Constatarea este dramatică dar era previzibilă. Pandemia de coronavirus a agravat inegalitățile din educație, mai peste tot în lume. Potrivit unui raport Unesco (Organizația Națiunilor unite pentru Educație, Știință și Cultură), intitulat «Incluziune și educație – Toți, fără excepție», epidemia de Covid-19 a provocat tulburări fără precedent în educație. Acest lucru ar putea adânci și mai mult inegalitățile în lume și i-ar fragiliza și mai mult pe copii săraci, fetele și copii cu dizabilități.

«Experiențele din trecut, precum epidemia de Ebola, arată că crizele sanitare pot lăsa multă lume pe marginea drumului, în particular fetele cele mai sărace, printre care multe riscă să nu mai revină vreodată la școală» se poate citi în prefața raportului semnată de Audrey Azoulay, directoarea Unesco.

Peste tot, «cu excepția țărilor cu venituri ridicate din Europa și America de nord, pentru 100 de tineri din familii bogate care reușesc să-și termine ciclul 2 al învățământului secundar, doar 18 tineri dintre cei mai săraci reușesc același lucru. In cel puțin 20 de state din lume, majoritatea aflate în Africa subsahariană, practic nicio tânără femeie săracă din mediul rural nu-și va termina școala secundară» se poate citi în raportul mondial 2020 privind educația întocmit de Unesco.

In toată lumea, aproape 260 de milioane de tineri nu au acces la educație, adică 17% dintre cei care au vârsta ca să fie școlarizați. Printre aceste sute de milioane de copii, mulți sunt defavorizați, fetițe, copii cu dizabilități, originari din minorități etnice sau lingvistice, migranți, șamd. Peste tot, handicapul poate fi un obstacol pentru incluziunea respectivului copil. Astfel, raportul Unesco arată că «circa 15% din părinții germani și aproape 60 de procente din cei din Hong Kong se tem că tinerii cu dizabilități perturbă cursurile celorlalți. In SUA, elevii LGBT sunt de trei ori mai numeroși să spună că ar fi preferat să rămână acasă pentru că nu se simțeau în securitate la școală.»

Actuala criză sanitară a scos în evidență mai mult ca niciodată toate aceste fracturi. «Răspunsurile aduse crizei Covid-19, care a afectat circa 1,6 miliarde de școlari, adică 90% din totalul lor, nu au acordat suficientă atenție incluziunii tuturor copiilor» se subliniază în raport. Lipsa mijloacelor tehnologice și în particular a accesului la internet a adâncit și mai mult inegalitățile întrucât cursurile la distanță nu s-au putut face. De exemplu, în țările cele mai sărace, doar 12% din familii au acces la internet de acasă. Chiar și acolo unde nu s-au cerut tehnologii de vârf, nu s-a putut garanta continuitatea pedagogică. In Etiopia spre exemplu, printre cela mai sărace 20% dintre familii, doar 7 procente dispun de un radio și niciuna nu are televizor.

Dacă copii din țările cele mai sărace au avut deci cel mai mult de suferit de pe urma restricțiilor impuse de pandemia de coronavirus, nici cele bogate nu au fost lipsite de lacune. Astfel, «în Franța, după trei săptămâni de carantină, circa 8% dintre copii pieduseră contactul cu școala și profesorii» se poate citi în raportul Unesco. De partea sa, ministrul francez al Educației Jean-Michel Blanquer afirma luni dimineață că în urma epidemiei s-a pierdut urma «doar» a 4 procente dintre elevi. 4 procente dintr-un total de 12 milioane de elevi francezi, reprezintă totuși aproape 500.000 de tineri deșcolarizați de trei luni și pentru încă două cât durează vacanța de vară. Rămâne de văzut câți dintre ei vor regăsi drumul școlii la începutul lui septembrie

7.094 Vizualizări

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

3 + 5 =