Caută
Close this search box.

Erori de implementare la proiectele cu fonduri europene, derulate de CFR SA

Valoarea rambursată pentru proiectele finanţate din fonduri europene, la nivelul CFR S.A., aferente Programului Operaţional Sectorial „Transport” (POST) 2007 – 2013, Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020 şi Mecanismului pentru Interconectarea Europei (CEF) 2014 – 2020, se situa, în noiembrie 2019, la 5,781 miliarde de lei, rezultând astfel un procent total de absorbţie de 32,92%, se arată în raportul Corpului de control al primului-ministru, efectuat la Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” – S.A. (CFR SA).

Potrivit sursei citate, la data de 11 noiembrie 2019, valoarea totală a proiectelor finanţate din fonduri europene aferente POST 2007-2013, POIM 2014-2020 şi CEF 2014-2020 era de peste 29,152 miliarde de lei, finanţarea nerambursabilă era de aproape 17,6 miliarde de lei, iar cuantumul absorbit de 5,781 miliarde de lei.

În acest sens, a rezultat un procent total de absorbţie de 32,92%, cu un procent total de corecţie financiară de 17,07% aplicat la valoarea solicitată la rambursare.

Astfel, în POST 2007-2013, gradul de absorbţie de 95,47%, în valoare de 3,267 miliarde de lei din valoare fonduri externe nerambursabile de 3,422 miliarde de lei, cu o pondere aferentă corecţiilor financiare de 22,05%, în POIM 2014 – 2020 (absorbţie de 27,63%, în valoare de 2,511 miliarde de lei din valoare fonduri externe nerambursabile de 9,09 miliarde de lei, şi corecţii financiare de 11,29%) şi în CEF 2014 – 2020 (cu absorbţie de 0,04%, în valoare de 2,227 milioane de lei, dintr-un total de 5,046 miliarde de lei finanţare nerambursabilă şi corecţii financiare de 0%).

„Având în vedere faptul că, în cadrul POIM au fost preluate spre finanţare o parte din proiectele nefinalizate în POST, a scăzut gradul de absorbţie de noi proiecte finanţate exclusiv din POIM. Ca urmare a erorilor apărute în procesul de implementare a proiectelor, s-au aplicat corecţii financiare şi unele cheltuieli au fost declarate neeligibile, fiind necesară suplimentarea fondurilor alocate de la bugetul de stat în vederea finanţării acestora”, se menţionează în raportul Corpului de Control al Guvernului.

În ceea ce priveşte Mecanismul pentru Interconectarea Europei, documentul oficial precizează că, în perioada 2014 – 2017, CFR SA a încheiat contracte de finanţare în vederea accesării fondurilor europene prin acest instrument financiar pentru zece proiecte, dintre care patru sunt proiecte de tip suport pentru implementarea mecanismului CEF.

„În cazul celorlalte şase proiecte care vizau reabilitarea liniei de cale ferată sau realizarea/revizuirea de studii de fezabilitate, s-a constatat că nu au fost respectate termenele asumate în cadrul Anexei nr. I la contractele de finanţare (Grant Agreement) încheiate între CFR SA şi The Innovation and Networks Executive Agency (INEA), în calitate de reprezentant al Comisiei Europene, fiind înregistrate întârzieri în declanşarea şi derularea procedurilor de achiziţie, în realizarea exproprierilor şi în încheierea contractelor de supervizare şi execuţie a lucrărilor”, susţine sursa citată.

Pe de altă parte, concluziile controlului tematic subliniază faptul că, în perioada 2017 – 2019, în cadrul CFR SA, nu s-au dispus şi efectuat misiuni de audit la nivelul celor opt sucursale regionale, ci doar la nivel central, „deşi auditul public intern trebuia să se exercite cel puţin odată la 3 ani inclusiv asupra activităţilor entităţilor subordonate”.

Corpul de control al primului-ministru a efectuat o acţiune de control la Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. (CFR SA) care a vizat perioada 1 ianuarie 2017 – 31 iulie 2019.

Obiectivele controlului au vizat: verificarea respectării prevederilor legale privind regulile de guvernanţă corporativă, în ceea ce priveşte desemnarea şi remunerarea forurilor decizionale ale companiei, verificarea respectării prevederilor legale cu privire la atribuirea, încheierea şi derularea contractelor la nivelul companiei, verificarea modului de realizare a programelor anuale de investiţii, inclusiv în domeniul asigurării securităţii infrastructurii feroviare şi verificarea respectării prevederilor legale cu privire la constituirea şi realizarea veniturilor, precum şi cu privire la angajarea şi constituirea cheltuielilor la nivelul societăţii.

Raportul de control a fost finalizat la data de 20 mai 2020 şi transmis spre informare prim-ministrului Ludovic Orban, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC), CFR S.A. (spre valorificare) şi Curţii de Conturi a României (spre informare).

Sursă: Agerpres

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri