Caută
Close this search box.

Mai mult de jumătate dintre elevi nu știu ce cheltuieli are familia

bcr

Aproape 90% dintre elevi participanți la un studiu BCR au învățat doar din familie cum să își organizeze bugetul și vor introducerea unui curs de educație financiară în programă, iar mai mult de jumătate dintre participanți nu știu ce cheltuieli are familia lor și cum se împarte bugetul casei, conform Mediafax.

Studiul mai arată că peste 85% din elevii de gimnaziu și liceu pun bani deoparte, iar 90% dintre ei au învățat doar în familie noțiuni de educație financiară. Aproape jumătate dintre respondenți spun că cel mai important sfat de educație financiară pe care l-au primit este că banii se fac greu și se duc repede

Banca Comercială Română a realizat un studiu privind nivelul educației financiare a elevilor din România, în cadrul programului Școala de Bani. Din cei peste 8.000 de participanți la studiu (elevi cu vârste între 11 și 19 ani, din întreaga țară), aproape 90% au învățat în familie cum să își organizeze banii. Cu toate acestea, 70% dintre ei și-ar dori să participe la cursuri de educație financiară și consideră utilă introducerea acestora în programa școlară.

“Prin acest studiu ne-am dorit să aflăm care este nivelul educației financiare în rândul elevilor din România, dar, în același timp, să vedem cât de mare este interesul acestora pentru cursurile de educație financiară. Rezultatele ne-au bucurat, pentru că elevii înțeleg importanța educației financiare, cred că trebuie să știe cum să aibă grijă de banii lor și ne motivează să continuăm ceea ce facem cu pasiune de peste trei ani de zile prin Școala de Bani – să oferim ateliere gratuite de educație financiară pentru toți românii”, spune Nicoleta Deliu, coordonatoarea proiectului Școala de Bani.

Familia este atât principala sursă de bani pentru tinerii implicați în cercetarea BCR, cât și principala sursă de educație financiară. Printre cele mai întâlnite sfaturi pe care elevii le-au primit se numără ”banii se fac greu și se duc repede” (45,92%), ”dacă ești atent cu banii, nu vei avea datorii” (18,44%), ”nu trebuie să cheltuiești din impuls” (13,65%) și ”dacă economisești, nu vei fi stresat” (13,51%).

Răspunsurile elevilor indică faptul că majoritatea acestora urmează sfaturile primite, 47,10% dintre ei declarând că încearcă să pună bani deoparte o dată pe săptămână, urmați de 25, 65% de elevi care încearcă să pună bani deoparte o dată pe lună.

Deși cea mai mare parte a participanților la studiu au mărturisit că pun bani deoparte o dată pe lună, problema apare la nivelul organizării și gestionării bugetului – majoritatea elevilor își țin toți banii în portofel și nu au un plan de organizare a lor, iar cele mai mari investiții sunt pe îmbrăcăminte și încălțăminte.

Studiul a arătat că 84% dintre copii au învățat din familie cum să își gestioneze banii de buzunar, 66% dintre elevi folosesc banii de buzunar pe alimente și băuturi la școală, mai mult de 85% dintre ei fac economii, 45% folosesc economiile pentru îmbrăcăminte sau încălțăminte, 17% pentru gadgeturi, iar restul pentru cadouri, hobby-uri, educație, activități sportive și alte activități, peste 60% dintre elevi nu știu care este bugetul familiei, iar aproape 50% dintre ei nu știu cât cheltuie familia într-o lună, iar peste jumătate dintre respondenți cred ca a fi educat financiar înseamnăa ști cum să-și folosească banii.

În ciuda faptului că elevii români înțeleg noțiuni financiare ca dobândă, împrumut, buget – aproximativ 90% dintre respondenți cunosc noțiuni precum dobândă sau împrumut, conform rezultatelor studiului, tinerii nu sunt încă familiarizați cu instrumentele financiare – 12% dintre aceștia folosesc un card bancar.

Studiul a fost realizat, în perioada octombrie-noiembrie 2019, pe un eșantion de 8.329 de respondenți, elevi ai școlilor din mediul public, băieți și fete cu vârste cuprinse între 11 și 19 ani.

Toate studiile desfășurate în ultimii doi ani, indiferent de sursă, arată că românii se află pe ultimul loc la educație financiară în Europa. Ultimul studiu realizat de Banca Mondială la nivelul Uniunii Europene şi prezentat în cadrul celei de a doua ediţii a European Money Week din 2018 a plasat România pe ultimul loc din 127 de țări calificate ca răspunsuri, cu un procentaj de 22%, în condițiile unei medii europene de 55%.

Banca Comercială Română (BCR), membră a Erste Group, este unul dintre cele mai importante grupuri financiare din România, incluzând operaţiunile de bancă universală (retail, corporate & investment banking, trezorerie şi pieţe de capital), precum şi societăţile de profil de pe piaţa leasingului, pensiilor private si a băncilor de locuinţe.

BCR oferă o gamă completă de produse și servicii financiare, printr-o rețea de 21 de centre de afaceri și 22 de birouri mobile dedicate companiilor și 482 de unități retail situate în majoritatea orașelor din țară cu peste 10.000 de locuitori. BCR este banca nr.1 în România pe piața tranzacțiilor bancare, clienții BCR dispunând de cea mai mare rețea națională de bancomate – 2.000 de bancomate, 16.750 POS-uri și servicii bancare complete prin Internet banking, Mobile banking, Phone-banking și E-commerce.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri