1 Vizualizări

Misiunea Guvernului este de a face şcoala mai bună pentru viitorul României, iar intervenţiile guvernamentale trebuie concentrate pe câteva direcţii principale identificate în cadrul proiectului „România Educată”, a declarat prim-ministrul Ludovic Orban, miercuri, la conferinţa „România Educată – politici publice şi coordonarea surselor de finanţare”, organizată de Administraţia Prezidenţială.

„Forţa unei naţiuni, capacitatea ei de a rămâne dreaptă în faţa provocărilor istoriei şi curajul de a întâmpina viitorul sunt date de calitatea educaţiei acesteia, de nivelul de pregătire al cetăţenilor ei. (…) Dacă acum, după 30 de ani de încercări de reformă, încă se află pe agenda publică a educaţiei subiecte care revin ciclic în atenţie este şi pentru că, exceptând unele scurte episoade de guvernare, în România a existat foarte multă improvizaţie şi nu a existat voinţa politică necesară pentru a iniţia şi implementa măsurile necesare. Dezbaterea de astăzi este o oportunitate pentru a discuta despre educaţie şi problemele ei, unele dintre ele, aşa cum spuneam, care revin sistematic şi ciclic în atenţie”, a afirmat Orban.

Premierul a adăugat că discuţia este oportună, având în vedere şi faptul că este în proces de dezbatere şi finalizare bugetul UE pentru exerciţiul financiar 2021-2027, iar România trebuie să-şi stabilească priorităţile.

„Ultimele decenii au marcat România printr-o scădere a calităţii educaţiei în foarte multe şcoli. Monitorul Educaţiei şi Formării 2019, un document de analiză al Comisiei Europene, atrage atenţia asupra decalajelor de calitate existente în sistem, asupra precarităţii în educarea şi formarea noii generaţii şi asupra ratei extrem de crescută a abandonului timpuriu. Peste 16% dintre tinerii cu vârste între 18 şi 24 de ani abandonează şcoala. Ultimele teste PISA vorbesc, de asemenea, de o dimensiune a lipsei de rezultate a învăţământului, analfabetismul funcţional şi, implicit, incapacitatea sistemului naţional de educaţie de a răspunde cu adevărat nevoilor individuale ale copiilor şi adolescenţilor. Elevii care nu au fost învăţaţi să gândească autonom, care nu pot înţelege un text scris vor fi mâine cetăţeni care vor intra pe piaţa muncii, oamenii ai cetăţii care vor trebui să apere principii şi valori democratice. Pentru aceştia, şi nu doar pentru ei, şcoala trebuie să se schimbe în bine”, a mai declarat Orban.

Premierul a tras un semnal de alarmă şi privitor la învăţământul superior, subliniind că în rândul populaţiei de 30-34 de ani doar 24% o reprezintă absolvenţi de studii universitare.

„Şi mai mult decât atât, în ceea ce priveşte formarea continuă a adulţilor, România are cea mai scăzută rată la nivel european, doar 0,09% este procentul de participare a adulţilor la procesul de învăţare continuă, la o medie europeană de 11% „, a subliniat Orban.

Premierul a subliniat că datele prezentate creionează „o perspectivă sumbră asupra sistemului de educaţie”.

„Misiunea noastră este de a face şcoala mai bună pentru viitorul României şi cred că trebuie să ne concentrăm pe intervenţiile guvernamentale pe câteva direcţii principale identificate în cadrul proiectului ‘România Educată’. Preşedintele României are cu siguranţă astăzi un partener serios, un partener implicat în transpunerea în fapt a programului ‘România Educată’ şi a tuturor rezultatelor, studiilor, analizelor, diagnosticului care se pun în domeniul educaţiei”, a afirmat Orban.

Şeful Executivului a punctat că este nevoie de o mobilizare a întregii societăţi şi a tuturor decidenţilor, indiferent la ce nivel sunt aceşti decidenţi, pentru a pune în practică măsuri fundamentale fără de care evoluţia societăţii româneşti poate fi afectată negativ.

„România are nevoie de investiţii masive în proiecte şi programe dedicate creşterii calităţii educaţiei. Fiecare elev are dreptul la educaţia care i se potriveşte, care răspunde nevoilor şi aspiraţiilor lui, fiecare copil are dreptul la educaţie de calitate, fie că învaţă la oraş sau la sat (…) Pentru aceasta, evident, trebuie să iniţiem programe, să investim în formarea cadrelor didactice şi mai ales să-i stimulăm pe aceia care obţin rezultate. (…) Grija pentru profesori trebuie să fie la fel de mare ca cea pentru copiii noştri, investim în profesori pentru că ei sunt fundamentul şcolii, iar aici vorbim despre intervenţii în formarea iniţială şi în formarea continuă şi cred că este esenţial să înţelegem că profesorii au nevoie de formare nu doar pentru disciplinele pe care le predau, ci şi de formare, pentru formarea de abilităţi socio-emoţionale, astfel încât să poată răspundă cu succes diversităţii şi nevoilor individuale ale elevilor”, a spus Orban.

Premierul s-a referit şi la necesitatea investiţiilor în infrastructura şcolară.

„Investiţia în infrastructură trebuie să însoţească măsurile care vizează creşterea calităţii în educaţie”, a mai spus Orban.

Nu în ultimul rând, el a punctat faptul că ţara noastră are nevoie şi de intervenţii prioritare în comunităţile dezavantajate pentru a rupe „cercul sărăciei”, având în vedere că România de astăzi este „aproape jumătate o Românie rurală”, iar studiile recente arată că „aproape jumătate dintre copiii României sunt în risc de sărăcie” şi de aceea „fie nu vin la şcoală, fie abandonează şcoala timpuriu, fie participă la un proces educaţional de o calitate precară”.

„Vă invit să fim cu toţii artizanii unei educaţii deschise, în care diversitatea este celebrată, care creează oportunităţi de dezvoltare pentru fiecare de la creşă până la universitate şi de la universitate pe tot parcursul vieţii”, a menţionat Orban la conferinţa „România Educată – politici publice şi coordonarea surselor de finanţare”, organizată de Administraţia Prezidenţială.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

9 + 4 =