Caută
Close this search box.

Şi mai mulţi bani publici pentru mass-media. Iohannis a promulgat legea de aprobare a OUG 63/2020

mass-media

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat legea de modificare a OUG 63/2020, pentru organizarea şi desfăşurarea unor campanii de informare publică, în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19. Actul normativ prevede alocarea unei sume totale de 200 de milioane de lei, fără TVA, pentru campanii de informare.

„Voiculescu, Chirieac şi Andronic vor primi si mai mulţi bani publici. Modificările realizate de PSD, în Parlament, au fost promulgate de Iohannis”, observă Aktual24.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare crearea cadrului legal privind difuzarea contra cost de către Guvern, prin intermediul serviciilor de programe de televiziune şi radiodifuziune, al ziarelor tipărite, revistelor, publicaţiilor periodice, al furnizorilor de servicii media on-line şi furnizorilor de publicitate, campanii de informare publică privind măsurile de prevenire şi limitare a răspândirii 3 coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi campanii de informare publică privind modul de reluare a activităţilor economice şi sociale.

Potrivit actului normativ promulgat de şeful statului, campaniile de informare publică vor fi realizate de Guvernul României şi gestionate de către Secretariatul General al Guvernului şi Autoritatea pentru Digitalizarea României. Guvernul României va realiza şi va transmite spre difuzare cel puţin trei campanii de informare publică lunar până la 31 decembrie 2020”.

Totodată, bugetul total alocat campaniilor de informare publică este de maximum 200.000 mii lei, exclusiv T.V.A., pe toată durata acestora, informează News.ro.

„Toate valorile din prezenta ordonanţă de urgenţă sunt fără T.V.A. Sumele se asigură prin bugetul Secretariatului General al Guvernului”, conform sursei citate.

În cazul campaniilor de informare publică care se realizează prin intermediul serviciilor de programe de televiziune şi radiodifuziune, al ziarelor tipărite, revistelor, publicaţiilor periodice, al furnizorilor de servicii media online care difuzează, respectiv publică materialele de informare într-o altă limbă decât limba română, acestea vor fi realizate în limba respectivă de către Guvernul României.

De asemenea, „perioada de derulare a campaniilor poate fi prelungită şi bugetul total alocat poate fi mărit în funcţie de necesităţile de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19 şi de necesităţile de promovare a produselor şi serviciilor româneşti pentru reluarea activităţii economice”.

Participanţii la campania de informare publică trebuie să îndeplinească nişte condiţii: „angajatorul să nu rezilieze din voinţă proprie niciun contract de muncă şi să nu rezilieze unilateral niciun contract de drepturi de autor în vigoare la data semnării contractelor în condiţiile respectării prevederilor Codul muncii şi respectării obligaţiilor din contractele de drepturi de autor, pe perioada pentru care se semnează contractele de prestări servicii”.

Potrivi actului normativ bugetul pentru aceste campanii se distribuie în felul următor: 53% pentru serviciile de programe de televiziune, care se distribuie astfel: 8% pentru serviciile de programe de televiziune cu licenţe audiovizuale locale şi regionale şi 45% pentru serviciile deţinătoare de licenţă naţională. Sunt considerate televiziuni locale şi regionale acele companii care deţin licenţe locale sau regionale ce nu sunt identificabile prin nume ca aparţinând unui serviciu de programe cu audienţă măsurată”.

Conform OUG, „Nu sunt eligibile pentru derularea campaniilor de informare publică societăţile care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă: înregistrau debite fiscale sau bugetare la bugetul general consolidat, nu respectau planul de eşalonare a datoriilor sau condiţiile de reorganizare pentru societăţile aflate în insolvenţă”.

Pentru radiodifuzorii TV cu audienţă măsurată la nivelul anului 2019: 570 lei/punct de audienţă naţională medie orară pentru un spot video de 30 de secunde, maximum două spoturi pe oră sau un spot video de 60 de secunde, maximum un spot video pe oră, în intervalul 06.00-24.00.

Pentru fiecare jurnalist angajat nou sau reangajat, înregistrat în Revisal, se acordă un bonus suplimentar de 1% din valoarea punctului de audienţă, care va fi adăugat la aceasta, pentru perioada următoare angajării sau reangajării cu condiţia păstrării acestor contracte de muncă până la 31 decembrie 2020. Această prevedere se aplică şi în cazul angajării sau reangajării jurnaliştilor concediaţi din cauza crizei de COVID-19 sau a celor repatriaţi. Preţul maxim cu bonus inclus nu poate depăşi 627 lei/punct de audienţă, mai arată sursa menţionată.

Pentru radiodifuzorii TV, canale tematice, cu licenţă naţională şi care îndeplinesc cumulativ condiţiile din prezenta ordonanţă de urgenţă, care nu au audienţă măsurată, plata serviciilor de 4 publicitate se va face la nivelul de 100 lei pentru un spot video de 30 de secunde, maximum 2 spoturi pe oră, sau 200 lei pentru un spot video de 60 de secunde, maximum 1 spot pe oră, în intervalul 06.00-24.00.

Pentru furnizorii media online: 5 lei/1.000 afişări, dar nu mai mult de 8 afişări/vizitator unic pentru aceeaşi campanie de informare pe o perioadă de 30 de zile şi nu mai mult de 200.000 lei/lună pentru un site, pentru bannere 970 x 250 pixeli, 300 x 250 pixeli şi 300 x 600 pixeli, amplasate în primele trei ecrane ale portalurilor web varianta desktop şi maximum trei ecrane în varianta mobil, fără a depăşi două poziţii publicitare pe fiecare pagină afişată.

O campanie de informare va fi identificată prin unicitatea mesajului comunicat. Pentru furnizorii media online se acorda un bonus de 1 leu/1.000 de afişări pentru fiecare 10 angajaţi înregistraţi în Revisal la data semnării contractului de prestări servicii. „Pentru fiecare jurnalist angajat nou sau reangajat, înregistrat în Revisal, se acordă un bonus de 1 leu/1.000 de afişări pentru perioada următoare angajării sau reangajării, cu condiţia păstrării acestor contracte de muncă până la 31 decembrie 2020. Această prevedere se aplică şi în cazul angajării sau reangajării jurnaliştilor concediaţi din cauza crizei de COVID-19 sau a celor repatriaţi. Bonusul se adună la valoarea de 5 lei/1.000 de afişări. Preţul maxim cu bonus inclus nu poate depăşi 15 lei/1.000 de afişări”, conform actului normativ.

De asemenea, „campaniile de informare vor conţine fără a se limita la acestea şi materiale non-comerciale pentru promovarea următoarelor industrii româneşti: turism, industria IT, agricultură şi zootehnie, industria auto, care vor fi difuzate în limba română şi în mediul online în limbi de circulaţie internaţională precum engleză, franceză şi germană”.

Conform legii care aprobă OUG 86/2020 promulgată tot marţi de preşedintele Klaus Iohannis intervalul desfăşurării campaniilor este de 180 de zile de la data încheierii în acest sens a contractelor de prestări servicii, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020.

Legea pentru aprobarea OUG 63/2020 şi cea pentru aprobarea 86/2020 au fost adoptate decizional de către Camera Deputaţilor pe 14 iulie şi trimise la promulgare în aceeaşi zi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri