Caută
Close this search box.

Deputații au reintrodus carantina, izolarea și restricțiile de circulație în legea privind starea de alertă

camera deputaţilor

Deputații juriști au modificat legea privind starea de alertă, față de varianta adoptată ieri de Senat. În lege au fost reintroduse măsurile de carantină, izolare sau interzicerea circulației persoanelor. De asemenea, a fost adoptat un amendament care prevede intrarea în vigoare a legii imediat după publicarea în Monitorul Oficial. Deși prevederea este neconstituțională, legea ar putea intra în vigoare vineri, astfel încât, în weekend să poată fi aplicate măsuri de restricție.

Deputații din comisia juridică au reintrodus măsurile de interzicere a circulație și dă posibilitatea autorităților să poată dispune carantina și izolarea persoanelor. A fost adoptat și amendamentul depus de liberalul Florin Roman, care prevede că legea intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial. Amendamentul a fost adoptat cu voturile PNL și Pro România. Deputații juriști UDMR și USR s-au abținut. De asemenea, conform modificărilor făcute în Comisia Juridică, amenzile maxime în perioada stării de alertă pot fi de cel mult 2.500 de lei.

La această oră are loc votul online al deputaților.

Care sunt măsurile prevăzute de legea, în forma adoptată de Comisia Juridică:

„Constituie contravenții, în măsura în care nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate potrivit legii penale infracțiuni, următoarele fapte săvârșite pe durata stării de alertă:

a) neluarea de către conducătorii serviciilor de asistență socială, a măsurilor stabilite conform art.44 alin.(2) lit.e), referitoare la adaptarea programului de lucru sau la permanentizarea activității;

b) neluarea de către conducătorii autorităților sau instituțiilor la nivelul cărora sunt constituite centrele operative pentru situații de urgență, a măsurilor pentru permanentizarea activității acestora, conform art.44 alin.(2) lit.f);

c) neexecutarea măsurilor stabilite conform art.44 alin.(3) lit.a), referitoare la evacuarea temporară a persoanelor și bunurilor din zona afectată sau posibil a fi afectată, de către personalul instituțiilor și autorităților publice desemnate să pună în aplicare aceste măsuri;

d) împiedicarea de către orice persoană fizică, a executării măsurilor de evacuare temporară a persoanelor și bunurilor din zona afectată sau posibil a fi afectată, stabilite conform art.44 alin.(3) lit.a);

e) împiedicarea de către orice persoană fizică, a distribuirii ajutoarelor de primă necesitate pentru persoanele și animale afectate, stabilite conform art.44 alin.(3) lit.b);

f) neefectuarea lucrărilor stabilite conform art.44 alin.(3) lit.c), referitoare la modificarea de urgență a mediului înconjurător și infrastructurii, de către personalul instituțiilor și autorităților publice desemnate prin hotărâri ale comitetelor pentru situații de urgență să pună în aplicare aceste măsuri;

g) împiedicarea de către orice persoană fizică, a efectuării lucrărilor stabilite conform art.44 alin.(3) lit.c), referitoare la modificarea de urgență a mediului înconjurător și infrastructurii;

h) nerespectarea de către persoanele fizice, a măsurilor individuale de protecție a vieții și pentru limitarea efectelor tipului de risc produs asupra sănătății persoanelor, stabilite conform art.44 alin.(3) lit.d);

i) nerespectarea de către persoanele fizice, a măsurilor de izolare la domiciliu stabilite conform art.44 alin.(3) lit.d);

j) nerespectarea interdicțiilor stabilite conform art.44 alin.(4) lit.a), de a organiza mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau alte tipuri de întruniri, în spații deschise, ori întruniri de natura activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, în spații închise;

k) participarea persoanelor fizice la mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau la alte tipuri de întruniri, în spații deschise, ori la întruniri de natura activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, în spații închise, interzise în conformitate cu art.44 alin.(4) lit.a);

l) desfășurarea de către organizatori, a unor mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau a altor tipuri de întruniri, în spații deschise, ori a unor întruniri de natura activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, în spații închise, cu nerespectarea măsurilor stabilite conform art.44 alin.(4) lit.a);

m) circulația persoanelor, pietonală sau cu vehicule, în locurile și, după caz, în intervalele orare în care aceasta a fost interzisă sau restrânsă potrivit art.44 alin.(4) lit.b);

n) nerespectarea de către persoanele fizice, a interdicției de ieșire din zonele stabilite în conformitate cu art.44 alin.(4) lit.c) sau încălcarea intervalelor orare în care este permisă ieșirea din aceste zone;

o) nerespectarea de către persoanele fizice, a interdicției de ieșire din clădirile, localitățile sau zonele geografice în care a fost instituită carantina potrivit art.44 alin.(4) lit.c);

p) nerespectarea de către operatori, a măsurilor stabilite potrivit art.44 alin.(4) lit.d), referitoare la restrângerea sau interzicerea transporturilor rutiere, feroviare, maritime, fluviale, aeriene sau cu metroul ori încălcarea intervalelor orare în care acestea sunt permise;

q) nerespectarea de către conducătorii instituțiilor sau operatorilor economici, a condițiilor stabilite potrivit art.44 alin.(4) lit.f), referitoare la desfășurarea activității acestor instituții sau operatori economici;

r) nerespectarea de către conducătorii instituțiilor sau operatorilor economici, a măsurilor stabilite potrivit art.44 alin.(4) lit.f), referitoare la suspendarea temporară a activității acestor instituții sau operatori economici;

s) neefectuarea lucrărilor pentru demolarea parțială sau totală a unor construcții, instalații sau amenajări, mutarea/dezmembrarea unor bunuri/mijloace mobile ori pentru inundarea controlată a unor terenuri, culturi, plantații sau păduri, de către persoanele fizice sau juridice ori de către personalul instituțiilor și autorităților publice desemnate potrivit art.44 alin.(4) lit.g);

ș) împiedicarea de către orice persoană fizică, a efectuării lucrărilor pentru demolarea parțială sau totală a unor construcții, instalații sau amenajări, mutarea/dezmembrarea unor bunuri/mijloace mobile ori pentru inundarea controlată a unor terenuri, culturi, plantații sau păduri, stabilite potrivit art.44 alin.(4) lit.h);

t) neefectuarea de către operatorii economici, a activităților în folosul comunităților locale, stabilite potrivit art.44 alin.(4) lit.i).

Știrea inițială

Conform unor surse din PNL, parlamentarii PSD din comisia juridică nu au permis participarea online a ministrului Municii, al Educației și a secretarului de stat Raed Arafat, pentru a susține proiectul de lege al Guvernului. În urma insistențelor, doar ministrului Justiției i-a fost acceptată participare.

Deputații au depus peste 14o de amendamente la lege. Citește aici amendamentele deputaților.

Problema vidului legislativ, care presupune un weekend fără restricții, ar putea fi rezolvată printr-un amendament depus de deputatul PNL, Florin Roman, care prevede că legea intră în vigoare de la publicarea în Monitorul Oficial, nu în 3 zile de la promulgare, așa cum prevede Constituția.

Ce prevede amendamentul deputatului Florin Roman:

„La articolul 64, după alin.(2) se introduce un nou alineat cu cuprinsul: (3) Legea intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, partea I”

Deputații PSD nu susțin însă amendamentul depus de liderul de grup al PNL pentru că este „neconstituțional”. „Constituția prevede că o lege intră în vigoare în 3 zile de la publicare sau la o dată ulterioară, nu anterioară”, au explicat surse din PSD.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri