Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) cere Senatului României, printr-un memoriu, să retragă proiectul care prevede modificarea legislaţiei RCA, acuzând că este contrar dispoziţiilor constituţionale şi ale legislaţiei naţionale în domeniul concurenţei şi protecţiei consumatorilor.

„Prezenta scrisoare are ca scop semnalarea neconcordanţei prevederilor cuprinse în propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii aduse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, înregistrată la Senat sub nr. B515/2019 (“Proiectul de Lege”), publicată pe pagina de internet a Senatului României în data de 01 noiembrie 2019, atât faţä de dispoziţiile legislaţiei Uniunii Europene, cât şi faţă de legislaţia naţională aplicabilă în materia concurenţei şi drepturilor consumatorilor.

Proiectul de Lege propune schimbări legislative având consecinţe negative majore asupra drepturilor şi intereselor consumatorilor români, ale persoanelor prejudiciate în accidentele auto precum şi ale agenţilor economici care activează în domeniul serviciilor de reparaţii autovehicule, cu un impact semnificativ asupra pieţei concurenţiale naţionale Iibere. Aceste schimbări majore sunt susţinute de iniţiatori prin simple afirmaţii nedovedite precum „comportamentul abuziv din punctul de vedere al preţurilor practicate” sau faptul că “unele entităţi reparatoare, prelevându-se de principiile pieţei libere, convin preţuri arbitrarii în relaţia contractuală directă cu persoana prejudiciată”.

Mai concret, Proiectul de Lege propune ca, prin intermediul unor mecanisme juridice, să fie impuse anumite plafoane de natură a afecta comerţul, împiedicând, restrângând ori denaturând concurenţa dar şi afectând ateptările rezonabile ale consumatorilor. Aceste plafoane s-ar materializa prin implementarea unui sistem informatic ca metodă de stabilire a costurilor de reparaţie a vehiculelor şi bunurilor avariate, determinarea implicită a preţurilor de revânzare a pieţelor de schimb şi componentelor auto în vederea activităţii de reparaţii prin raportare la preţurile de listă ale “producătorilor/importatorilor oficiali” ai respectivelor autovehicule, dar mai ales prin introducerea unei restricţii aplicabile unităţilor reparatoare auto în privinţa costului orei de manoperă. Prin implementarea acestor dispoziţii vizate de Proiectul de Lege, înţelegem că se urmărete limitarea valorii reparaţiei suportată de asigurătorul de răspundere civilă auto, instituindu-se astfel, o formă de control a preţurilor şi serviciilor care nu corespunde condiţiilor normale de piaţă.

Astfel, în orice stat democratic este în mod unanim admisă teza conform căreia, într-o piaţă liberă, legile şi forţele cererii şi ofertei sunt libere de orice intervenţie a unui guvern sau a unei alte autorităţi, principiu esenţial pe care Proiectul de Lege îl nesocotete în mod flagrant şi într-un mod profund negativ pentru piaţă şi consumatori.

187 Vizualizări

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here