Scandalul licitației tramvaielor achiziționate de PMB se accentuează. Nemulțumiți de rezultat, oficialii Companiei Astra Vagoane Arad, participanți la licitație, intenționează să conteste rezultatul procedurii prin care DURMAZLAR MAKINE SANAYI VE TICARET A.S. a fost declarată câștigătoarea contractului de aproximtiv 180 de milioane de euro.

Doar că, acest lucru pare imposibil, în condițiile în care Comisia PMB refuză punerea la dispoziție a documentelor solicitate, după cum se precizează într-o scrisoare semnată de ec. Florin Gheorghe Sirbu, Director general Astra Vagoane Arad, și pe care o prezentăm integral mai jos.

„OBIECȚIUNI ASTRA

Compania Astra Vagoane Arad are o istorie de peste 128 de ani, fiind una dintre primele fabrici de material rulant din Europa. Aici au fost produse câteva sute de mii de mijloace de transport pe șine, care circulă astăzi în Europa, Asia, Africa și America de Sud.

Trenul este cel mai răspândit mijloc de transport de mare capacitate, circulă pe toate continentele și oferă cel mai mare coeficient de siguranță pentru pasageri.

Cultura de fabricație de material rulant se dobândește în zeci de ani de activitate în domeniu iar responsabilitatea în sfera riscului este extremă având în vedere numărul mare de călători transportați într-un singur vehicul.

Astra a fabricat toate tipurile de vagoane, metrouri, troleibuze, iar în ultimul deceniu și tramvaie. Cu toată experiența sa acumulată în timp, intrarea pe piața tramvaielor a fost precedată de un studiu de piață pentru identificarea și aplicarea celei mai bune soluții care să ne asigure succesul. În anii 2008-2009, specialiștii noștri au analizat și comparat mijloacele de transport urban pe șine produse de marii fabricanți din domeniu ajungând la concluzia că aceștia aveau deja un nivel tehnic ridicat greu de atins într-un timp relativ scurt și că pentru a ne plasa în rândul lor relativ repede ar fi indicat să achiziționăm o licență de fabricație pentru un tramvai de top.

La sfârșitul anului 2009, am finalizat negocierile cu firma Siemens pentru achiziția licenței de fabricație a tramvaiului Combino Plus, tramvai modular care poate fi construit în funcție de nevoi, iar componența poate varia între 2-6 vagoane, adică între 18-54m lungime.

Acest tip de tramvai circulă în Europa în peste 800 de exemplare în țări ca Germania, Ungaria, Portugalia sau România. Cu acest tip de tramvai ne-am prezentat și la licitația de la București, considerând că oferta noastră corespunde întrutotul Caietului de Sarcini întocmit de PMB.

Cu surprindere am constatat că PMB prin Comisia sa de Licitație a apreciat că un tramvai desenat de firma concurentă care nu a fost produs încă și nici omologat UE ar fi superior tramvaiului fabricat după licența Siemens de către un fabricant tradițional de material rulant. Acest tip de tramvai circulă în România de 5-6 ani și înregistrează rezultate superioare cum ar fi: cel mai mic consum de energie electrică, cel mai mare coeficient de disponibilitate, îndeplinind cele mai înalte standarde de calitate și comfort existente în Europa.

Diferența de puncte semnificativă în defavoarea noastră este termenul de livrare avansat de firma câștigătoare, ori acest lucru nu credem că este un avantaj pentru Primăria Capitalei, ci mai degrabă un semnal că ofertantul desemnat câștigător nu are contracte și că cele câteva mii de m2 de hale declarate de ei sunt neutilizate.

Nemulțumiți fiind am hotărât să contestăm rezultatul procedurii dar pentru asta avem nevoie de documentele depuse de concurență pentru formularea contestației.

Am participat la multe licitații atât în țară cât și în afară și peste tot, după desemnarea câștigătorului dosarul licitației devine public cu excepția unor prevederi care țin de dreptul de autor sau de proprietate industrială.

La PMB lucrurile stau altfel. Sub pretextul că ofertantul și-a securizat în totalitate oferta, Comisia PMB refuză punerea la dispoziție a documentelor solicitate deși Legea Achiziției Publice nr.99, la art. 79 al.2 prevede: Conținutul ofertelor și al solicitărilor de participare, precum și cel al planurilor/proiectelor în cazul concursurilor de soluții sunt confidențiale până la data publicării raportului procedurii. Modul în care se comportă PMB cu noi ne crează mari suspiciuni legate de această licitație. Se afirmă în mod repetat că toate aprecierile Comisiei au fost Avizate Conform de ANAP, dar și solicitarea de avize în exces de la ANAP este suspectă. Și încă ceva, toate ilegalitățile din domeniul Achizițiilor Publice s-au făcut cu Avizul Conform ANAP așa că puhoiul de avize solicitate de la ANAP inculpă nu disculpă.

Analizând în mod obiectiv produsele fabricate de concurență se constată că toate cele 3 tipuri de tramvaie sunt construite după alt concept, construcție unitară cu vagoane suspendate care nu pot fi modificate decât reconstruite în alte variante și care necesită alte teste, probe și omologări. Pentru justificarea conformității se forțează interpretarea noțiunii de similar deși nimic nu este similar cu prevederile din Caietul de Sarcini.

Explicația pentru care Primăria Capitalei a renunțat la o serie de condiții prevăzute în Caietul de Sarcini doar pentru a promova oferta firmei din Turcia este greu de acceptat. În ultimii 20 de ani Astra a mai recurs de două ori la două contestații privind licitații tot din sfera achizițiilor publice și de fiecare dată s-a dovedit că obiecțiunile Astra au fost întemeiate. Suntem convinși că și de data asta Astra are dreptate și credem că instituțiile investite cu soluționarea litigiilor își vor face datoria în limitele legii“.

Ec Florin Gheorghe Sirbu
Director general. Astra Vagoane Arad

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

9 + 5 =