Fostul ministru al Justiției, Florin Iordache (omul cu celebra ordonanța 13 a guvernului Grindeanu), precum și colegii lui din PSD nu se dezmint. Au mai luat și câțiva parlamentari PMP și … recidivează. Au votat o nouă lege ce pare a fi una „cu dedicație”. Proiectul de lege, cu o expunere de motive demontată până şi de Guvern, nu are de-a face cu combaterea evaziunii, ci este o lege cu dedicație care ţinteşte să “curețe” piața de concurență, după cum apreciază specialiștii din domeniu.

În urmă cu două zile, Camera Deputaților, ca for decizional, a adoptat cu 144 de voturi pentru, 37 contra și 67 de abțineri o lege care elimină, de facto, din piață pe toți intermediarii de motorină care luau combustibilul de la producători și îl vindeau consumatorilor finali (fermieri, firme cu parc auto propriu etc.), fără să mai utilizeze depozite speciale.

Adică, din aproximativ 900 de firme care se ocupau cu acest tip de comerț vor mai rămâne în piață mai puțin de 50, conform unei estimări a Asociației Distribuitorilor de Produse Petroliere (ADPP).

Codul fiscal modificat. O lege cu dedicație aruncă în aer piața combustibililor

Proiectul de lege, devenit Legea nr. 272/2020 modifică, în fapt, un articol din Codul fiscal.

El impune operatorilor economici care intenționează să distribuie și să comercializeze angro produse energetice, ca în vederea obținerii atestatului de comercializare, să dețină spații de depozitare în proprietate sau folosință – contract de locațiune, contract de comodat sau cu orice titlu legal – dotate cu rezervoare verificate metrologic „care să permită în orice moment determinarea stocurilor faptice”.

Depozitele trebui să dispună și de „sisteme de gestiune a stocurilor, conectate cu rezervoarele de carburanți, care să permită monitorizarea mișcării produselor energetice și determinarea în orice moment a cantităților intrate, ieșite, precum a stocurilor, pe fiecare tip de produs energetic furnizor”.

De asemenea, depozitul angro trebuie să fie dotat cu un sistem de supraveghere video a rezervoarelor, a zonelor de descărcare/încărcare și a plăcuțelor de înmatriculare a mijloacelor de transport care asigură aprovizionarea (sistemul de supraveghere trebuie să funcționeze permanent, inclusiv în perioadele de nefuncționare a depozitului angro, chiar în condițiile întreruperii alimentării cu energie electrică de la rețeaua de distribuție).

În plus, cantitățile de produse energetice comercializate de agenții economici în cauză, în baza atestatului, trebuie să fie recepționate și livrate fizic doar din depozitul angro autorizat.

Legea cu dedicație… respinsă de Senat

Proiectul a fost prezentat în Biroul Permanent al Camerei Deputaților în data de 24 martie, în plină stare de urgență.

Inițiatorii proiectului de lege, în număr de 11, sunt cinci deputații PSD, şi anume: președintele Camerei Deputaților – Florin Iordache, Alfred Simonis, Bontea Vlad, Lupaşcu Costel și Vîrză Mihăiţă, patru deputații PMP: Coliu Doru-Petrişor, Cristache Cătălin, Moise Costin-Sebastian, Sămărtinean Cornel-Mircea  și un deputat și un senator neafiliați la vreun partid: Marian Cucșa și Vasile Lungu.

La început însă, numărul inițiatorilor a fost de 20, dar aproape jumătate dintre aceștia (9) s-au retras pe parcurs.

Proiectul de lege a primit aviz negativ de la Guvern și Consiliul Concurenței, fiind respins de Senat, dar adoptat de Camera Deputaților. Avize favorabile au dat Consiliului Economic şi Social, Consiliului Legislativ (aviz favorabil cu obiecțiuni) și Comisia pentru buget, finanţe şi bănci (raport favorabil, cu patru amendamente).

Problema deținerii de astfel de depozite a fost ridicată încă din 2016 de Direcția Generală a Vămilor, care printr-o serie de ordine emise de ANAF au încercat să impună o astfel de obligație împovărătoare, intermediarilor de produse petroliere. Aceste ordine – OPANAF 1849/2016, OPANAF 1960/2018 si OPANAF 3236/2018 – nu mai sunt azi în vigoare.

Primul a fost anulat chiar de către emitent.

Al doilea a fost anulat după ce împotriva sa au fost formulate peste 200 plângeri prealabile și acest OPANAF a fost declarat nelegal în câteva sute de procese în diferite instanţe ale României (curţi de apel de la nivelul întregii tari).

Al treilea OPANAF 3236/2018, în care s-au regăsit în proporţie de aproape 90% prevederile din OPANAF 1960/2018 a fost abrogat după ce reprezentanţii Asociaţiei Distribuitorilor de Produse Petroliere au purtat discuții cu conducerea Ministerului Finanţelor Publice, A.NA.F. si D.G.V. si au avut posibilitatea de a prezenta argumentele lor economice si juridice care au fost auzite si acceptate.

La o primă (și superficială) vedere, modificările ajută la prevenirea evaziunii fiscale. Dar lucrurile nu stau deloc așa, în realitate, după cum arată specialiștii din domeniu, asociațiile de profil și chiar Guvernul.

Expunerea de motive a legii, plină de neadevăruri

Conform expunerii de motive necesitatea unei astfel de modificări a Codului fiscal este justificată de inițiatori prin asigurarea transparentizării și predictibilității activității de tranzacționare a produselor energetice și prin eficientizarea activității de prevenire și combatere a evaziunii fiscale în domeniu. Aceștia își mai motivau necesitatea modificării Codului fiscal și prin faptul că „verificările unor asemenea operațiuni, implică costuri (sic!) de personal, logistice și materiale importante, îngreunând astfel, alte activități pe care Direcția Generală a Vămilor și Direcția Generală Antifraudă Fiscală le-ar putea derula”.

Numai că, argumentele din expunerea de motive sunt desființate în mod categoric chiar de Guvern, care, în punctul de vedere transmis Parlamentului arată că aceasta este plină de neadevăruri.

Expunerea de motive ar trebui să reflecte în mod obiectiv situația reală (…), există multe afirmații contradictorii cu privire la prețurile practicate de operatorii evazioniști (prețuri similare celor de pe piață, prețuri mult mai mici, dar și prețuri mult mai mari) și exemple nerelevante, cum ar fi cazul societăților din Italia,” se arată în documentul guvernamental. Acesta semnalează și existența în Expunerea de motive a unor exemple inexistente, precum legislația bulgară similară.

În fapt, punctul de vedere al guvernului arată că „(…) din analiza legislației Bulgariei (..) operatorii economici sunt obligați să îndeplinească alte condiții decât deținerea de depozite, cum ar fi cele legate de capitalul social, activele deținute și prezentarea unor garanții”, resurse care să permită onorarea obligațiilor financiare aferente achizițiilor făcute de acești operatori.

Construirea și dotarea depozitelor de combustibili în conformitate cu aceste modificări legislative sunt extrem de costisitoare și nici măcar nu se justifică.

(…) referirile la eficietizarea activității de prevenire și combatere a evaziunii fiscale nu se susțin, întrucât propunerea legislativă supusă analizei vizează operatorii de produse accizabile supuse accizelor armonizate după ce acestea au devenit anterior exigibile și au fost achitate la bugetul de stat acciza fiind inclusă în prețul produselor anterior operațiunilor descrise în propunere,” se arată în punctul de vedere al Guvernului. Altfel, spus, legea „urmărește” să eficietizeze „combaterea evaziunii” la plata accizelor, la niște operatori economici la care acciza a fost deja inclusă în prețul cu care ei achiziționează acei carburanți.

Avocatul Gabriel Biriș consideră că legea are ca scop să „curețe” piața de concurență

Sursa: Facebook

Proiectul (de lege, n.red.) nu are de a face cu combaterea evaziunii, ci este o legecu dedicație care să “curețe” piața de concurență. Proiectul a fost respins la Senat, are aviz negativ de la toate comisiile, de la Guvern, de la Consiliul Concurenței. Asociațiile producătorilor și distribuitorilor de produse petroliere (mari și mici) se opun,” declara avocatul Gabriel Biriș pe pagina sa de Facebook.

Noua lege „interzice” intermedierea pe piaţa combustibililor

Documentul guvernamental mai arată că proiectul de lege respectiv intră în contradicție cu legislația europeană și impune condiții excesive pentru operatorii economici din domeniu, condiții care nu își găsesc o utilitate practică și economică, existând deja alte mecanisme, validate la nivel european, pentru a combate evaziunea fiscală din domeniul produselor petroliere accizabile.

Rezultatul, în viziunea Guvernului este chiar interzicerea activității de intermediere.

(…) apreciem că rezultatele acțiunilor (de control, n.red.) reliefează doar un comportament fiscal neadecvat, care, în opinia noastră, ar constitui doar o bază de analiză în vederea corectării unei astfel de conduite și nu un motiv de interzicere a unei activități comerciale – intermedierea – neîngrădită de prevederile în vigoare de rang superior în domeniul accizelor și, pe cale de consecință, permise de acestea.”.

Mai mult, și în cazul în care operatorii economici ar dori să se conformeze noilor prevederi, prin închirierea unor astfel de depozite ei nu o vor putea face pentru că nu există depozite de combustibili pe piață, spre închiriere.

Guvernul mai arată că „monitorizarea operativă a livrărilor de produse energetice” poate fi realizată și printr-o procedură mult mai simplă și mai puțin costisitoare pentru operatorii economici, respectiv prin transmiterea cu 24 de ore înainte, către ANAF, a informațiilor comerciale și despre circulația produselor respective.

Întrebat de FANATIK de ce ar trebui construite aceste depozite și nu ar putea să fie adoptată metoda avansată de Guvern (a anunțării ANAF cu 24 de ore înainte), unul dintre inițiatorii legii, deputatul PSD Florin Iordache ne-a trimis către alți inițiatori. El a mai completat că nu știe prea multe despre această lege

Legea cu dedicaţie va distorsiona piața și va crește prețurile

Jucătorii din domeniu, constituiți în asociații – Asociația Distribuitorilor de Produse Petroliere (ADPP), cât și Asociația Română a Petrolului (ARP) – consideră că aceste noi prevederi legislative vor conduce la distorsionarea pieței.

Chiar și operatorii mari din domeniul comercializării produselor petroliere (gen OMV, Rompetrol, MOL etc.), deținători de depozite, consideră că va fi necesară modificarea și adaptarea propriului model de afaceri (prin dispariția acestor intermediari), fapt generator de costuri care se vor reflecta și în prețul la pompă.

În plus, pe lanțul de comercializare cu combustibili vor exista mai multe operațiuni de încărcare și descărcare a cisternelor, fapt generator de asemenea, de pierderi, care pot ajunge la procente de 3-5% din cantitatea de combustibil transportat (evaporarea unei cantități de combustibil la transferul din cisterne în depozit și invers, ramânerea de combustibil pe fundul recipienților/cisternelor, înmulțirea numărului de scurgeri accidentale, urmare a creșterii numărului de operațiuni de încărcare/descărcare).

De asemenea, fermierii, care se numără printre principalii clienți ai acestor intermediari sunt printre cei mai afectați de o astfel de măsură, deoarece piața va deveni mai rigidă (în termeni de zile de păsuire până la plată și în termeni de preț), fapt care poate conduce la creșterea prețurilor unor produse agricole.

132 Vizualizări

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

2 + 9 =