Caută
Close this search box.

Rusia, prin miliardarul Andrei Goncearenko, a preluat Aeroportul Internațional Chișinău

La o lună de la preluarea guvernării de către Igor Dodon, Aeroportul Internațional Chișinău a ajuns în mâinile miliardarului rus Andrei Goncearenko, scrie Deutsche Welle.

Acesta a preluat controlul asupra companiei „Komaksavia Airport Invest” Ltd – firmă prin care offshore-ul din Guernsey (insulele Channel) „NR Investments Limited” (deținut de baronul britanic Nathaniel Rothschild) deținea, de câteva luni, concesionara Aeroportului Internațional Chișinău – compania moldovenească „Avia-Invest”.

Tranzacții la limita trădării de patrie

În 2013, Guvernul de la Chișinău a cedat dreptul de gestiune a Aeroportului Internaţional Chişinău, pe o perioadă de 49 de ani, companiei „Avia Invest”, controlată de controversatul om de afaceri Ilan Șor. Contractul a fost semnat la 30 august 2013, „Avia Invest” fiind fondată cu 28 de zile înainte – la 2 august 2013. În iunie 2017, Șor a fost condamnat de prima instanță la 7 ani și 6 luni de închisoare cu executare pentru escrocherie și spălare de bani, dar a fost lăsat în libertate până la pronunțarea instanței de apel (aici dosarul stă nemișcat și azi). În iunie 2019, cu câteva ore înaintea căderii regimului Plahotniuc, Șor a fugit din țară, iar în perioada care a urmat a încercat să-și vândă proprietățile din Moldova.

Societatea civilă din Moldova atenționa încă în 2013, că aeroportul este profitabil, „afacerea cu concesionarea fiind croită pentru un client special”. Premierul de atunci, Iurie Leancă, spunea că Ministerul Economiei l-a convins de necesitatea concesionării Aeroportului: „Ministerul Economiei mi-a vorbit despre necesitatea concesionării, pentru că şi pista era deteriorată. Nu am reuşit un împrumut de la BERD. Poate nu trebuia ca acest lucru să fi fost făcut prin acea licitaţie închisă. Poate trebuia să cer suplimentar informaţii. Mi s-a spus atunci că sunt acţionari şi din Coreea de Sud”, a spus Iurie Leancă în februarie 2015.

Mai târziu, în luna mai 2015, următorul premier Chiril Gaburici declara (cu referire la un raport primit de la Centrul Naţional Anticorupţie) că Aeroportul Internaţional Chişinău a fost dat în concesiune în baza unor informaţii eronate. Potrivit lui Gaburici, fosta conducere a aeroportului ar fi prezentat Guvernului informaţii eronate în baza cărora autorităţile au fost determinate să dea în concesiune aeroportul pentru 49 de ani.

Într-un raport transmis în august 2015 premierului de atunci, Valeriu Streleţ, Centrul Național Anticorupție recomanda anularea contractului de concesionare a aeroportului.

La 19 august 2019, jurnaliștii au aflat că Aeroportul Internațional Chișinău a ajuns în gestiunea familiei Rothschild „pe ușa din spate”. Firma lui Rothschild „NR Investments Ltd” a cumpărat 95% din pachetul „Avia Invest” SRL. Adică, „Avia Invest” (firma care a luat în concesiune aeroportul) a fost vândută cu tot cu contractul de concesiune companiei „Komaksavia Airport Invest” Ltd – un offshore din Guernsey (insulele Channel).

La 4 septembrie 2019, guvernul codus de Maia Sandu a abrogat patru hotărâri de guvern din anii 2012 – 2013 care au făcut posibilă concesionarea aeroportului către „Avia Invest”, iar la 10 septembrie 2019 a cerut în instanță anularea (nu rezilierea) contractului de concesiune. Au trecut trei luni de atunci, Guvernul Maia Sandu a fost demis cu votul PDM+PSRM, iar procedura de examinare a cererii de anulare a contractului cu „Avia Invest” nici nu a început în instanță. În schimb, președintele Igor Dodon acuză acum guvernul Maiei Sandu că nu a făcut nimic pentru readucerea aeroportului în gestiunea statului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri