O moleculă naturală ucide coronavirusul

coronavirus

Un compus natural acţionează ca un inhibitor specific al coronavirusului SARS-CoV-2. Substanţa prezintă o acţiune destabilizatoare asupra 3CLpro, una dintre proteinele care stau la baza replicării agentului patogen, arată un studiu publicat recent într-o revistă de specialitate.

Descoperirea este prezentată în cadrul unui studiu demarat de Fundaţia spaniolă hna, în colaborare cu Institutul de nanotehnologie al Consiliului Naţional de Cercetare, CNR-Nanotec din Cosenza, publicat în Jurnalul Internaţional de Macromolecule Biologice, scrie publicaţia italiană Ill Messagero.

Concomitent cu pregătirea unui vaccin eficient, dezvoltarea unor medicamente antivirale specifice pentru coronavirusul responsabil pentru Covid-19 este o altă ramură majoră de studi,i care a intrat în atenţia oamenilor de ştiinţă, informează Ziare.com.

Noile cercetări – conduse de Bruno Rizzuti de la CNR-Nanotec alături de un grup de cercetători din Zaragoza şi Madrid – arată că quercitina, prin blocarea activităţii enzimatice a 3CLpro, este „letală” pentru Sars-CoV-2.

Simulările pe computer au arătat că quercitina acţionează exact asupra situsului activ al proteinei 3CLpro, împiedicând funcţionarea corectă a acesteia. Deja, în acest moment, moleculă este la acelaşi nivel cu cele mai bune antivirale avute la dispoziţie împotriva coronavirusului, însă niciunul nu este aprobat ca medicament.

Într-o primă fază a lucrării a fost studiată sensibilitatea la diferite condiţii de temperatură şi PH, cu diferite tehnici experimentale: un rezultat important, deoarece multe grupuri lucrează la 3CLpro că posibilă tinta farmacologică, în virtutea faptului că este puternic păstrată în toate tipurile de coronavirus.

Pentru această proteină, moleculele care acţionează ca inhibitori au fost deja raportate în literatură de specialitate, dar nu pot fi utilizate că medicamente datorită efectelor lor secundare”, explică Olga Abian, de la Universitatea din Zaragoza, primul autor al studiului.

„Este prezentă din abundenţă în legumele obişnuite, precum caperele, ceapa roşie şi ridichea, şi este cunoscută pentru proprietăţile sale antioxidante, antiinflamatoare, anti-alergice şi anti-proliferative. Proprietăţile sale farmacocinetice sunt de asemenea cunoscute şi este foarte bine tolerată de om.”, explică cercetătorii de la CNR.

Mai mult, quercitina „poate fi uşor modificată pentru a dezvolta o moleculă de sinteză şi mai puternică, datorită dimensiunilor reduse şi a grupurilor funcţionale deosebite prezente în structura sa chimică. Deoarece nu poate fi brevetată, oricine o poate folosi ca punct de plecare pentru noi cercetări”.