Mai multe persoane s-au adunat, luni, pe treptele Teatrului Naţional ‘Vasile Alecsandri’ din Iaşi pentru a protesta faţă de decizia luată de conducerea Operei Naţionale Române Iaşi de a o concedia pe dirijoarea corului de copii „Juniorii Operei”, Raluca Zaharia.

Reacţia de protest a vevenit după ce în cursul dimineţii Raluca Zaharia, care de opt ani este coordonatorul corului „Juniorii Operei”, a anunţat, prin intermediul unei postări de pe pagina sa de socializare, că şi-a pierdut postul de dirijor de cor, conducerea instituţiei oferindu-i în schimb să rămână în instituţie ca sufleor.

Conducerea a dorit să schimbe organigrama. Deşi am câştigat acest post de dirijor de cor prin concurs susţinut în anul 2017, după 6 ani în care eu am demonstrat care îmi sunt abilităţile şi am lucrat cu aceşti copii pe care i-am pregătit pentru a păşi pe scenă alături de interpreţi renumiţi, dumneaei (Beatrice Rancea, managerul Operei Naţionale Române Iaşi -n.r) a considerat că trebuie schimbată organigrama. Am primit o notificare prin care mi se spune că este un alt post vacant cu carte de muncă, acela de sufleor, unde mă pot încadra din punct de vedere profesional, şi pot să rămân la corul de copii pe un contract de colaborare, pe drepturi de autor. Mi se pare o nedreptate. De ce ar trebui să îmi desfăşor această activitate cu copiii fără carte de muncă, având în vedere că am dat un concurs în urma căruia am luat 100 de puncte, iar comisia de jurizare a fost impresionată? Eu am dat concurs pentru ambele coruri, şi pe corul de copii, şi pe corul mare (Operei -n.r), pentru că pe fişa postului scrie dirijor cor şi trebuie să mă ocup de pregătirea copiilor care joacă în spectacolele instituţiei, şi să mă ocup de corul mare la cererea instituţiei, lucru care s-a întâmplat atunci când colegul meu a trebuit să lipsească din ţară„, le-a declarat jurnaliştilor dirijoarea Raluca Zaharia, citată de Agerpres.

Raluca Zaharia susţine că managerul instituţiei a motivat desfiinţarea postului său prin faptul că „Juniorii Operei” nu au suficiente spectacole.

Consider că este o nedreptate. Dumneaei (Beatrice Rancea -n.r) mi-a spus că ‘Juniorii Operei’ nu au foarte multe spectacole. Ea spune că pe an ar fi cinci spectacole, dar după cum ştie şi presa, şi publicul ieşean, şi părinţii, şi colegii din Opera ieşeană, lunar sunt şapte-opt spectacole, iar copiii participă în mai mult de jumătate din acestea„, a spus Raluca Zaharia.

Pentru susţinerea dirijoarei corului „Juniorii Operei” au venit şi părinţi şi copii din cor, îngrijoraţi că acesta ar putea fi desfiinţat. „Îngrijorarea mea, şi protestul nostru, este din cauza a ceea ce se poate întâmpla pe viitor. Ce vor face aceşti copii? Raluca şi Victor Zaharia sunt nişte oameni de mare valoare, oricând pot să plece la Cluj, la Braşov sau în altă ţară şi să facă acolo un cor de copii. Şi atunci ce se întâmplă cu Iaşiul, ce facem noi cu copiii noştri, unde îi mai ducem, spre ce alte activităţi de muzică cultă? Unde şi ce vom face noi în continuare? Nu cred că soluţia propusă de manager, să avem alt dirijor, va avea şanse de reuşită datorită factorului uman. Aici cred că este o problemă majoră. Performanţa acestui cor cred că este dată de implicarea Ralucăi într-o proporţie foarte mare”, a spus Ionuţ Tănase, tatăl unuia dintre membrii corului „Juniorii Operei”.

Referitor la schimbarea din funcţie a dirijoarei Raluca Zaharia, managerul Operei Naţionale Române Iaşi, Beatrice Rancea, a declarat presei că nu va fi desfiinţat corul de copii şi „este o uşoară confuzie” privind încadrarea dirijoarei Raluca Zaharia.

În primul rând este o confuzie. Doamna Raluca Zaharia a primit acea notificare care se referea la dirijor cor. Această funcţie implică activitatea corului mare, unde este domnul Manuel Ciugulea, este de mult timp dirijorul corului, angajat prin concurs şi cu o activitate pe care o cunoaşteţi. Raluca Zaharia a refuzat să vină să încheie contractul de colaborare pe corul de copii. Vorbim de două coruri diferite. Corul mare al Operei, pentru care a primit această notificare pe o activitate pe care ea nu a susţinut-o şi nu a avut nicio repetiţie pe corul mare, care se află în organigrama instituţiei noastre. Corul de copii are o activitate ocazională, adică nu sunt mai mult de cinci sau şase spectacole pe an. Cel care ocupă postul de dirijor al corului de copii nu poate să aibă decât o activitate de colaborare. Vorbim de două lucruri diferite. Contractul pe care Raluca Zaharia refuză să-l semneze cu noi e contractul de colaborare pentru corul de copii (…) Este normal să îţi iei un salariu de (categoria – n.red.) I A tu repetând cinci spectacole pe an? Cel mai legal şi corect este să vină să semneze un contract pentru corul de copii care este pe colaborare„, a explicat Beatrice Rancea, managerul ONRI.

Ea a explicat că şi la alte instituţii similare situaţia e aceeaşi în cazul dirijorilor corurilor de copii, fiind vorba de o activitate ocazională.

La protest au fost prezenţi şi alţi angajaţi ai Operei Naţionale Române, printre ei fiind şi prim solistul de balet Vlad Mărculescu. Potrivit declaraţiilor acestuia, la ONRI sunt şi alte nemulţumiri.

Pe lângă Raluca Zaharia care a fost dată afară cu câteva zile în urmă, a fost şi un un coleg al meu, Mălin (Galan -n.r). S-a accident zilele trecute şi din cauză că nu sunt fonduri deodată nu-l mai angajează. Îmi este foarte bun prieten. Mergem la birou săi ne certăm cu ei, dar ni se spune ‘dumneavoastră mai aveţi contract de colaborare doar trei luni. Sigur vreţi să vă certaţi pentru colegul dumneavoastră?’ (…) Eu, ca prim solist, făceam ansamblu nu în prima linie, ci în a doua. (…) Cu o oră înainte de spectacol se face o schimbare, nu mă anunţă, nu îmi spune nimeni nimic, aflu de la colegi în vestiare că s-a făcut schimbare în spectacol, adică sunt în prima linie. Sunt foarte mulţi solişti, solişti de mare talie care nu cântă doar la noi la Operă, ci şi în ţară şi străinătate, şi stau de 7 ani şi plâng acasă, sunt depresivi, se îmbolnăvesc de inimă, de cap. Sunt şi oameni care nu au voie să intre la Operă (…) Soluţia e clară. Cineva trebuie să se schimbe. Cineva cu coloană vertebrală trebuie să vină să ne conducă„, a declarat presei Vlad Mărculescu, prim solistul de balet al Operei Naţionale Române Iaşi.

Recent, fosta contabilă şefă a ONRI Simona Alice Gogan a acuzat conducerea instituţiei că a cheltuit nejustificat o sumă mare de bani.

Întrebată fiind despre nemulţumirile şi acuzaţiile aduse de angajaţi, managerul Operei Naţionale Române Iaşi a răspuns că „acestea sunt lucruri de bucătărie internă pe care toate instituţiile le au” şi că nu vizează calitatea prestaţiilor de pe scenă.

Acestea sunt probleme singulare. Domnul Mărculescu, doamna contabilă şi doamna Raluca.(…) Doamna contabil şef a avut aceste acuzaţii când şi-a pierdut funcţia de conducere. Mi-a făcut o cerere prin care îmi cerea o nouă funcţie de conducere, i-am explicat că nu are diplomele şi studiile necesare, iar diploma o poziţionează în funcţia de contabil. Dacă îi ofeream postul de conducere, nu ştiu dacă mai atenţiona despre atâtea nenorociri care erau în Operă„, a mai spus managerul Beatrice Rancea.

166 Vizualizări

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

8 + 9 =