vederea partea din spectacol care asigură cu discreţie şi talent combinaţia de lumini combinate cu umbre expresive. Culori mişcătoare, adică light design şi video design, semnatari Cristian Petru şi Andrei Cozlac. Co-repetitor muzical Bogdan Lifsin, un profesionist impecabil în a oferi muzicalului strălucirea caldă a sunetelor.
O să închei scurtele considerații scrise imediat după premieră, citând-o pe Oana Monica Nae, autoarea din umbră a comunicatelor de presă scrise cu profesionalism, transmise presei mereu la timp şi în timp util. „O mână de tineri artiști au adăugat avântului lor juvenil talentul. Entuziasmul. Emoția. Inspirația. Și au creat un spectacol proaspăt și plin de voie bună. Un spectacol ”cu cântec”. Sau cu cântec. Ca să o parafrazăm pe Lady Bracknell, ”nu ne aducem aminte bine”.
Astăzi am avut PREMIERA. Urmează alte două reprezentații, mâine și poimâine. Apoi, vă invităm să vă bucurați alături de noi, din toamnă, de acest musical – BUNĂ SEARA, DOMNULE WILDE!